Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> > Ökad hjälmanvändning har inte
> > > visat sig minska frekvensen av skallskador
> > bland
> > > cyklister.
> > >
> > > Cycle helmets – an overview
> >
> > Frekvensen minskar alltså inte - ok, kanske
> inte
> > - men hur är det med uppkomsten av skador NÄR
> en
> > olycka sker, säger inte själva logiken dig
> det
> > att en hjälm kan skydda huvudet OM/NÄR man
> slår
> > i huvudet? Att en frekvens förändras kan ju
> > förklaras av 1000-tals faktorer.
>
>
> Det är naturligt att tänka sig att hjälmen
> hjälper när man väl trillar. Men då borde
> frekvensen av huvudskador minska allteftersom
> hjälmbärandet ökar. Och figuren från Västra
> Australien visar att det inte blev så. Därför
> måste man fråga sig om hjälmen verkligen
> hjälper när man väl trillar.
>
> Det finns studier på kontrollgrupper som tyder
> på en mycket stor skyddande effekt, men det
> stämmer alltså inte med utfallet på hela
> befolkningen.
Jag har en dotter på snart två som klättrar på datorn, så jag är något okoncentrerad, men här kommer ett par poänger jag tror jag har :)
"Det bästa du kan göra för att cykla säkert är att använda sunt förnuft och inte ha för bråttom. Kolla att du har reflexer framåt, bakåt och åt sidorna, samt på pedalerna."
Detta från din artikel. Hur många på happymtb, eller i trafiken överhuvudtaget tror du efterlever detta råd?
I övrigt tyckte jag att du hade massa fina siffror i din artikel, men vad bevisar du egentligen med alla dessa siffror? Att cyklister får lindrigare skallskador än bilister (och då jämför du fall där skallskador alltså uppkommit)? Klart som fan att man får lindrigare skallskador av att falla av en cykel än att t.ex. hamna i en frontalkrock i 80 km/h. Sen raljerar du lite slappt i slutet av artikeln att det viktigaste är ändå att vårdtiden blir kort efter en skada (och slänger in poängen att vältränade får kortare vårdtid i allmänhet), men är det inte också ganska viktigt att man ska försöka undvika skadan så långt som möjligt? T.ex. med... hjälm?
> Det finns studier på kontrollgrupper som tyder
> på en mycket stor skyddande effekt, men det
> stämmer alltså inte med utfallet på hela
> befolkningen.
Menar du på fullaste allvar att statistik överträffar tester (tester som är svåra att utföra av moraliska skäl bl.a.) när det kommer till frågan om ett hjälm erbjuder ett skydd eller inte?
Jag vill inte gå så långt som andra här som kallar dig dryg, besserwisser och troll. Dock anser jag att du är förblindad av statistik och din avsky för hjälmtvång får dig att glömma hur en hjälm fungerar.
Några lösryckta tankar medan dottern klättrar på bordet.