Hjälmar

Mangan

Ny medlem
Hjälmar
Hej!
Jag har en "gammal" Etto-hjälm som jag köpte innan mitt inträde i mtb-träsket :-). Undrar nu hur det är med med olika hjälmars förmåga att skydda huvudet. Den observante Happy-surfaren ser på tiden för mitt inlägg att det kommer direkt efter Aktuellts inslag om hjälmens positiva effekter på cykelrelaterade olyckor. Massmedia påverkar, sanna mina ord. Alltså, är dyrare hjälmar säkrare. Förrutom att de är snyggare...

/Mangan - som snart knäcker Red Devil/

Hjälmar
Så länge hjälmen är hel och passar din skalle så ska den skydda bra. Däremot åldras hjälmar och de bör väl bytas ut efter max 5 år sägs det, ska jag säga som kör med en Switchblade från 1998... :-/

/Leo - Red Devil pappa

ps. fixar du hela Getryggen upp utan fotnedsättning så vill jag se hur du gör...hehe! ;-)

Hjälmar
På tal om hjälmar, har funderat att skaffa en hel täckande nu..känns som det börjar bli lite tuffare nu.
Men min hjäml börjar bli lite väl gammal.

Vad föreslår ni ?? Några bra märken, funktioner etc. ?

// Hoss

Hjälmar
Missade det inslaget men har ganska goda kunskaper i ämnet redan, precis som Leo sa är det viktigt att hjälmen är hel (får inte ha varit med om någon hårdare islagning, typ vurpa) har den det så byt direkt! Även passformen är viktig den ska sitta stadigt utan att klämma, prova att skaka lite på huvudet och slå lite lätt med handen på sidan av hjälmen då ska den sitta stilla.
Hjälmar är som sagts ovan färskvara max 5 år, orsaken är att plastmaterialen i dem åldras pga uvljus och andra yttre faktorer så är den äldre än 5 år byt. Du som alla andra har bara ETT huvud så var rädd om det.

Fick en gång frågan om det inte duger med en hockeyhjälm vid cykling "Foppa klarar ju skallen med en sån", men det är en väldig skillnad på dessa hjälmtyper en bra beskrivning kan lyda så här: En hockeyhjälm är som stötdämparna på en bil/cykel och har som uppgift att ta upp många små - medelhårda smällar under lång tid och hela tiden återgå till ursprungsläge inför nästa smäll, en cykelhjälm är som en krockkudde, den avger all sin skyddsverkan vid ett tillfälle och är sedan kaserad, men skyddsfaktorn är enormt mycket högre just när det behövs som mest.

Kolla även på en tidigare tråd där jag refererade till ett vetenskapligt experiment, har glömt vad tråden hette men du hittar den med sökfunktionen.

Bosse, som kör med en ETTO Mack2 på skallen.

Senast redigerad av en moderator:
Hjälmar
Jag ägde en gång i tiden (typ 10 år sedan) en Etto-hjälm. Jag har för mig att det var en ganska robust konstruktion med ett hårt ytterskal, till skillnad mot dagens plastfilmsdraperade foamhjälmar. Det fans någon slags storleksjustering med hjälp av skruvmejsel på utsidan av hjälmen.

Din gamla Etto-hjälm lär säkert skydda bra mot hårda skarpa föremål som inte tränger igenom hårdplasten. Men jag tror att dagens hjälmar har bättre stötupptagning och fördelning av slagenergin.

Däremot är du garanterat retro om du cyklar med Etto-hjälmen.

/Anders

Hjälmar
Bruse, läs nu Lonewolfs inlägg och kom ihåg vad vi pratade om... ;-)
Din frontside nosedive tryckte nog till hjälmen ganska bra. Det var ju faktiskt en liten buckla i den.

...mathias

Hjälmar
Mangan:
För att ge dig ett rakt svar: Nej, en dyr hjälm ger inte ett bättre skydd. Alla hjälmar som säljs idag är godkända och ska vara lika säkra. Ventilation, vikt och design är skillnaderna.
Passform är viktigast, som tidigare nämnts, men vilken som sitter bäst kan man bara avgöra genom att testa. Priset spelar ingen roll för passformen.

/Per

Hjälmar
Hur mycket frontside nosedive tål en hjälm? Jag plöjde marken för nån vecka sedan och hjälmen höll, men nu har jag hittat 2 st små (<2mm)bucklor i plasten på fronten.Jag är fullt medveten om att hjälmen bör bytas ut efter en smäll, men det känns inte fullt så roligt att pynta 1100:- för nåt som kanske inte behövs. Vissserligen finns det väl nån Crash-Replacement garanti från MET, men hjälmen ser inte ett dugg kvaddad ut förutom dessa små bucklor.

Hjälmar
Jag chansade inte utan köpte en ny efter min frontside nosedive i Lunsen (där skallen fick märken men inte hjälmen).

Nästa hjälm blir nog en med hakskydd också, vi får väl se...

Hjälmar
Jag bestälde mig en MET Parachute (fullface). Nu känner jag mig säkrare när jag är ute och försöker göra mig illa i skogen. Andningen hindras inte av hakskyddet och hjälmen i sig andas ganska bra. Men insekter fastnar lättare nu, fluga i örat är ingen höjdare.

Mvh Jens

Hjälmar
Tycker också fullface verkar bra, men som sagts innan, verkar inte parachuten lite väl vek? Giro Switchblade får det nog bli för mig nästa gång, om den finns kvar. Kunde inte hitta en på Giros hemsida. Någon som vet om det går att få tag på switchblades fortfarande?

f

Tillbaka
Topp