hjälmfrågor

• Trådstartare Trådstartare cuboid2
  • Start datum Start datum
C

cuboid2

Guest
hjälmfrågor
skrev det här i SVT-tråden men inget svar så jag försöker igen.

vad skiljer dyra hjälmar från billiga hjälmar?
är de lika säkra?

dessa hjälmar - http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&varumarke=000&Sort=A.Beskr&artgrp=217&avd=4 -är ju billiga och ser ut att skydda bra.
finns dessutom ännu billigare på stadium för 200 kr.
är orolig för nacken, de flesta mtb-hjälmar slutar ju i öronhöjd med en fet aerodynamisk vinge som sticker ut flera cm där bak, om man lyckas ramla baklänges känns det som nacken knäcks pga det.

funkar hjälmarna på länk ovan bra när man är ute i skogen och leker på sommaren?
blir det för varmt?

hjälmfrågor
Jag tror att det mycket mode och design med hjälmar. En hockeyhjälm vore nog väl så bra som många cykelhjälmar. De som du länkar till fungerar säkert lika bra som bananhjälmar, tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
hjälmfrågor
Jag tor det skiljer mycket i komfort också...samt inställningsmöjligheter, vikt, ventilation etc...

MEN visst får man slänga ut en slant och jag vet inte om det är värt pengarna...eller kanske det är det när det smäller?

hjälmfrågor
En hjälm som säljs för att användas som cykelhjälm i Sverige måste vara CE märkt och är därmed godkänd för ändamålet och bör skydda huvudet vid olycka. Det man betalar för är troligen passform, vilket är ett krav för att hjälmen ska fungera, och design. Inte med det sagt att en dyrare hjälm inte är bättre på att skydda men alla hjälmar klarar ett visst minimumkrav iaf.

En hockeyhjälm tex. är inte bra att använda som cykelhjälm då den är anpassad för en annan sorts våld. En cykelhjälm är konstruerad för att skydda huvudet genom att ta upp islagsenergin genom att gå sönder vilket en hockeyhjälm inte gör. Därför är det också viktigt att byta hjälm efter att man kraschat med den även om inga uppenbara skador på den syns. Små sprickor kan ha bildats i materialet och skyddsförmågan kan vara sämre nästa gång skyddet behövs.

Skidhjälmar och ridhjälmar vet jag fungerar på samma sätt (egen erfarenhet av det senare, det är läskigt när en hjälm går att trycka ihop som en tvättsvamp efter en olycka. Då vet man att den har fungerat). Hur det är med motorcykelhjälmar och andra typer vet jag inte.

hjälmfrågor
För det första skall den vara godkänd (CE-märkt heter det va?) andra hjälmar diskuterar jag icke...

Hjälm köper man (nåja, jag i varje fall..) efter hur den passar ens skalle.
Kriteriet är att den skall sitta väl fast på skallen (headbanga för att testa) även utan att hakremmen är försluten.
Nästa kriterie är att den skall vara skön.
Nästa kriterie att den skall ventilera hyffsat.
Nästa kriterie är priset.
Sista kriteriet, om det ens är ett kriterie, är hur den ser ut...

För mig personligen visade det sig att Bell Delerium hjälmen satt överlägset bäst tom många gånger bättre än hjälmar som var dubbelt så dyra som den. Dessvärre kostar den ändock en slant och får väl klassas som tillhörande det övre mellanprisregistret. Jag har aldrig hittat en riktigt billig hjälm (typ de på coop) som ens sitter still vid lite skak på mitt arma huvud utan att hakremmen knäppt....

hjälmfrågor
muerto det förstår jag, men om tex halsspännet skär in i halsen på JONAZ lär det göra det på mig också.

hjälmfrågor
Säkerhetsmässigt så skiljer det sig egentligen ingenting mellan billigare och dyrare hjälmar. Det är klart att om man närmar sig 200 kr klassen och under så kanske man bör fundera. Det som huvudsakligen skiljer sig mellan dyra och billiga hjälmar är: Design, vikt, inställningsfunktioner, komfort och ventilation.

Men varför snåla på hjälm när det är något som man har på sig så pass ofta och när det kan skilja på liv och död. Det är ju helt individuellt med hjälmsmak men det viktigaste är att den sitter bra. Sen skadar det inte att den är snygg.

Själv har jag förra årets modell av Bellhjälmarna i länken. Jag tycker dom är grymt snygga och TSG kanske ännu lite snyggare. De är perfekta under vinter, tidig vår och höst men de är satans varma till sommaren. Är på väg att köpa en till hjälm i mer traditionellt MTB stuk att komplettera med.

/Kalle

hjälmfrågor
men om det inte är någon skillnad säkerhetsmässigt är det väl ingen anledning att lägga ut mer pengar?
komforten får ju då avgöra.
om man dessutom ska byta den efter varje krasch känns det inte kul att lägga över 600 spänn på hjälmen.
om man har otur kan den kan ju behöva bytas ut samma dag man köper den.
och dagen efter måste man byta ut den nya. och nästa helg samma procedur.

hjälmfrågor
cuboid2: Det finns märken tex. Met som har "kraschgaranti" på sina hjälmar vilket innebär att du efter en krasch får möjlighet att köa en ny hjälm till rabatterat pris. Bara som en liten off the record kommentar.

600 spänn kan det vara värt att lägga på en hjälm om man (ej rangordnade på något vis):
a. Är fåfäng. (Bling!)
b. Har en "opassande" huvudform och inte hittar något billigare som passar.
c. Man har gott om pengar. :)

Vilken anledning man har spelar ingen roll, allt är ok. Folk får köra med en kanot på huvudet för min del om dom vill! Eller varför inte en guldpläterad Stradiavarius? ;)

hjälmfrågor
Personligen tycker jag 600kr är ganska billig livförsäkring, men det är väl upp till var och en hur mycket man anser att sitt liv är värt, om man inte är under 15 år vill säga. Kan beror på ochså att jag hatar sjukhus och att bli skadad.

Angående Dirt Lid 05 tycker jag inte det är så himla farligt, inte mera än andra cykel hjälmar i allmänhet med halsspännet. Tycker det är mer retsamt med mina trampor, när man slinter med skon och får en Kona Jackshit på smalbenet.

Mvh Jonas.

hjälmfrågor
Jag kränger hjälmar varje dag på jobbet. Såhär ligger det till.

Det är skillnader mellan hur ett av de ledande märkena tar upp smällen mot "no name" budjethjälmar.

I materialskillnad så är frigoliten kompaktare hos de kända märkena. Det gör att hjälmen tar upp en större del av smällen.
En annan aspekt är att plasthöljet är ihopjutet med frigoliten i ett moment hos bra hjälmar.
De billiga hjälmarna har ett påtejpat/pålimmat plasthölje. Det påtejpade höljet lossnar när tejpen är torr. Efter ca 2 år. Imould-konstruktion med ihopjuten konstruktion tar upp större del av smäll.

Alla METs hjälmar är lika bra av de som kostar 500 och de som kostar 1500. Skillnaden är att det är dyrare att ta fram en hjälm med många lufthål. De hjälmarna som har många ventilationshål är konstruerade så att frigoliten är tjockare "tvären" istället för åt sidan. Så i praktiken står den ut mer från huvudet.
Men de har testats genom att man släppt vikter ner på hjälmen och mätt att de klarar godkänt tryck.

En dyr hjälm är gjord för att ta så lite plats på huvudet som möjligt men ändå skydda för att vara svalkande.

I bra hjälmar sitter banden bättre fast i hjälmen, passformen är bättre.

Att spettsen sticker ut i nacken är för att den ska slå i marken samtidigt som ryggraden, vid fall rakt bakåt. För att minimera whipplash-effekten. Så för att skydda pannan och för att få rätt placering av hjälmen i nacken ska man ha hjälmen ner till ögenbrynen.

Skärsår är inte så hotande för cyklisten därför behöver den inte täcka huvudet som en hockeyhjälm. Det är smällen mot marken eller bilen el dyl som är de stora hoten. Huvudet slås mot stora ytor. Därför sticker hjälmen ut från huvudet "svampeffekt" för att slå i backen först.
Hjälmtillverkarna lurar ögat med färg och form så bra det går för att man inte ska se ut som en svamp:)
Med fler färger på hjälmen ser den smalare ut.

Om en hjälm inte tillverkas i en stor storlek så gick det inte att få den snygg i en stor storlek. Små storlekar är lättare att få snygga.

Om man trotts allt råkar ut för ett vasst föremål så är en hjälm med få lufthål att föredra.

Ljusa hjälmar syns bättre än mörka. Hjälmen syns "mest" när man är ute i trafiken.

hjälmfrågor
Hjälm på!
Det är väl alltid bättre med än utan hjälm, alla hjälmar som säljs ska vara godkända. Köp en billig om inte utseendet spelar någon roll, annars får du lägga mer pengar om du inte tycker den har rätt design.

En billig hjälm kan mycket väl sitta skönt så prova tills du hittar en som passar.

hjälmfrågor
För mej är det (bortsett från det självklara, som passform mm) även viktigt att den är någotsånär snygg.
Ju snyggare hjälmar desto större chans att folk använder dom (det är ju inte kul att ha en hjälm så det ser ut som man har en kylväska på huvudet)

hjälmfrågor
Farans sammanfattning var mycket bra. Många saker som man inte tänkt på. Mitt tillägg i debatten är att en hjälm med mindre ventilationshål gör att den blir helt klart varmare. Slog sönder min lite dyrare hjälm förra sommaren och körde ett tag med en "billigare" hjälm. Värmen i den gjorde att man ibland petade upp den i pannan för att det skulle svalka mer. Inte så bra om man skulle plantera huvet i marken. En bra hjälm ska inte märkas att man har den på. Om det sedan betyder att den kostar 200 eller 2000 är väl upp till utövaren.

hjälmfrågor
Tack Johan A och Nemo:)

Jag vurpade och förstörde min Limar 1500:- hjälm förra sommaren. Den var 3 år gammal. Sedan köpte jag en MET modell- Sfero 400:- "standardhjälm" istället. Den var så skön! Den var mycket svalare än Limarhjälmen och jag har tjockt långt hår så det är så viktigt för mig. Nu är även den hjälmen ett minne blått och jag väntar på en Stradivarius 2. -Måste ju tänka på aerodynamiken också.

Så det har ju hänt endel även efter hjälmarna var gjorda av hästtagel;)

hjälmfrågor
Håller fullständigt med "FARAN". Precis så är det! Kostar en hjälm 69 :- (COOP) så måste man spara på materialet.
Kan inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att sätta en sån hjälm på mig, hustrun eller dottern!
Pruta inte på säkerheten. Även om hjälmen upplevs som dyr när man köper den så är det piss-pengar när
olyckan är framme!

/steen

Tillbaka
Topp