hjälmhållbarhet

magnus

Aktiv medlem
hjälmhållbarhet
Goddagens gott folk!

Jag undrar hur länge man egentligen ska använda hjälmen. Förutom det mekaniska slitaget (slag etc) så åldras ju plast. Så ju längre tiden går, desto sämre skyddsförmåga får hjälmen (eller?). Finns det någon tidsgräns? Nån som vet nåt om plast? Min hjälm är 5 år och det kanske börjar bli dags att byta ute den...

/magnus

hjälmhållbarhet
Vad jag hört så säger dom 3 år för en mc-hjälm i plast sen är det dags att byta, borde ju gälla något liknande för cykelhjälm.

/Emil

hjälmhållbarhet
Hmmm... Då var det onekligen på tiden att jag köpte ny nu i helgen, den gamla har hängt med sedan *fundera* '95 tror jag, kanske '96.

Fast man kan nog känna sig någorlunda säker i vart fall, de där gränserna sätts väl lågt för att folk ska köpa ny oftare. Dock är det dumt att chansa...

Fick lära mig i skolan att man designar saker med en faktor om 2,5 när det gäller folks säkerhet, som balkongräcken och så. Om det är sant även för hjälmars livslängd skulle de således räcka nio år.

Som parentes kan jag nämna att bl.a. Fazer sätter mycket kortare bäst föredatum på sin choklad för att folk ska få "färskare" produkter i affärerna. De håller ungefär dubbelt så länge. Sagt av en säljare från Fazer jag hade äran (och magen) att lära känna...

/Tobbe

hjälmhållbarhet
Jaha, det kanske är dags att skaffa sig en ny hjälm i alla fall... Tusan att det ska vara så svårt att hitta någon som passar bara. Jag har normalbrett huvud bak, men ganska smalt fram, så de flesta hjälmar som jag testat gör att jag ser ut som en karl-johansvamp framifrån... :-(

/magnus

hjälmhållbarhet
Hmm...jag kör fortfarande med en Giro Switchblade från -98:a... Än så länge känns den fräsch och hel, känns onödigt att bara slänga bort en hel hjälm...?! Dagens(och gårdagens) in-mold hjälmar känns som de håller bra mycket längre än vad en del tror, eller är jag helt ute och cyklar???

hjälmhållbarhet
melonhead.jpg

hjälmhållbarhet
Nu kommer värsta besservisser svaret, ber om ursäkt:

Plasten i hjälmen åldras ganska fort. Tillverkarna brukar säga att hjälmarna bör bytas minst vart tredje år och MBUK, MBR och liknande tidningar sätter fem år som gräns. Om hjälmen är väl skött vill säga.

Notera att hjälmen kan se hur fräsch ut som hellst och inte skydda någonting när det väl smäller. Hjälmen åldras fortare om den utsätts för solljus, värme etc som alla andra plastprodukter. Efter en vecka i bilen på Arlandas långtidparkering i fin sommarvärme så bör hjälmen bytas, typ.

Av denna anledning så bör man aldrig köpa hjälmar som har använts som demoex i skylfönster eller liknande. Varning också för reahjälmar som kan vara 2-3 år redan när de reas ut.

hjälmhållbarhet
Hmm...när får vi "Bäst före datum" stämpel i hjälmarna tro? Nåja, då kör jag iaf fram till våren med min -98 kruka, sen får det bli något nytt...

hjälmhållbarhet
Hur klarar man behålla hjälmen i mer än 1 år eller 2.
Jag tycker jag kör sönder mina hjälmar jämt.

///Björn, Dundrar alltid i med huvudet först =)

hjälmhållbarhet
Leo@happymtb.org wrote:

> Hmm...när får vi "Bäst före datum" stämpel i hjälmarna tro?
> Nåja, då kör jag iaf fram till våren med min -98 kruka, sen får
> det bli något nytt...

Om du tittar i nya hjälmar sitter där en lapp när de är tillverkade, kollade dem noga när jag handlade på FMT. Fanns en del som hade ett par år på nacken redan!

/Tobbe

hjälmhållbarhet
Ja, tillverkningsdatum finns ja, men de vågar inte själva stämpla i när hjälmen anses "färdig" att slängas? Det är lite fegt tycker jag, nästan otroligt att inte någon amerikan ännu stämt skiten ur tillverkarna pga av just det där?

hjälmhållbarhet
Leo@happymtb.org wrote:

> Ja, tillverkningsdatum finns ja, men de vågar inte själva
> stämpla i när hjälmen anses "färdig" att slängas? Det är lite
> fegt tycker jag, nästan otroligt att inte någon amerikan ännu
> stämt skiten ur tillverkarna pga av just det där?

Bli inte förvånad om hjälmarna har ett bäst före datum i staterna... Mycket användar info som manualer och så är mycket tjockare där, t.ex. för motorsågar måste man tala om att man inte ska såga sig i benet...

/Tobbe

hjälmhållbarhet
Hehe...
...utöver de regler som redan finns kommer det alltså att finnas en kontrollant, som ivrigt checkar ”bäst före”-datum i hjälmen, vid ingången till resp. startfålla?!

Min hjälm blev utbytt efter en fin ”krock-med-jordvall-vurpa”, där jag reste mig upp med gräs hängande ur hjälmen, som vridit sig ett kvarts varv... (Hade säkert blivit antagen till vilken kommandosoldatsutbildning som helst med det leriga ansiktet och avancerad kamouflagehjälm!)
Hjälmen satt ungefär lika bra som ett ägg på en såpad trädgren.

hjälmhållbarhet
Det finns ju cykelhjälmar som Inte åldras utan byta ut när de är i två delar. Men att på allvar cykla runted en sådan på skallen som cyklist, mjäää. Men som många säger upp till fem år om den skäys för jävla väl, dvs du bör typ aldrig använda den eller svettas i den. Annats är tre år ett bra rintmärke. Kolla in tillverkningsdatumet och kakta dig för hjälmar i soldränkta skyltfönster.

hjälmhållbarhet
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ju cykelhjälmar som Inte åldras utan
> byta ut när de är i två delar. Men att på
> allvar cykla runted en sådan på skallen som
> cyklist, mjäää. Men som många säger upp till
> fem år om den skäys för jävla väl, dvs du
> bör typ aldrig använda den eller svettas i den.
> Annats är tre år ett bra rintmärke. Kolla in
> tillverkningsdatumet och kakta dig för hjälmar i
> soldränkta skyltfönster.

Var du helt nykter när du skrev detta? :D

hjälmhållbarhet
Mja, jag är lite tveksam till att man skulle behöva byta var tredje år av ålderskäl... det låter mest som ett försäljningsgrej. Dock så kan jag tänka mig att en hjälm som legat framme i solen i ett skyltfönster eller liknande inte mår så bra. Men i övrigt torde dom vara byggda för att vara ute i just solen.

Exakt vad är det som förväntas hända med en hjälm som är "överårig"?

/Freddo

Tillbaka
Topp