Hjälp att hitta mitt Kinder-ägg! Tre önskningar i en!

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag håller just nu på att möblera om i mitt cykelstall.
Jag letar efter en cykel i denna tråden; https://happyride.se/forum/threads/val-av-cykel-for-bikepackingracing.3707252/

I denna tråden letar jag efter en ersättare till dessa tre cyklar;
BMC TMR02 (2013). En aero-lvg.
Brother Stroma (2024). Skivbromsad cyklalångtcykel.
Soulcraft Royale (2013?). Fälgbromsad cyklalångtcykel.

Hur kom det sig att det blev tre cyklar?
BMCn köpte jag tidigt i min cykelkarriär. Mycket gruppcykling, snabba varv runt Vättern. Aero!
Soulcraften kom till mig kanske 2016 då jag ville ha en cykel anpassad för långa rando. Detta är alltså från tiden då stålram och skinnsadel var rätt svar för komfort. Innan skivbroms och breda däck tog över.
Brother Stroma blev ett hastigt inköp inför TCR 2024 då mitt första val föll bort pga anledningar. Jag ville inte cykla TCR på Soulcraften eftersom max bredd på däck är 25mm på den. Men det är en fantastisk cykel på många sätt.

Men.. i ett försök att förenkla livet så funderar jag på att försöka ersätta de tre med en cykel.

Önskemålet är alltså en cykel som erbjuder både aero och komfort. Som gärna går med klungor i +40 km/h men som ryggen pallar i aerobars dygnet runt.
Ser gärna att cykeln klarar 35mm släta däck.

Sitter ni inne på svaret på Kinders gåta? Låt mig höra!

1783370808919.webp

1783370879350.webp

1783370947918.webp

Bryr du dig inte om märkescred, kolla på Light Carbon LCR018

Och här 173 sidor om ramen på Chinertown :)

Har inte så värst mycket input om konkreta cyklar egentligen, men uppmuntrar tanken om förenkling. Nu har min egna nöjescykling fått stryka på foten ganska rejält senaste tiden, men det jag cyklar gör jag på min stålgravel. Det har blivit värre att hänga med på gruppcykling och senast var det helt galet jobbigt trots att jag hade racer och släta däck, men i ett mer "normalläge" för mig (dvs om jag cyklat mer) tycker jag inte stålram, breda lite mönstrade däck och "långcyklarcykel-cykel" begränsar så värst mycket. Är det en livlig och rolig cykel därtill så saknar jag inte racern öht. Min nuvarande dylika cykel har utrymme för 42 mm däck och har någorlunda klassisk racergeo - perfekt på nästan alla vis!

Det jag tänker på är väl främst hur mycket fokus det behöver vara på aero-delen kanske. En modern racer som ser ut som ett rymdskepp som sen ska ut och långcyklas känns inte jätteinspirerande för egen del. En snärtig slimmad racer med gott om däckutrymme och utan integrerade krångellösningar känns mycket mer lockande. Alltid redo, inga funderingar på vilken cykel man ska ta oavsett hur långt eller vilket underlag man ska cykla på.

Det är frestande att säga Strael men det känns för likriktat och alldeles för mycket av ett standardsvar från mig så jag säger istället något som är som en Strael men byggd i kolfiber. Finns det? Är alltid överraskad när jag trots min aversion mot Specialized funderar på hur den senaste Cruxen är att cykla på (vilket jag enbart gör pga bilder jag sett på Strava lite då och då - har noll koll på geo etc).

"Racegravel" klingar annars fint i mina öron - kapacitet för stora däck men med ambition att vara rapp och snabb, som också borde kunna bli bekväm nog att cykla långt med. Förutom att få fötter, händer och rumpa på rätt ställe tror jag komfort handlar i princip enbart om härliga däck snarare än magiska rammaterial. Det är iallafall vad mina 10+ år av däckexperimenterande har gett mig. En 3T Exploro Racemax-yadayada eller vad de heter?

Edit: Försök till att formulera mina egna önskemål kring en "one bike to rule them all":

42 mm däckutrymme men kännas som en "riktig racer". Ska locka till att ta i uppför backarna och köra fort genom kurvor. Ha möjlighet att bära en lätt bikepackingutrustning (och då även gå att sitta på med tempopinnar osv). Inte besväras om asfaltsvägen blir en grusväg eller av att cyklisten bunnyhoppar alla väggupp som cyklas över. Så.

Edit 2: Jag har länge tänkt att det är en Secan jag vill ha med att det i princip bara är axelstandarden som skiljer den från vad jag cyklar på idag så då är det skit samma.

Senast ändrad:
I denna tråden letar jag efter en ersättare till dessa tre cyklar;
BMC TMR02 (2013). En aero-lvg.
Brother Stroma (2024). Skivbromsad cyklalångtcykel.
Soulcraft Royale (2013?). Fälgbromsad cyklalångtcykel.
Önskemålet är alltså en cykel som erbjuder både aero och komfort. Som gärna går med klungor i +40 km/h men som ryggen pallar i aerobars dygnet runt.
Ser gärna att cykeln klarar 35mm släta däck.
Sub40k vore bra. Men hård gräns vid 50?
Kanske aerouppdaterade Canyon Endurace CF SLX kan vara ett alternativ?
Riktig bra resultat i aerotest ("Endast 5W från Aeroad"), plats för upp till 38mm däck, mm mm
Läs mer här
Men den kostar en del, förstås

Planen är att jag kommer ha kvar min Kona Sutra Ltd (https://archive.konaworld.com/archive/2019/sutra_ltd.cfm) för pendling, touring, gravel och sådant (tror jag får in 2,25 i den om det krävs).

Och i ärlighetens namn kommer mitt Kinderägg antagligen rulla runt med 30-32or för det mesta. Men _om_ det någonsin blir TCR eller liknande för mig igen, där ofrivilliga inslag av grus är med, så vill jag ha möjligheten att gå upp till 35.

Nya Endurace tror jag är en supervettig cykel för många, men "ekonomiskt lagd" som jag är (läs snål) ser jag inget som den gör bättre än LC 018 jag tipsade om tidigare. Väldigt snarlika i geo och features, men man kan bygga efter eget huvud till bättre pris.

Och jag har absolut inget emot Canyon, eller att köpa komplett, men jag tänker att TS har hunnit skaffa sig en del preferenser och då är det alltid nice att kunna bygga en cykel från grunden utifrån ens egna idéer och inte börja med att byta ut en massa grejer respektive bli inlåst i en tillverkares ekosystem.

Screenshot_2026-07-07-10-50-48-394_com.android.chrome.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp