Hjälp att hitta prisvärd tempohoj!

johan123

Medlem
Jag tänkte köpa en triathloncykel till nästa säsong.
Min budget är väl runt 40.000kr (mindre är såklart bättre).

Jag har ingen direkt brådska. Någon som har förslag på när det är som mest prisvärt?

Jag tänkte vänta och kolla på cykelcity rean och se om de säljer några cervelo P2/P3 till bra priser.
Å andra sidan så "ska" canyon få in nya modeller i höst.
Exocet 2 känns ju också prisvärd, ultegra för 20 lax.

Jag har ultegra 6800 på min Canyon SL som jag är väldigt nöjd med, å andra sidan så verkar skillnaden vara väldigt liten på ultegra och 105 5800.

Jag är inte heller jättesugen på att köpa det billigaste, för då vet jag att jag kommer vilja uppgradera.

Hur tänker ni andra?

Senast ändrad:
Köp en Cannondale slice tempo och satsa resten på hjulen. canyon har väl fått kritik för att deras är ostyv? Eller var det Cube?

jasså canyon ska vara ostyv? Det hade jag inte hört. Får göra lite mer research.

Cannondale slite ser ut som en bra cykel, något billigare än cervelo.
Bra erfarenhet?

johan123 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det med begagnade cyklar? faller de mycket
> i värde?

Ja! Men sen verkar värdet hålla sig konstant till skillnad mot linjehojar. Så om jag letade tempohoj skulle jag kika efter en lätt begagnad, inkl tävlingshjul.

geologen skrev:
> 40k är inte prisvärt. Halvera, så snackar vi!

Tror du blandar ihop prisvärt och billigt, bara för att det är dyrt betyder inte att det inte skulle vara prisvärt!

Jag har haft tre cyklar för tri, först en enkel merida, sedan giant trinity composite och nu "nya" cervelo p3. Jag tycker p3:an är himla bra, men jag har ju inte provat alla alternativ. Det brukar ju sägas att det viktigaste är att cykeln passar din kropp; du har kanske trillat över stack och reach-begreppet. Av det kan man ju jämföra modeller och konstatera att vissa cyklar är mer utdragna än andra, så beroende på din kropps kanske scott:en passar bättre än exv. canyon, så se till att prova cykeln före köp.

Ja, lite generellt tyckande. Men ett konkret tips: Skippa s.k. integrerade bromsar, i alla fall noname-varianterna som väl egentligen är tillverkade av TRP. Folk får säga vad de vill om att de bara kräver rätt justering och att man förresten inte ska bromsa så mycket med en tempocykel. Det är alltjämt en funktion som bara ska funka, och min erfarenhet är att dessa bromsar helt enkelt inte gör det. P3:ans hydrauliska däremot.. Mmm mmm mmm!

42Hz skrev:
> Tror du blandar ihop prisvärt och billigt, bara
> för att det är dyrt betyder inte att det inte
> skulle vara prisvärt!

Vad har du för tempohoj?

Tillbaka
Topp