Hjälp att köpa cykel

herber3

Medlem
Hjälp att köpa cykel
Hej!

Jag behöver lite assistans när det kommer till att köpa ny cykel för semestrande. Jag har tänkt börja touring-cykla, med sidoväskor och tält. Vill dessutom kunna använda cykeln för pendling under vinterhalvåret när racern inte klarar av underlaget längre. Inte omöjligt att jag dessutom drar ut på nån grus-runda i sommar. Har lite svårt att bestämma mig för vad för cykel jag behöver bara. Någon form av gravel eller cycklocross med plats för pakethållare är det som gäller.

Jag kommer cykla främst asfalt, jag vill ha bockstyre, är 192 cm lång, och vill ha möjlighet till en rejälare pakethållare för sidoväskor. Inga jättekrav tänkte jag, men att köpa begagnat har varit helt kört pga min längd. Har därför landat på White GX Lite 22 från XXL. Den bockar av allt det, och kostar inte galet mycket. Min fråga är om det är en bra cykel för den prisklassen? Tänker att den kommer klara all packning + kommer fungera att cykla Malmö-Lund i februari. Finns det bättre i den prisklassen som jag missat? Att gå upp mer i budget är inte aktuellt tyvärr.

Hjälp att köpa cykel
Kollade specen lite snabbt och den verkar sakna fästen för pakethållare på gaffeln. Jag kan inte mycket om kolfiber, men där man på ex en stålgaffel kan fuska med klämmor av olika slag så hade jag nog på en CF-gaffel velat ha fästen specifikt för pakethållare.

Inte många som har lämnat omdömen, men tre av åtta hade gett en tvåa i betyg. Kanske något att fundera över, och som minimum kontrollera cykeln riktigt noggrant innan du rullar ut ur butiken.

Hjälp att köpa cykel
Kollade specen lite snabbt och den verkar sakna fästen för pakethållare på gaffeln. Jag kan inte mycket om kolfiber, men där man på ex en stålgaffel kan fuska med klämmor av olika slag så hade jag nog på en CF-gaffel velat ha fästen specifikt för pakethållare.

Inte många som har lämnat omdömen, men tre av åtta hade gett en tvåa i betyg. Kanske något att fundera över, och som minimum kontrollera cykeln riktigt noggrant innan du rullar ut ur butiken.
Framgaffeln menar du? för visst finns det fästen i bak, men i fram har jag nog ändå inte tänkt ha några väskor, kanske dessutom en grej man får leva med när man kör den budgeten?

Vad gäller din andra kommentar är det en bra poäng, tänker att det också är en fördel att köpa i den prisklassen i butik, att man faktiskt kan klämma och känna och se så att allt sitter där det ska.

Hjälp att köpa cykel
Haha fint, börjar inse att den är svårslagen där men ville bara dubbelkolla innan jag köper min första gravel :cool:

Tack igen för svar!
Bättre blir det nog tyvärr inte för den budgeten just nu.

Den kommer med mekaniska skivbromsar, bra modeller kan vara riktigt bra, men dåliga mekaniska skivbromsar kan vara riktigt usla. Ska man köra touring (dvs ganska runglastad cykel) skulle jag vilja haft bra bromsar så jag skulle vilja testa innan köp om de duger.

Kan också vara enstaka delar som håller rätt dålig kvalitet och rostar ihop rätt snabbt vid vintercykling. Vet dock inte hur mycket salt ni har där nere..

Ett enligt mig lite coolare alternativ i nästan samma prisklass är:
Samma nackdelar med mekanisk skivbroms och dessutom ingen kolfibergaffel här.

Hjälp att köpa cykel
Bättre blir det nog tyvärr inte för den budgeten just nu.

Den kommer med mekaniska skivbromsar, bra modeller kan vara riktigt bra, men dåliga mekaniska skivbromsar kan vara riktigt usla. Ska man köra touring (dvs ganska runglastad cykel) skulle jag vilja haft bra bromsar så jag skulle vilja testa innan köp om de duger.

Kan också vara enstaka delar som håller rätt dålig kvalitet och rostar ihop rätt snabbt vid vintercykling. Vet dock inte hur mycket salt ni har där nere..

Ett enligt mig lite coolare alternativ i nästan samma prisklass är:
Samma nackdelar med mekanisk skivbroms och dessutom ingen kolfibergaffel här.
Mycket bra svar, tack! Har kollat på just den också faktiskt, och när jag jämför specsen tycker jag ändå att Whiten vinner med tanke på att den är en tusing billigare, drivlinan och allt verkar vara ganska lika, men som du skriver kolfibergaffel och enligt specsen ett kilo lättare på Whiten. Svårt som tusan, men det står mellan dom där två just nu och White-cykeln leder med nån centimeter

Hjälp att köpa cykel
Vill bara inflika att cykling Malmö-Lund i februari till 99% inte skiljer sig nämnvärt från vilken annan oktober eller mars som helst; vått, kallt och blåsigt.
Invändningen mot mekaniska skivor från alla norrlänningar ( dvs norr om Veberöd) gäller salt snömodd som fryser i kablaget. De kräver förstås justering mer frekvent men det är ju inte utför bergssluttningar du behöver bromsa på den sträckningen. Eller nån annanstans i samma landskap för all del. Lösgående lattemammor är nog största faran.
Mer bagage fram går att lösa med styrväska vid behov.

Edit glöm inte att du behöver köpa till pedaler. Och bra skärmar för vintern.

Senast ändrad:
Hjälp att köpa cykel
Jag skulle också tagit en titt på Four Corners I den prisklassen. Lite mer touring anpassad. Bättre drivlina och bättre bromsar. Stålcykel på gott och ont. Lite tyngre ja, men på 192 antar jag att du väger en del ändå. 15-20 kg packning på det så är cykelns kilo extra kanske inte så mycket in sammanhanget. Nackdel att du inte kan kolla innan köp. Lite dyrare men 10% rabatter på Bikester går att hitta, har du Benify på jobbet finns det där t.ex

Hjälp att köpa cykel
Jag skulle också tagit en titt på Four Corners I den prisklassen. Lite mer touring anpassad. Bättre drivlina och bättre bromsar. Stålcykel på gott och ont. Lite tyngre ja, men på 192 antar jag att du väger en del ändå. 15-20 kg packning på det så är cykelns kilo extra kanske inte så mycket in sammanhanget. Nackdel att du inte kan kolla innan köp. Lite dyrare men 10% rabatter på Bikester går att hitta, har du Benify på jobbet finns det där t.ex

Ja den hojen är inte för småväxta!
"Four Corners finns i fem ramstorlekar för att passa förare mellan 4 och 6 meter utan att kompromissa."

?

Hjälp att köpa cykel
Vill bara inflika att cykling Malmö-Lund i februari till 99% inte skiljer sig nämnvärt från vilken annan oktober eller mars som helst; vått, kallt och blåsigt.
Invändningen mot mekaniska skivor från alla norrlänningar ( dvs norr om Veberöd) gäller salt snömodd som fryser i kablaget. De kräver förstås justering mer frekvent men det är ju inte utför bergssluttningar du behöver bromsa på den sträckningen. Eller nån annanstans i samma landskap för all del. Lösgående lattemammor är nog största faran.
Mer bagage fram går att lösa med styrväska vid behov.

Edit glöm inte att du behöver köpa till pedaler. Och bra skärmar för vintern.
Oktober och mars i Skåne är ju tidig och sen sommar, inga problem att ta racern då oftast. I januari däremot skulle jag inte ge mig ut på den.

Hjälp att köpa cykel

Asch asch asch, den såg också fin ut! Jag har redan höjt budgeten ett par gånger för man får så otroligt mycket med per tusing man går upp, men börjar tyvärr närma mig gränsen. Men den ser riktigt fin ut också, kanske att jag måste sova på saken och lägga upp en matplan för hösten innehållandes enbart havregryn och vatten .

Hjälp att köpa cykel
Skall du vinterpendla på Whiten är kanske den här tråden av intresse: https://happyride.se/forum/threads/clarisbroms-gav-upp-i-kylan.3691158/
Snö och kyla är inte det största problemet i sydvästra Skåne. Jag kan inte minnas att det föll någon snö öht någon enda dag senaste vintern ;-)
Vill bara påpeka att vinterpendling inte var huvudfokus, ska främst cykelsemestra på sommaren, och om cykeln förlänger den möjliga pendlingen till jobbet med en eller två månader så vore det kanon. Är det snö ute är det definitivt pågatåget som gäller.

Hjälp att köpa cykel
Vill bara påpeka att vinterpendling inte var huvudfokus, ska främst cykelsemestra på sommaren, och om cykeln förlänger den möjliga pendlingen till jobbet med en eller två månader så vore det kanon. Är det snö ute är det definitivt pågatåget som gäller.
Då blir det alltså året-runt-cykling ?
Välkommen i klubben.

( jag har ett framhjul med dubbdäck stående till min pendelcykel. Minns inte ens när det fick användning senast)

Hjälp att köpa cykel
Då blir det alltså året-runt-cykling ?
Välkommen i klubben.

( jag har ett framhjul med dubbdäck stående till min pendelcykel. Minns inte ens när det fick användning senast)
Haha det är väl någon form av ambition, men det blir upp till bevis när den skånska vinden vill ha ett finger med i spelet i februari-mörkret

Hjälp att köpa cykel
Det blåser för det mesta på sommaren också. Mekaniska skivbromsar kommer att duga. Jag tycker att specen på whiten ser bra ut, cyklar har blivit dyra.

Köp en bra pakethållare. Du vill ha en med ordentligt med stag i längsled så att en liten och halvtom väska ändå inte riskerar att svänga in i hjulet. Sen är det heller inte fel med ett extra horisontellt stag en bit ner om man vill sänka tyngdpunkten vid tung last eller få mer plats ovanpå.

Hjälp att köpa cykel
Det blåser för det mesta på sommaren också. Mekaniska skivbromsar kommer att duga. Jag tycker att specen på whiten ser bra ut, cyklar har blivit dyra.

Köp en bra pakethållare. Du vill ha en med ordentligt med stag i längsled så att en liten och halvtom väska ändå inte riskerar att svänga in i hjulet. Sen är det heller inte fel med ett extra horisontellt stag en bit ner om man vill sänka tyngdpunkten vid tung last eller få mer plats ovanpå.
Tack för svar! Det gör mig mer säker på Whiten, den verkar som alla cyklar behöva en del intrimning vid köp, men det borde man klara av.

Just en rejäl pakethållare är lite vrf jag kollar på cykel. Fick nyligen två stycken Thule cykelväskor, 25-liters båda två, och kände inte att dom pakethållare som finns för racer utan riktiga fästen var aktuella för dom väskorna. Så en riktig pakethållare blir det också, men det blir nästa problem :cool:

Tillbaka
Topp