[hjälp att rota] AM-betonad 29er, HT/FS

ol__

Aktiv medlem
Jag funderar och letar cykel. Jag kör idag en tjugonia och är nöjd med de större hjulen men skulle önska något lite bättre i stöket. Alltså något som är mer AM-betonat, med flackare gaffelvinkel och längre fjädringsväg. Sen är jag öppen för både HT och FS, men jag lutar nog åt HT.

Budget ca 12-14k. Jag vill egentligen helst bygga ihop själv, eftersom det är kul, men jag börjar inse att det inte bara blir lite dyrare utan mycket dyrare till och med. Men jag tar gärna emot tips på både hela cyklar och lösa ramar.

Det verkar vara lite offseason nu, eller? Mycket är iallafall slut i min storlek (jag är 193).

Vitus Escarpe. FS. Känns bra utrustad, dock rätt tung.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-escarpe-290-suspension-bike-2014/rp-prod107041

OnOne Parkwood. HT. Jag hittar inget som är mer bang for the buck. Reverb är ett plus. Men slut, kommer i februari. Värt att vänta?
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPWDEO/on-one-parkwood-shimano-deore-mountain-bike

Kona Honzo. HT. Bra, inte lika prisvärd som on-one?
http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/66792/Kona_Honzo_29er_2014_Bike

Singular Buzzard reas just nu för £200. Dock finns den bara i medium. Kan ju vara ett tips för någon kortare än mig :)
http://shop.singularcycles.com/collections/frontpage/products/singular-buzzard

Bubblare. Dartmoor primal. "Enduro hardtail".
http://www.hibike.de/shop/product/p...moor-Primal-29-Enduro-AM-Rahmen-Mod-2014.html

Fler tips? Kommentarer på länkade cyklar?

Begagnattips är också vara intressant.

Väl mött!

Edit: Stavning.

Senast ändrad:
Denna skulle jag valt om du vill ha lite mer AM-betonat. http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO45650B/on-one-45650b-frame

Dock inte en 29:a men jag tror ändå på den. Går att bygga upp något riktigt fint för de pengarna om du letar efter så billiga priser som möjligt. Jag skulle leta upp en billig revelation- eller pike-gaffel till den, bra ram med bra förutsättningar för att ha roligt. Om det prompt är 29 du vill ha så har jag tyvärr inga tips.

Kona Taro isf Honzo? Speciellt om du ändå funderar på Parkwooden som verkar ha engelsk karaktär = tveksam buggkvalitet (sic!) och också är aluminium. Taro är lättare än en Honzo men samma karaktär, visserligen Sektorgaffel men ändå.

/David

Jag hade en vanlig tråkram (white) så jag köpte mig en 140mm pike & en Ragley bigwig ram i 16" är själv 175cm blev drygt 10 papp. Hade redan fetare fälgar osv. Men sånt kan man ju byta vartefter. Väger endel men håller fint ca 14,5 kg.

Har den sliden du länkar till. Fantastiskt rolig cykel, vill bara varna för kvaliteten på hjulen. Jag har fått returnera mitt bakhjul till BD 2 ggr för reparation. Om du kollar 2015 års slide 130, eller radonkollektion överhuvudtaget, så verkar det hjulet utfasat. Men jag kan ju haft otur oxå...

Buzzarden är en faktiskt rolig cykel, gedigen bombproof stålram med fantastiskt korta kedjestag (ny teknik när du klättrar). Du får testa min i XL om du vill. Finns i Stockholm

Senast ändrad:
Tack för tipsen, och tack för erbjudandet att testa Scut. Dock är jag ju Göteborgare. Finns det folk häromkring som vill låta mig prova deras AM HT 29a?

Jag ska till stockholm om två veckor. Tveksam till att det finns tid, men kanske jag kan ta en provtur då.

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen, och tack för erbjudandet att
> testa Scut. Dock är jag ju Göteborgare. Finns
> det folk häromkring som vill låta mig prova
> deras AM HT 29a?
>
> Jag ska till stockholm om två veckor. Tveksam
> till att det finns tid, men kanske jag kan ta en
> provtur då.

Du kan komma ut och prova min Giant TranceX 29 i XL. Den är kanske inte så AM men den är iaf FS och 29.er, dropper och 1x10 är det dessutom utöver standard. Varning dock för att jag inte fått dit några bättre däck, det var snorhalt på höststigarna med NN Performance igår... :)

Solaris verkar riktigt fin. Dock tror jag inte du får något mer prisvärt än on-one parkwood, hyfsatt lätt, sänkbar stolpe och bra gaffel. Om jag bara skulle ha en cykel som klarar allt hade jag köpt en sådan.

ol__ skrev:
> Cotic Solaris. Kommentarer?

Fantastiskt trevlig ram.
Har kört Enduro i Falun och DH i Åre med min.

Går även leka med den på hemmaplan!

Discovery: Ja det där såg ju trevligt ut :) Vad kör du för gaffel? Något som talar lite emot är ju att den verkar anpassad för 100 mm (även om det står att 120 mm också funkar). Jag funderar på om man "vill gå hela vägen" och skaffa något med 140 mm.
Vad finns för däcksutrymme i ramen?

DanielW: Mmm, prisvärdheten är svårslagen... Det tar emot att behöva vänta, men samtidigt är nog februari här snarare än man tror...

Kristoffer R: Tackar för erbjudandet :) Det är alltid trevligt att testa olika och känna. Återkommer!

Jag kör på en Fox F29 100mm, den flyttades över från min tidigare cykel.
Hade funderingar på att skaffa en Pine 120mm men tycker inte det smakar riktigt vad det kostar.
Men jag tror absolut att den funkar fint med 120mm.

Angående däcksutrymmet så säger Cotic att Ardent 2,4 ska få plats. Dock testade jag Hans Dampf 2,35 och med deras lite "kantigare" form så tyckte jag att det blev väl tight bak.
Kör nu på Nobby Nic 2,25 då de fanns liggandes.

Jag tycker 140mm är kanon skulle inte vilja ha mera på min inte mindre heller. På Ragley går lätt 2.35 hd däck fritt på breda flow ex fälgar & lovar att det går åt feta fälgar på en sån cykel 29 orna tar mycket stryk :-)

Jag har inget att bidra med men jag måste fråga vad "hjälp av rota" betyder :)

/Johan

P.S. Eller förresten, jag kan intyga att Buzzard är en riktigt trevlig stålis. Tyvärr sålde jag min till förmån för FS i ett tillfälligt anfall av vekhet. Ångrar mig fortfarande.

JojjeM skrev:
> Jag har inget att bidra med men jag måste fråga
> vad "hjälp av rota" betyder :)
>
> /Johan
>
> P.S. Eller förresten, jag kan intyga att Buzzard
> är en riktigt trevlig stålis. Tyvärr sålde jag
> min till förmån för FS i ett tillfälligt
> anfall av vekhet. Ångrar mig fortfarande.

Någon form av bokstavshopp där. "Hjälp att rota", vilket skulle syfta till hjälp med att leta reafynd.

Magkänslan lutar rätt mycket åt Parkwood. Men att anskaffa en ny cykel, leta delar osv är ju en rolig process i sig så allt för bråttom ska man ju inte ha ;)

Trek Stache. Kommentarer? 445 mm kedjestag är väl ingen revolution, men 68,5 grader gaffelvinkel indikerar en mer trail-anpassad cykel. G2-geometrin ska innebära mer lekfullhet och stabilitet, eller?

Om man gillar stål (dock flera 27.5 och några redan nämnda):

Transition Trans Am
Kona Explosif
Cotic Solaris
Ragley BigWig
Stanton Slackline
On-One 45650B

Konan var över budget (som är ca 12-14k). Och jag håller mig helst till 29a, särskilt om det ska vara HT. Men jag tackar ändå för alla tips :)

Kan hålla med om att ParkWood verkar va mkt pang för pengarna.
Men skulle kunna tänka mig deras 45650B också om jag var ute efter en HT.
Sektorgaffel och Shimanokomponenter är inte fy skam.

Honzon går faktiskt hitta inom budget (se första inlägget), men jag blir ändå tveksam. Parkwooded känns ju mer prisvärd, och sen är frågan om 19" är tillräckligt stort för mig. Men jag gillar ju möjligheten att kunna köra singelspeed, om jag får lust till det igen.

Mason fann jag häromdagen. 66,5, är det en för flack vinkel? Verkar inte finnas i Europa heller.

Niner ROS var ju snygg, och 427 mm kedjestag? Oj! Men utanför budget.

Paradoxen är också utanför budget, om jag inte hittar en beggad ram som jag kan bygga runt.

Lite funderingar kring stt införskaffa en Pike till min Cotic solaris, vad tror ni, skulle den dö/explodera om man kör piken med 130mm slag? Visst det kanske inte är optimalt.
Körde min gamla Canyon TH med 120 istället för 100mm och den verkade inte speciellt ledsen för det.
Tänker mig att det bara skiljer 7 mm från 120 till 130mm med 25% sag.

Nå? argument för och emot?

Jag vill minnas att jag läste någonstans när jag googlat runt att det var någon som körde sin solaris med 130mm slag. Jag skulle väl gissa att det finns marginaler i konstruktionen, det brukar väl vara så med stål? Sen skulle jag kunna tänka att garantier kan bli lidande, då ramen inte är designad för det. Längre gaffel ökar ju belastningen på styrhuvudet, men i mitt huvud borde marginalerna räcka.

Annars kan väl lite flackade gaffelvinkel tacksamt tas emot? Något högre bb, vet inte hur det påverkar i detta fall.

ol__ skrev:
> Jag vill minnas att jag läste någonstans när
> jag googlat runt att det var någon som körde sin
> solaris med 130mm slag. Jag skulle väl gissa att
> det finns marginaler i konstruktionen, det brukar
> väl vara så med stål? Sen skulle jag kunna
> tänka att garantier kan bli lidande, då ramen
> inte är designad för det. Längre gaffel ökar
> ju belastningen på styrhuvudet, men i mitt huvud
> borde marginalerna räcka.
>
> Annars kan väl lite flackade gaffelvinkel
> tacksamt tas emot? Något högre bb, vet inte hur
> det påverkar i detta fall.

Ja det är väl egentligen inte mycket att fundera över.
Testa. känns det tokigt får man väl sänka den 10 mm.

Får se hur det blir. tror allt kommer kännas bättre än den fox F29 som sitter på idag.
Vikten är ju densamma ungefär och lär bli ordentligt mycket styvare.
Hur är det nu? 15 mm axel passar mellan alla gafflar och hjul oavsett Fox eller Rockshox?

Tillbaka
Topp