Hjälp att välja dropper post

Johan777

Medlem
Hej! Min dropper har pajjat. :( Försökt allt men den har gett upp det var en billigare ganska gammal dropper.

Nu var det ett tag sedan jag kollade på en ny och behöver hjälp med att välja rätt. Jag är 1,78 grenen är 83 ish???. Har en Tallboy 3 strl L med ST mått 450. Behöver en kortare styrstam också för att få ner reachen off topic men tror att en 35mm hade suttit som en smäck.

Nu till frågan, många med 31,6mm har endast 100 eller 150 travel. Jag kör mycket xc (det jag gillar mest) så tror att en 100mm hade varit perfekt men är rädd för att den kommer kännas för kort? Sedan undrar jag vad som passar min cykel bäst 125mm har jag kört på och det funkade fint. 150mm tror jag blir för långt då kommer sadeln upp för högt.

Eftersom det också var 5 år sedan jag tittade på en dropper antar jag att mycket har hänt så har ni några fina råd här? Kan tilläggas att det sitter fox factory på dämpare och dom är jag grymt nöjd med. :)

Edit: Tallboyen är för övrigt asgrym när den såldes var det all mountain idag ett xc monster. ;)

Om du har tillräckligt utrymme för instick, som jag tror du har, är det enkelt att mäta hur mycket utrymme du har med en stolpe med samma "stack". Man kan mäta hur mycket kragen sticker ut ovan sadelröret.

En Brand-X, eller samma med andra klistermärken, är en bra tips när vill har en billig droppare. Annars är OneUp V3 svår att slår. Riktigt lätt, enkel service, låg stack (då kan man ofta välja mer drop) och V3 ska behöva mindre tumkraft. Snygg också.

Kollade på OneUp V3 verkar riktigt nice, är dock orolig för att jag kommer att hamna utanför det "sträva" området vid sadelklämman så den inte låser ordentligt?

Såg att på deras nya v3 så är ett område blankt dvs nog inte tänkt att man ska klämma åt droppern med sadelklämman i det området. Nu är jag kanske väldigt nojjig och tror den kan glida ur... Är 150mm att rekommendera? Tror själv ju mer travel man kan komma undan med destu bättre. :)

Bilagor

• Skärmbild 2024-03-07 185746.png
    Skärmbild 2024-03-07 185746.png
    91.4 KB · Besök: 53
Såg att på deras nya v3 så är ett område blankt dvs nog inte tänkt att man ska klämma åt droppern med sadelklämman i det området. Nu är jag kanske väldigt nojjig och tror den kan glida ur... Är 150mm att rekommendera? Tror själv ju mer travel man kan komma undan med destu bättre. :)

Många väljer en dropper med max-drop, så detta området blir ofta klämt. Ingen problem.

Mer drop är alltid bättre. Det blir bara lite tyngre. Jag har 150 mm. Vid XC har jag aldrig haft behöv av mer dropp, men i bikepark eller mer extrem stök är det trevligt med mer drop.

Köp så lång som du kan.

När jag valde så blev det en Crankbrothers Highline 3 175mm vilket jag änna ångrar nu. Jag hade kunnat ha mer drop med en OneUp v2 210mm för bara några hundralappar till men jag var lite för snål. Gör inte det misstaget.

Nice, då blir det 150mm och mer benpass... ;) Har oneup på listan och ska kolla lite mer i helgen, kanske kommer det finnas något erbjudande på cykelmässan.

Med din längt och dagens tropper borde du ha minst 150, antagligen mer?

Mät hur mycket uppstick du har på din nuvarande dropper, dvs hur långt det är från sadelklämman till railsen på din sadel.
En 170 borde du antagligen kunna klämma in tycker jag.

one up går väl dessutom att justera ner lite, så man kan köpa exv en 180 och shimsa ner den till 165 om det är slammad stolpe och max sadelhöjd på din cykel

150mm får det bli, vill ha lite justeringsmöjligheter (hängslen och livrem :)). Jag har räknat och det går med 170mm också men blir på marginalen. Dom flesta säljs utan remote, behöver man en modellspecifik remote för varje dropper? Fox factory transfer tex. Kashima alltså... Sitter just nu och försöker intala mig att utseendet inte spelar någon roll... ;)

150mm får det bli, vill ha lite justeringsmöjligheter (hängslen och livrem :)). Jag har räknat och det går med 170mm också men blir på marginalen. Dom flesta säljs utan remote, behöver man en modellspecifik remote för varje dropper? Fox factory transfer tex. Kashima alltså... Sitter just nu och försöker intala mig att utseendet inte spelar någon roll... ;)

Vet inte vilken du har valt. OneUp har riktigt låg stack, gissar att 180 mm skulle passa och om inte så kan man shimsa ned upp till 20 mm.

Remote är inte märkespecefik, men viktigt är att pluppan kan fastnas på rätt ställe. Några remote kan man fästa i vajern med eller utan pluppan (några dropper också). Men titta om vajern fastnas i droppern med eller utan pluppan och vad din remote tar.

Sen har man remote med lång (vanlig) eller kort arm. Kort är fin med dropper som behöver låg kraft, t.ex. Bikeyoke Revive och kanske också OneUp V3. Lång funkar alltid.

Jag beställde en Fox transfer factory sl kashima 150mm precis just nu från lordgun. :) Nu ligger den på request så jag får vänta 40 dagar. 18 april blir det leverans. Har factory på allt annat så det fick bli så. Blir ganska lagom att installera ny remote och kabel under tiden så allt går snabbt sen vid montering. Sen cyklar jag utan dropper tills dess, kan köra backintervaller ;). Många tack för era svar, jag var inne på 125mm först så tur att jag skrev här.

Är lordgun alltså en legit sida? Jag hade helt avfärdat det som en scam. Även om deras "systersida" för löpning var skojjig
IMG_8948.png

Sedär, jag sökte ändå innan och det var några som hade beställt därifrån så antog att det är lungt. Vi får väl se om jag blir blåst eller inte på 4 lax. Har aldrig blivit lurad förut med e-handel så nån gång ska väl vara den första.

Äh jag tror det är aslungt, alla deras sidor ser ju bra ut och jag brukar aldrig behöva returnera saker heller så länge det är rätt.

Hej! Nu är droppern hemma. En transfer SL factory 150mm 31,6 precis som beställningen. Väl paketerat. Paketet skickades från Italien med DHL så ingen tull om ni undrar.
Jag är supernöjd, jag fick vänta länge men det var det värt. Och jäklar vad lätt den är, funderade på om det överhuvudtaget låg en dropper i paketet. xD

Hej! Nu är droppern hemma. En transfer SL factory 150mm 31,6 precis som beställningen. Väl paketerat. Paketet skickades från Italien med DHL så ingen tull om ni undrar.
Jag är supernöjd, jag fick vänta länge men det var det värt. Och jäklar vad lätt den är, funderade på om det överhuvudtaget låg en dropper i paketet. xD

Var köpte du den?

Jag är i valet och kvalet köpa ny bättre dropper eller en SL stolpe för minst halva priset (kanske mer) ....jag känner inte att jag använder dess potential utan glömmer bort den var och varannan tur i skogen på stig

Hjälp

när anbänder ni dropper ? Xc downhill .... ?

Tillbaka
Topp