Hjälp att välja mellan dessa två Superior

ikia

Medlem
Hej hej.

Jag tänkte börja cykla (är amatör). Jag kommer framförallt cykla till och från jobbet totalt 34 km i Stockholm och det tänkte jag göra på vinter även när det är is, snö och slask. Jag tänkte försöka börja cykla i skogen också på somrarna. Det kanske bli max 10 gånger per sommar i skogen. Tanken är att köpa en cykel som skulle passa som pendelcykel på vinter och de några gångerna i skogen därför har jag börjat titta på mountainbike.

Jag har tittat på SUPERIOR XP 929 http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-svart-bla och SUPERIOR XP 979 http://www.cykelkraft.se/superior-xp-979-gra-svart-rod. Jag vet inte om jag håller på att betala för lite eller för mycket för vad jag behöver cykeln till och om jag skulle satsa på 929, 979 eller andra. Kan ni hjälpa mig här med era tankar om detta? Är är jag på rätt väg att köpa rätt cykel, här? I så fall XP 929 eller 979?

Senast ändrad:
Båda är förra årets.
2017 929 är ungefär samma cykel 2018 för, lite modernare vxlkomponenter, annan sadel etc på den senare. Båda har Weinmann U32 fälgar som verkar vara 27,25 mm breda invändigt (dubbelkolla med Cykelkraft!) vilket är bra i skogen när du kör lägre tryck i däcken. På vägen är det också bra även om 25 mm hade funkat. (Jag har 30 mm på min HT i kolfiber)

979 2017 har 20 mm smala hjul. För smalt. För dyr för att ha acceptera en cykel med fel hjul.

Sedan finns även 2018 års 969 för 17 K http://www.cykelkraft.se/superior-xp-969-mattgra-vit-rod med 22,5 mm hjul vilket är mycket bättre än 20 men inte riktigt 25-30 mm. Den har en bra XT/SLX grupp med 1x11 växlar och Sunrace 11-46T kassett, vilket är bra, enkelt, funktionellt och låg vikt. Den cykel som jag kanske hade valt ändå.

Men även den billigaste 2017 929 för 13 K gör jobbet.

Senast ändrad:
Jag tycker personligen du borde skaffa två cyklar.
Ska du åretrunt-pendla så vill du ha riktiga stänkskärmar och en cykel som du kanske inte är lika rädd om som en fin skogscykel.

Eveningstar sa:
Jag tycker personligen du borde skaffa två cyklar.
Ska du åretrunt-pendla så vill du ha riktiga stänkskärmar och en cykel som du kanske inte är lika rädd om som en fin skogscykel.

Tack för ditt svar. Jag har varit i samma spår som du nämner här. Köpa två olika cyklar för två olika syften. Det handlar en hel del om ekonomi. Om jag har en budget på 15000 SEK, borde jag satsa 7500 SEK på en hybrid/racer för city och 7500 SEK på en mountainbike. Eller satsa ca 15000 SEK på en mountainbike som gör båda jobben bra.

Alternativet kunde ha varit att köpa mountainbike idag och använda det en tid framöver och satsa på en hybrid/racer om något år. Hade jag varit mer expert på cyklar och visste vad jag får för 7500 SEK jämfört med 15000 SEK så hade varit enkelt men jag vet inte riktigt hur mycket jag förlorar på komponenter.

En fin xc under 10 kg är alltid kul att cykla på, även på väg till jobbet. En fin cykel är roligare än två tråkig. Hoppas bara du får behålla den, alltså inte stulen.

Tillbaka
Topp