Hjälp, blir tokig.. från 2x9 till 1x9

Wibbe333

Ny medlem
Som ni redan har förstått av rubriken ska jag konvertera från 2x9 till 1x9, då jag aldrig använder det mindre kugghjulet fram samt att jag vill få plats med en dropper.
Men blir inte klok hur mycket jag än läser om det, snarare tvärtom.. nu är det korvstoppning i hjärnan!
Har idag Suntour XCM, 170mm, 36Tx22T.
Sitter på en Vitus nucleus 29 VR -18.
Då tänker jag att jag ska ha en 36tandad n/w klinga, tänker mig en från raceface.
Sen har jag förstått att jag kan behöva kortare skruvar beroende på hur det ser ut.

Någon ”distans” som ersätter det mindre kugghjulet?
Är det någonting annat jag har missat?

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Mvh

Känns som om du har koll. Eventuellt kan du behöva en kedjestyrare, men jag klarar mig utan det på min cykel så det är nog lite individuellt.

Några distanser behöver du inte om du fixar kortare klingbultar. Det är liksom antingen eller.
Det enda du behöver tänka på om du ska köpa ny klinga är att du får rätt BCD. Jag tror du har 104 på din vev, men det kan du säkert dubbelkolla själv via Google.

Känns bara som att om man läser på 5 ställen så får man 5 olika sätt att göra om det, har bla hört att det inte bara är att byta bort sin 2x mot 1x, utan att man ska byta kedja och kedjespännare mm. Till och med hela bakväxeln.
Men jag får helt enkelt testa med en klinga och se hur det går.??
Har pratat med LBS i stan och lämnar jag in hos honom så kostar det 3500, men då får jag nytt vx-reglage och kedja. Samt 10 delat bak. Men känner att det är väl lättare att byta fram själv för en 500.

I värsta fall kan man ju behålla lilla klingan som klingbultsdistans och växelföraren som kedjestyrare... :-)

Jag hade nog tagit bort lilla drevet och bytt framväxeln mot en kedjestyrare. Eller man kan till och med använda framväxeln som en kedjestyrare om man lyckas låsa den i rätt läge med stoppskruvarna.

Steg 2 för min del hade blivit narrow wide klinga. Jag har personligen kört i många år med 1x9 och 1x10 konvertering med kedjestyrare och mittenklingan kvar och det har varit en vanlig shimanoklinga med växlingsramper och allt. Har funkat prima.

Ett annat alternativ är att köpa en komplett grupp på t.ex bike-discount.de så får du allt du behöver och får dessutom lite modernare prylar. Har för mig att t.ex SRAM NX grupp går på ca 2500 kr. Men det kanske är lite väl med tanke på vad hela hojen gick på.

Senast ändrad:
Snygg hoj förresten! Tycker du gör helt rätt i att konvertera till singelklinga fram och skaffa dropper post, det är det bästa sedan skivat bröd.

Eller så låter men bara framväxeln ligga stilla och flyttar undan reglaget för att få plats med droppet reglage.

skulle ju kunna låta allt sitta och bara plocka bort wire och allt, men om jag då ska låsa allt i rätt läge så känns det lättare att plocka bort allt och ersätta med en enkel klinga.??

Får tacka sixtenfors vad han som rekommenderade den till mig när jag skulle ge mig in i leken, funkar kanon och är grymt rolig att cykla på??

Tillbaka
Topp