Hjälp! Byta nav eller köpa helt nytt hjul?

Hellboy

Medlem
Hej,

Jag behöver lite hjälp med vad jag ska göra med mitt baknav som glappar! Så här ligger det till:

Jag köpte en begagnad cykel (Poison Zyankali 26") för några år sedan, och redan då glappade baknavet och frihjulsbodyn (XT M756). Jag lyckades spänna till konorna på navet och bli av med glappet. Gällande frihjulsbodyn så pratade jag med en cykelmekaniker som sa att det inte vara någon större fara, och att jag kunde köra på tills den gick sönder.

För ca ett år sen fick jag problem med glapp i navet igen och då tog jag isär hela navet det för o se om det skulle gå o byta ut endast "insidan" på navet. Tyvärr verkade lagerbanorna på "navet" (den delen som sitter fast i ekrarna) vara rätt nötta, så jag bestämde mig för o spänna konorna igen, köra så länge navet funkar hyfsat och sen byta hela hjulet.

Nu har navet börja glappa rejält så antar tiden är kommen för att lösa detta en gång för alla. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Köpa nytt hjul
Jag har inte stenkoll på hjul, men om jag förstått det rätt är exempelvis en Mavic Crossride FTS-X (ca 1000kr) hyfsat motsvarande det jag har på idag (XM317 & XT M756).

2. Behålla fälgen (XM317), köpa ett nytt nav och "ekra på" navet på den gamla fälgen.
Ett nytt XT nav (M756A) kostar 330 kr och att bygga ett nytt hjul kostar vad jag förstått kring 500-600 kr. En lokal cykelmekaniker sa dock att om man behåller dom gamla ekrarna så går det snabbare att bygga hjulet och då kunde han göra det för 300kr.

Så frågan är helt enkelt om det är värt att behålla en gammal fälg och spara lite pengar, eller om det är bättre att köpa ett helt nytt hjul istället? Och det där med att behålla ekrarna, är det en bra ide?

Senast ändrad:
Hellboy sa:
Hej,

Jag behöver lite hjälp med vad jag ska göra med mitt baknav som glappar! Så här ligger det till:

Jag köpte en begagnad cykel (Poison Zyankali 26") för några år sedan, och redan då glappade baknavet och frihjulsbodyn (XT M756). Jag lyckades spänna till konorna på navet och bli av med glappet. Gällande frihjulsbodyn så pratade jag med en cykelmekaniker som sa att det inte vara någon större fara, och att jag kunde köra på tills den gick sönder.

För ca ett år sen fick jag problem med glapp i navet igen och då tog jag isär hela navet det för o se om det skulle gå o byta ut endast "insidan" på navet. Tyvärr verkade lagerbanorna på "navet" (den delen som sitter fast i ekrarna) vara rätt nötta, så jag bestämde mig för o spänna konorna igen, köra så länge navet funkar hyfsat och sen byta hela hjulet.

Nu har navet börja glappa rejält så antar tiden är kommen för att lösa detta en gång för alla. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Köpa nytt hjul
Jag har inte stenkoll på hjul, men om jag förstått det rätt är exempelvis en Mavic Crossride FTS-X (ca 1000kr) hyfsat motsvarande det jag har på idag (XM317 & XT M756).

2. Behålla fälgen (XM317), köpa ett nytt nav och "ekra på" navet på den gamla fälgen.
Ett nytt XT nav (M756A) kostar 330 kr och att bygga ett nytt hjul kostar vad jag förstått kring 500-600 kr. En lokal cykelmekaniker sa dock att om man behåller dom gamla ekrarna så går det snabbare att bygga hjulet och då kunde han göra det för 300kr.

Så frågan är helt enkelt om det är värt att behålla en gammal fälg och spara lite pengar, eller om det är bättre att köpa ett helt nytt hjul istället? Och det där med att behålla ekrarna, är det en bra ide?

Köp ett nytt hjul och ett nav. Då kan du sitta å terapiarbeta nån ruskig vinterdag och lära dig hur man gör själv?

Men ska du köpa nav så kolla så måtten är lika så du kan återanvända resten av gammla hjulet.

XT FH-M756A väger 420 gram och är därmed inte världens vare sig lättaste eller mest prisvärda nav. T.ex. så väger XT FH-M785 bara 328 gram och kostar också 300 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=68555 i och för sig med CL disc istället för 6-bult, samt använder längre ekrar då flänsarna är lägre. Men jag skulle ha svår ångest över att köpa ett 420 gram nav, oavsett, så det går bort.
FH-M8000328g.jpg

Mavic XM 317 är väl 17 mm toksmal invändigt, använder du 25 mm racerdäck? Inte en fälg som jag ens skulle överväga att återanvända. En modern fälg runt 25 mm som inte väger bly kostar ca 700 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=85893 och nya DT Competition ekrar + mässingsnipplar 150 kr. Då har du ett hjul som är 25 mm invändigt, väger 328+420+222=970 gram och kostar 300+700+150=1150 kr. En ny 160 mm Centerlock skiva till nya XT-navet väger 127 gram inkl. låsring och kostar 300 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=22877
RT81-160127g.jpg

Som alternativ, ett komplett 26" Mavic bakhjul för 6-bult disc med 21 mm inre bredd väger 1060 gram och kostar 1000 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=145635 , du kan återanvända din 6-bult skiva som säkert väger 150 gram inkl. skruv.

Senast ändrad:
Stort tack för hjälpen Sixten!

Du har helt rätt, XM317 fälgen är 17mm invändigt. Har kört på 1.9" däck, men ska uppgradera till 2.1". Får tyvärr inte plats med något bredare i ramen då det är en gammal cykel :(

Hursomhelst, vore säkert bra med lite bredare fälg för att däcket ska sitta bättre, kommer köra tubeless med stans conversion kit.

Lutar mot att det blir ett färdigt mavic hjul för 1000kr, skulle inte vilja lägga så mycket mera pengar än det :)

Hur vet man att navet passar på cykeln, är det universalmått på diameter/längd? Jag har en 9-delad shimanokassett.

Senast ändrad:
Hellboy sa:
Hur vet man att navet passar på cykeln, är det universalmått på diameter/längd? Jag har en 9-delad shimanokassett.

Du har 10x135 mm axel i vilken det sitter en 5 mm Quick Release på ditt nuvarande nav. Mavichjulet har exakt samma och ny QR ingår. Kassetten passar, det följer med en distansring som du sätter längst in innanför din kassett, då bodyn på Mavichjulet även klarar Shimano 11 road kassetter som är aningen bredare. Allt kommer att funka!

Fälgen kommer tejpad och klar för TL. Det dumma är dock att Mavic envisas med att borra ventilhålet med stora 8,5 mm borren istället för som alla andra vettiga fälg/hjulbyggare som använder 6,5 mm borr. Hålet gör att vanlig bilventil passar, samt även smalare Presta/racerventil via den plastring/adapter som ingår med hjulet https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=177930 men plastringen är inte TL-kompatibel så den går inte att använda i detta sammanhang.

Dessa TL-ventiler borde funka https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=133228
Eller vanlig konisk för Presta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=102175 som man lindar upp konan med vulktape till rätt dimension.

Samt en flaska med smet som räcker till minst 5 däck https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=36072 då lilla flaskan kan vara väl liten, speciellt som du troligtvis behöver fylla på någon gång inom en rimligt snar framtid https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=36093

Senast ändrad:
Fantastiskt! Bara att beställa hjulet då :D

Behöver man ha en momentnyckel för o skruva fast 6-bult skivan, hur noga är det?

Hellboy sa:
Behöver man ha en momentnyckel för o skruva fast 6-bult skivan, hur noga är det?
Nej då, vettig handkraft blir bra (det är väl 6 Nm eller så, det kanske står på navet eller manualen till dito). Använd t.ex. blå gänglåsning, det sitter std på nya skruv, dina gamla skruv behöver uppdateras med lite ny gänglåsning.

Precis :)
Ungefär som en LBS, med den lilla skillnaden att där saknas ofta kunskapen, prylarna är dubbelt så dyra, men finns å andra sidan aldrig på lager.

Hm, jag har googlat lite och många verkar få problem med Mavic Crossride hjulen. Ironiskt nog så är det just glapp i sidled som är problemet. Är det här löst med dom ny FST-X hjulen eller ska jag kika på något annat alternativ? Verkar ju dock inte finnas jättemycket valmöjligheter i den prisklassen...

Nu såg jag också hela ditt tidigare svar angående TL (den delen doldes av någon anledning när jag läste svaret i mailen). Jag har Stans tubeless conversion kit med den där gummiremsan med ventil. Men du menar alltså att jag inte behöver gummiremsan med crossrider hjulet, utan det räcker med att sätt i en tubeless ventil?

Jag sålde mina Mavic FST-X hjul innan jag hann uppleva några problem. Visst, det är billiga hjul, men googlar man efter problem hittar man alltid problem med alla produkter, oavsett vad de kostar. Det finns både klantskallar och slarvers på nätet, som lyckas paja allt. Jag vet inte om Mavicnaven i fråga är avsevärt sämre än andra, givet rimlig prisklass.

Hjulen är tunga och smala. Därför är de billigare. Mitt lättaste 26" bakhjul har 24 mm inre bredd och väger 765 gram :)
26tum_bak.jpg

Använde ej heller mina Crossride utan slang. Minns inte exakt hur fälbanan så ut, alltså den platta delen som är ca 559 mm i diameter som ansluter mot däckets kanttråd. Det skiljer lite i diameter mellan olika fälgar, för bra passform och slanglös funktion skall det vara trångt, så att däcket liksom fastnar i rätt läge, även när luften släpps ut helt. Beroende fälgens diameter och fälgbanans form kan man behöva använda olika många varv tape, fälgband i gummi likt ditt kit, annan "ghetto" lösning etc.

Jag hade inte köpt Crossride för att jag anser 21 mm vara för smalt. Är ingen större fan av Mavic generellt heller för den delen. Konstig storlek på ventilhål. Konstiga (Mavic) ekrar och nipplar, jag gillar hjul där ekrar och nipplar från DT Swiss (eller Sapim, Pillar, CN m.fl.) passar och att samma ekernyckel funkar till alla mina hjul, etc.

Jag hade byggt själv. Med lämplig fälg (t.ex den länkad ovan som garanterat funkar utmärkt slanglöst) och XT-navet för CL-disc (bild ovan) eller ett Novatec D772SB QR 6-bult som väger 55 gram mindre än XT-navet och i ditt fall accepterar din befintliga bromsskiva. https://r2-bike.com/NOVATEC-Hub-rea...SB-for-Quickrelease-Freehub-Body-Shimano-SRAM

Jag kanske även hade satt dit en lätt KCNC Razor skiva för att spara 50 gram till https://r2-bike.com/KCNC-Disc-Brake-Razor-Rotor-160-mm
KCNCRazor160.png

Senast ändrad:
Hm, jag förstår...

Kollat runt och svårt o hitta något som är bättre för samma peng. Kollade på ett färdigbyggt hjul med XM319 fälg med M756 nav för samma pris men den var som du sa tyngre (160gram). Och dessutom så är fälgen lite smalare.

Skulle helst inte vilja lägga mer än ca 1000 kr, och att bygga ihop ett eget hjul blir ju rejält mycket dyrare. Så det blir nog ett mavic crossride FTS-X hjul trots allt!

Angående att 21mm är för smalt, det beror väl lite på? Jag kommer inte köra med tjockare än 2.1" däck då det inte får plats i ramen, och då är väl ändå 21mm helt ok? Har precis bytt till 2.1" fram på 17mm fälg och det funkar fint hittills :)

Smart tips med att spara vikt på bromsskivan, har inte tänkt på att det är en rullande vikt man rätt enkelt/billigt kan spara gram på! Tror det sitter Hayes skivor på nu, cykeln kom med Hayes Stroker Trail bromsar. Efter massa strul har jag bytt ut dom mot SLX fram och Deore bak, men orginalskivorna sitter kvar. Då Shimanobromsarna har "smalare" bromsyta än Hayes så används bara ca 2/3 av själva bromsytan på skivan, finns med andra ord en hel del vikt o spara där :) Hur står sig KCNC skivan jämfört med exempelvis Shimano SLX, förutom att den är lättare då?

1000 kr för ett komplett bakhjul är billigt. Mavichjulet är bra, men inte bäst på allt. Du kommer säkert att bli nöjd. Kör!

Hellboy sa:
Angående att 21mm är för smalt, det beror väl lite på? Jag kommer inte köra med tjockare än 2.1" däck då det inte får plats i ramen, och då är väl ändå 21mm helt ok? Har precis bytt till 2.1" fram på 17mm fälg och det funkar fint hittills :)

21mm är så klart inte för smalt. Du kan använda 19mm om du vill.
Fördelarna med bred fälg är att man antingen kan använda bredare däck, vilket du ändå inte kan, alternativt att minska luftmotståndet, vilket bara är relevant för lvg-cyklar. Du behöver alltså inte bry dig om bredden. Därmed inte sagt att det är dåligt med bredare fälg. Gör istället som alla andra, köp det hjul som du tycker är snyggast och försök sedan övertyga alla på internet varför ditt hjul är bäst med argument om vikt, styvhet, ekeraerodynamik o s v.

Bredden är viktig. Fel bredd på fälgen är alltid sämre.
För MTB är halva däckbredden en bra tumregel. För LVG är 2/3 en bra tumregel.
Alltså 2,1" däck = 50-53 mm faktisk däckbredd, lagom fälg är då 25 mm.
Lagom bred fälg (jmf. med en toksmal) gör att däcket får större luftvolym, trevligare form och sitter stadigare på fälgen.
Ett däck som flyttas från 17 till 25 mm fälg blir 2,5 mm bredare.
Däcket kan användas med lägre (rätt) däcktryck för bättre grepp och komfort, utan att räcket ormar/kränger/styr dåligt.
Risken för genomslag/punka/trasig fälg minskar om fälgbredden är rätt, givet samma lufttryck.

Sixten Fors sa:
Bredden är viktig. Fel bredd på fälgen är alltid sämre.
För MTB är halva däckbredden en bra tumregel. För LVG är 2/3 en bra tumregel.
Alltså 2,1" däck = 50-53 mm faktisk däckbredd, lagom fälg är då 25 mm.
Lagom bred fälg (jmf. med en toksmal) gör att däcket får större luftvolym, trevligare form och sitter stadigare på fälgen.

Det är även så att
Lagom bred fälg (jmf. med en tokbred) gör att däcket får trevligare form och sitter stadigare på fälgen.
Enligt Mavic så funkar 19mm fälg för 2.1" däck, så det går inte att säga att 21mm är för smalt.
25mm funkar också om man vill ha det. Det går t o m med ytterligare lite bredare, men breda fälgar kan leda till att Hellboy blir tvungen att köpa smalare däck för att de inte får plats i ramen längre. Utbudet av mtb-däck under 2" är begränsat så det är bra om det går att fortsätta med 2.1".

För bred fälg är förstås inte heller bra. Rätt bredd är alltid bäst.
En 30 mm fälg t.ex. anser jag vara för brett för 1,9-2,1" däck.
Däremot är 30 mm en utmärkt fälgbredd för 2,25"-2,4" (ca 57-62 mm) däck, då det är dubbla bredden av fälgen.
Jag har aldrig pratat om 30 mm fälg i denna tråd, då det inte är aktuellt eller relevant.

Sixten Fors sa:
För bred fälg är förstås inte heller bra. Rätt bredd är alltid bäst.
En 30 mm fälg t.ex. anser jag vara för brett för 1,9-2,1" däck.
Däremot är 30 mm en utmärkt fälgbredd för 2,25"-2,4" (ca 57-62 mm) däck, då det är dubbla bredden av fälgen.
Jag har aldrig pratat om 30 mm fälg i denna tråd, då det inte är aktuellt eller relevant.

Dom bredare fälgarna blir nog bättre nu när halvplus börjar bli poppis. De gamla stommarna ska tydligen inte vara tillverkade för att vara på breda fälgar. Det förklarar kanske varför dom blir kantiga?

Tillbaka
Topp