Hjälp byte vevarm ev. vevparti

Trost

Medlem
Tjenare,

Förra året trampade jag loss vevarmen ute på stigarna och såg att spleinsen va helt bortslipade.
2023.webp
2004.webp

Det är en vevarm Deore XT FC-M780 vänster, men jag kan inte hitta några delar online, den är säkert över 10 år gammal. Hur hittar jag en ersättare eller behöver jag byta hela vevpartiet?

Tack på förhand,
Christian

Vevarmarna tillverkas inte längre. Du kan byta till valfri Shimano vevarm, men bara de dyraste verkar säljas separat. Kanske kan man hitta en begagnad. Valfri ny Shimano vevparti borde passa. Nyare har drevet några mm längre utåt men det borde vara inte vara nån problem.

Senast ändrad:
Vevarmarna tillverkas inte längre. Du kan byta till valfri Shimano vevarm, men bara de dyraste verkar säljas separat. Kanske kan man hitta en bekväm begagnad. Valfri ny Shimano vevparti borde passa. Nyare har drevet några mm längre utåt men det borde vara inte vara nån problem.
Tack för snabbt svar! Kanske blir helt nytt då. =)

Jag är inte med...
"splinesen" ser ut att vara kvar i ganska gott skick?
Klassiskt Shimano-haveri. Det vanligaste är att man inte drar åt vevarmen tillräckligt och att den lossnar efter bara ett par timmars cykling med relativt brutala skador på splinesen. Har det väl släppt brukar det vara kört, åtminstone har det varit så för mig de kanske tre gånger det hänt. Hur det gått till för TS vet jag dock förstås inte.

Tillbaka
Topp