Hjälp Cykelkrasch klunga

JohnOR

Ny medlem
Hjälp Cykelkrasch klunga
Hej,

Är i behov av hjälp i ämnet Cykelkrasch i klunga. Då jag råkat ut för en och vill veta hur jag ska ta ämnet vidare med en av personerna.

Vi är ett gäng på 20 person som kör två led klung cykling. Alla har liknande cyklar ultegra bromsar osv. förutom en kille som är ny, och som har en äldre hoj och aluminiumram och typ tiagra bromsar.

Olyckan inträffar då vi efter en nedförsbacke följt av en platt sträcka rullar i cirka 35-37km/h. Jag ligger på rulle långt bak i klungan och har då den nya killen bakom mig. och han i sin tur har någon bakom sig.

Det blir en i mina ögon häftigare inbromsning utan förvarning. Jag reagerar och bromsar så att jag inte krockar in i framförvarande cyklist. (hamnar jämnsides med personens bakdäck). Killen bakom mig med åker rätt in i mig vänster bak. Ramlar över mig, och styret åker rätt ned på min baksving och fälg. Så att hjulet låser sig. och jag lyckas hålla mig på hjulen trots belastningen från personen bakom och bromsar in och faller sedan när vi närmar oss lägre hastigheter.
Lyckligtvis så hinner den personen som är bakom oss två som var inblandade i kraschen bromsa och vejja undan för oss.
Klungan uppmärksammar detta och stannar och vänder tillbaka för och se vad som hänt.
Kan snabbt konstatera att ramen är knäckt. att fälgen är vind och att jag har lättare skrapsår.
Personen bakom erkänner på plats att han gjort fel och att han vill ersätta mig för min skador.

I efterhand så har han kopplat in sin jurist via försäkringen och vill inte stå för mina skador och reparationer.
Hur ska jag gå tillväga?
Går inte detta under vårdslöshet i trafik?

Tacksam för svar och hjälp jag kan få!

Hjälp Cykelkrasch klunga
Skulle säga att om man kör i en grupp på det här sättet (jag gör det ofta själv) så är man väl införstådd i att risken för att något liknande kan hända och såvida det inte finns något tydligt uppsåt att orsaka en olycka så går det knappast att begära någon ersättning av annan för att du råkade hamna illa i kraschen.
Det här är vad du har en hemförsäkring till.

Hjälp Cykelkrasch klunga
emilh sa:
Skulle säga att om man kör i en grupp på det här sättet (jag gör det ofta själv) så är man väl införstådd i att risken för att något liknande kan hända och såvida det inte finns något tydligt uppsåt att orsaka en olycka så går det knappast att begära någon ersättning av annan för att du råkade hamna illa i kraschen.
Instämmer.

Hjälp Cykelkrasch klunga
emilh sa:

+1

/T

Hjälp Cykelkrasch klunga
För att kunna koppla in en jurist via försäkringen (rättskyddsmomentet) krävs att man har ett skadeståndsanspråk riktat mot sig.

Hur har du formulerat det och på vilka grunder?

Hjälp Cykelkrasch klunga
Cyklar man i klunga får man köpa sånthär. Nästa gång är det du som sabbar någons ram genom att ramla på den.

Varför bromsade klungan tvärt är jag nyfiken på?

Hjälp Cykelkrasch klunga
tmalm sa:
emilh sa:

+1

/T

+1

Är lite därför man är lite avvaktande med nya bekantskaper. Det är en förtroendegrej och aningens farligt att cykla i klunga, men händer något så står alla för sina skador.

Så är iaf jag uppfostrad och så jag ser på saken.

Hjälp Cykelkrasch klunga
bsandborgh sa:
Jag har nog varit inblandad i en handfull klungvurpor genom åren. Det har aldrig någonsin ens diskuterats vem som var vållande. Shit happens!

Men hade någon inblandad verkligen aluminiumram och Tiagrakomponenter? Tycker att saken kommer i ett helt annat läge då.

/Johan

Hjälp Cykelkrasch klunga
På träning ska trafikregler följas! Dvs i erat fall 3sekunders regeln,den som kör på bakifrån
är alltid skyldig, även på motionslopp Tex vättern.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Att han kör in i dig betor nog mer på slump, oerfarenhet eller liknande mer än att hojen va gammal, det kund sliks gärna varit du som smält in i han framför. Lite av detta får man ju räkna med i klunga o hade du betalt om du smält hojen på han framför. Det enda lite dumma i detta ä väll om han nu sagt att han skulle betala. Men där o då kanske man inte ska ta det på orden.

Surt men som redan nämnts något du nog får räkna me i klunga. Skaffa försäkring

Hjälp Cykelkrasch klunga
janolle sa:
På träning ska trafikregler följas! Dvs i erat fall 3sekunders regeln,den som kör på bakifrån
är alltid skyldig, även på motionslopp Tex vättern.
Fast har inte framförvarande gett stopptecken eller tokbromsat utan att det erfordrats så kan det bli tal om delat ansvar.
Men grundregeln är att man ska hålla avstånd a´la tresekundersregeln.
[Vilket i den hastighet TS höll är ungefär 30 meter och om det vet vi väl bara att TS enligt egen utsago inte höll och att "tiagrasnubben" troligen inte höll det.]
[F:ö borde det vara olagligt att cykla på cyklar där man bromsar med växelhantaget och växlar med bromshandtaget. Men det är en annan femma.]

Hjälp Cykelkrasch klunga
jomper sa:
Inte för att det behöver betyda något, men nej inget uppenbart dubbelkonto.

Hade misstänkt staine annars!

Naaw jag som är så seriös!
Seriöst, mitt svar är: Eget ansvar, håll koll på nybörjare så dom inte trasslar in sig i ditt bakhjul. Annars är det ju du som är nybörjaren. Själv brukar jag som den nybörjare jag är undvika klungcykling annat än med mycket erfarna cyklister. Blir så jobbigt, och dyrt, annars.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Borde inte gänget förklarat för nykomlingen hur de fungerar i grupp? Gruppen borde kört med större marginaler om de visste de hade en nykomling.
35-37 kmh är inte våldsamt snabbt på plattmark och det går att köra med ganska stora luckor utan att de skall bli jobbigt.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Solklart, tveklöst och givet har man eget ansvar om man cyklar i klunga. Då har man ju på något sätt godkänt att man tummar på säkerhetsmarginaler.
Om han inte körde på dig med flit är det självklart att ni får nyttja era respektive egna försäkringar.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Sånt som händer. Även om man är erfaren händer det förr eller senare.
I mitt tycke framstår du också som oerfaren. Har man varit med så vet man att alla kan drabbas och tar eget ansvar.

Tycker inte du ska dra till med trafikregler här när du låg lika nära framförvarande.

Det finns ett bra sätt att undvika klungvurpor: ligg längst fram o dra.

Senast ändrad:
Hjälp Cykelkrasch klunga
Det borde vara obligatoriskt med skivbromsar för nya klungcyklister. Gamla rävar kan få dispens med sina fälgskrapare livstiden ut.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Pfaff sa:
Vem kom på idén att blanda nybörjare med erfarna klungcyklister? - om nu klungan var erfaren, förstås...

Nänä... Alltså det var ju bara en nyburgare. De andra var färdiggrillade. Nyburgaren blev bränd direkt. Det är ju solklart vems felet är. Den som bromsade. Man ska aldrig bromsa.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Jag gillar biten där du tar upp att snubben har en aluminiumhoj, att den är något äldre och att - ve och fasa - har Tiagra-bromsar. Det var cyklisten det var fel på mannen, inte hans utrustning.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Visst kan man ironisera över komponenter, men folk med dåligt fungerande växlar kan medföra ökade risker.

Fast åas kan välskött Sora fungera bättre än misshandlade feljusterade dyra as med rostiga vajrar. Att det är välskött, väljusterat och att cyklisten kan sin cykel är i min värld viktigare än vad det står på prylarna och om det bromsar på skivor eller fälg.

Hjälp Cykelkrasch klunga
Tillbaka
Topp