Hjälp en amatör..

Malmehed

Ny medlem
Hjälp en amatör..
De må kanske bli några som skrattar nu, men jag har verkligen ingen koll gällande cyklar och storlekar.

Jag är i behov av en ny cykel, och fann denna Muddyfox hos: http://sv.sportsdirect.com/muddyfox-colossus200-932336?colcode=93233630

Men jag har ingen aning gällande vilken storlek jag ska ha? Är 166cm lång (kort) och som fattig student så söker jag absolut ingen värstingcykel. Utan såg denna som en fin cykel som är framförallt rätt efter min plånbok. (kanske kvalitén är skit, vad vet jag).

Är det 18" som gäller för mig, eller är det alldeles för litet?
Tacksam för svar!

Hjälp en amatör..
Storleksmässigt är nog 18" / 46 cm den storlek som passar bäst av de tre storlekar som erbjuds.
Verkar vara en jättebra butik :-) https://se.trustpilot.com/review/www.sportsdirect.com

Vad är tänkt användningsområde? Hur och var tänker du cykla? På stan, pendla 3 mil om dagen, träningsrundor på asfalt, grusväg, stökig stig med rötter och stenar, liften upp och bomba ner för slalombacke?

Senast ändrad:
Hjälp en amatör..
Jag har själv tills nyligen haft dålig koll på mina mått och hur man mäter men jag måste säga att det går att mäta sig bra hemma (underlättar om någon hjälper till). De mått jag mätte själv stämde bra överens med de som jag fått uppmätta med bikefit/team sportia. Kolla på https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp (välj kön, typ och enhet och kör på, finns demovideor för de olika måtten).

Ett annat mått som inte ska förringas är att hitta rätt sadel som bruses sadelskola ger bra tips om...
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Hjälp en amatör..
Cykeln är en leksak av låg kvalité, men samtidigt är det ju bättre med en enkel cykel än ingen cykel alls. Skulle dock rekommendera att du tittar på en cykel med stel framgaffel istället. Dämpgafflarna i lågprissegmentet är riktigt dåliga, tyvärr.

När det gäller storleken så är den förmodligen åt det stora hållet i förhållande till din längd om det är i skogen du ska cykla. Ska du pendla med den så funkar det nog ok. :-)

frid!

Senast ändrad:
Hjälp en amatör..
Miracle sa:
Cykeln är en leksak av låg kvalité, men samtidigt är det ju bättre med en enkel cykel än ingen cykel alls. Skulle dock rekommendera att du tittar på en cykel med stel framgaffel istället. Dämpgafflarna i lågprissegmentet är riktigt dåliga, tyvärr.

När det gäller storleken så är den förmodligen åt det stora hållet i förhållande till din längd om det är i skogen du ska cykla. Ska du pendla med den så funkar det nog ok. :-)

frid!
+1
Precis min tanke. 15 kg cykel (minst) som ser ut som en skogscykel men inte är det. I den mån butiken i fråga kommer att leverera något över huvud taget.

Hjälp en amatör..
Såg dessutom att man förväntas göra mycket montage å justera växlar på denna cykeln själv, vilket kan bli lurigt om man inte har erfarenhet.

frid!

Hjälp en amatör..
Tack för era svar!:)
Skulle lagt till det kanske, skulle säga att 98% av användningsområdet kommer bestå av asfalt, som pendlarcykel till och från universitetet. Möjligt att de blir några svängar efter grus/skogsstig, men kommer inte utsätta cykeln (eller mig själv) för värstingåkning i skogen,utför slalombacke etc.

Jag kanske stirrar mig blind på priset och att jag anser det är en "schysst" hoj för den oinsatte?=)

Hjälp en amatör..
Mitt tips är en vanlig cykel / hybridcykel med vanlig stel framgaffel, rakt styre och smalare däck än 55 mm breda skogsdäck, det räcker med 35 mm breda däck för dina behov. Då kommer du ner från 15 till 11-12 kg och kan fortfarande gasa grusvägar och kostigar i full fart. Bild nedan på hur en sådan cykel kan se ut (den på bilden väger 10 kg, kostar 6 lax och har 28 mm smala däck på bild, men det får plats 33-37 mm breda grusvägsdäck i ramen). Leta på Blocket och Happy K&S efter något liknande till bra pris.

Bilagor

• Roadlite AL 5 2016 Small.png
    Roadlite AL 5 2016 Small.png
    317.6 KB · Besök: 24
Senast ändrad:
Hjälp en amatör..
Om du håller dig till asfalt/grus funkar det.
Men eftersom den inte går att cykla med i skogen så kan du lika gärna köpa en med stel gaffel. Den blir lättare och det är mindre meck.
Och mecka mycket får du göra om du kör stig med den. Den har för dåliga komponenter för det, det håller inte.
Köp en beg. vanlig pendlarcykel så länge. Spara ihop lite mer pengar och köp en beg. skogscykel här på Happy. Ta hjälp av nån som cyklar MTB så du får rätt prylar.
INTE Blocket om du köper själv. Då måste man veta vad det är för nåt man köper.
Köpstopp på den du länkade till!

Lycka till!

Hjälp en amatör..
Med andra ord så är det case closed! Tack för era åsikter och hjälp allesammans , tumme upp!

Vilken tur att jag sansade mig och hörde mig för här först innan jag beställde den..

Må gott!

Hjälp en amatör..
Bor du i Sthlm? Jag har en beg Scott Boulder hybrid i rätt storlek som jag kan fixa till efter dina önskemål om däck, styrstam, styre, grepp, sadel, pedaler etc. från mitt omfattande lager av cykeldelar och sälja för rätt pris inom din budget. Bikefit ingår alltså :-)

Hjälp en amatör..
Sixten Fors sa:
Bor du i Sthlm? Jag har en beg Scott Boulder hybrid i rätt storlek som jag kan fixa till efter dina önskemål om däck, styrstam, styre, grepp, sadel, pedaler etc. från mitt omfattande lager av cykeldelar och sälja för rätt pris inom din budget. Bikefit ingår alltså :-)

Jag bor "tyvärr" i Umeå.. =)

Hjälp en amatör..
Jag tror att Tourney-växlarna på den cykeln är ett större problem än gaffeln, och det säger ganska mycket. Hade en vanlig cykel med Tourney för några år sedan och bakväxeln växlade aldrig helt rent. Hur mycket man än rengjorde och smorde och justerade så var det alltid några växlar som inte gick i utan en massa rassel. Skräp. Fast dom kanske är bättre idag. Den höll ca ett år av penling ett par km om dagen på asfalt sedan gick den sönder och en verkstad monterade en Altus. Vilken skillnad! Som en dröm. Så länge allt var rent och välsmort.

Tillbaka
Topp