Hjälp en nybörjare!

emma.no

Ny medlem
Hjälp en nybörjare!
Hej!

Jag är på gång att köpa min första mtb. Då jag är student har jag begränsad budget men tar gärna en begagnad. Jag vill ha en cykel som går hyfsat snabbt och bra att pendla med på asfalt men som även pallar att lära sig lättare terrängkörning på. Vad ska jag tänka på? Har tänkt mig en hardtail.

Hjälp en nybörjare!
1- Sätt en realistisk budget
2- Var beredd på att tänja lite på din budget. Det blir alltid dyrare, speciellt med tillbehör som skor, hjälm, kläder mm.
3- Satsa på en cykel med en vettig gaffel från början. En bra gaffel gör väldigt stor skillnad för cyklingen. Som nybörjare är det väldigt mycket trevligare att ha en gaffel som sväljer stötarna och är förlåtande en någon tungt bojsänke som bara studsar som en pogostick.
4- Begagnat är inte alltid en så bra idé. Instegshojarna har idag blivit så pass billiga att det i mitt tycke ofta inte lönar sig att köpa en begagnad cykel. KÖper du en beghoj för 5.000:- så kanske du blir tvungen att byta drivlina, bromsbelägg, serva gaffel, rikta hjul, nya däck mm. inom första året och då hade du lika gärna kunnat köpa en ny hoj för 8.000 och sluppit den förra ägarens lackrepor och bucklor.
Kan du dessutom inte skruva själv blir sånt snabbt väldigt dyrt hos cykelbutik.
5- Att handla från Tyskland är billigare.
6- http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58198/zr-team-6-0.html
där har du exempelvis en finfin instegshoj för under 8.000:- med Reba gaffel och i övrigt bra komponenter.

Reba eller Rock Shox enklare Recon, är bra gafflar som brukar finnas på aggressivt prissatta tyska postordercyklar. I Sverige får du betala rätt många tusingar mer för att få en Reba på t.ex.

Låt oss börja med din budget så kommer du säkert få många fina cykeltips.

/C

Hjälp en nybörjare!
I det här fallet känns det oklart hur stor andel som är snabb ekonomisk transport och hur stor del som är att prova på mtb. Nån slags procentfördelning eller annan förklaring är nog bra. Du behöver ingen Reba om du skall köra 90% asfalt och 10% prova lite på enkla fina stigar men i övrigt är glitch tips klockrent.

Hjälp en nybörjare!
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
Du behöver ingen Reba om du skall köra 90%
> asfalt och 10% prova lite på enkla fina stigar
> men i övrigt är glitch tips klockrent.

Fast då behöver du ingen mountainbike, då behövs en cyclocross ;-)

Hjälp en nybörjare!
glitch skrev:

>
> Fast då behöver du ingen mountainbike, då
> behövs en cyclocross ;-)

+1 Det viktigaste var att tanken om fördelning kommer fram till emma.no.

emma.no? Fan vad fort det blev M.A Numminen inne i mitt huvud. :-)

Hjälp en nybörjare!
Numminen?! Hehe, damn, kanske borde byta namn:)

Budget ca 4000. Har rätt mycket utrustning och verktyg sen innan, har cyklat mycket på enkla racercyklar så budgeten är för själva cykeln/mtb däck och sånt.

Har en skruttcykel som duger på asfalt så denna ska få köra kanske 60% lätt terräng 40% asfalt. Vore ju kul att kunna hoppa lite och så men heldämpat är långt över min budget. Vill ha en bra, stadig nybörjarcykel helt enkelt.

Hjälp en nybörjare!
emma.no skrev:
> Numminen?! Hehe, damn, kanske borde byta namn:)
>
> Budget ca 4000. Har rätt mycket utrustning och
> verktyg sen innan, har cyklat mycket på enkla
> racercyklar så budgeten är för själva
> cykeln/mtb däck och sånt.
>
> Har en skruttcykel som duger på asfalt så denna
> ska få köra kanske 60% lätt terräng 40%
> asfalt. Vore ju kul att kunna hoppa lite och så
> men heldämpat är långt över min budget. Vill
> ha en bra, stadig nybörjarcykel helt enkelt.

Ber om ursäkt, kunde bara inte låta bli att nämna det. :-)

4000kr Då hamnar du i det magiska skiktet där alla gafflar anses kassa, alla bromsar är för mekaniska och alla komponenter är för snikna. Dessutom i det skiktet där begagnat anses allmänt farligt och opålitligt. Eftersom du skall köra relativt mycket landsväg känns det ju som en 29:er kan vara något. Jag överlåter åt sökproffsen att komma med mest "bang for the bucks".

Hjälp en nybörjare!
Den är ju inte heller så kul. Men det finns ju fynd att göra begagnat om man håller ögonen öppna och vet vad man köper. Här säljer Kid1000 på forumet en gammal meta 5.5 för 5k, och det är nog tusen gånger roligare så länge den håller än den tyska postorderhojen. Troligtvis lite stor för Emma, men men.

Just runt fyratusenkronorssträcket så är det nog begagnat som är bäst att leta efter, eftersom det inte går att få tag på något roligt nytt i den prisklassen.

Hur lång är du och i vilken del av Sverige bor du?

Hjälp en nybörjare!
Beggat skulle jag säga i den prisklassen, beroende på hur lång du är så:

Nummer ett om den passar:
http://www.blocket.se/goteborg/Radon_ZR_Team_6_0_2010_39696367.htm?ca=15&w=3

Trist gaffel men ok pris så du kanske kan uppgradera:
http://www.blocket.se/alvsborg/Scott_Aspect_45_38916202.htm?ca=15&w=3

Den här ser bättre ut:
http://www.blocket.se/stockholm/Mountainbike_Kona_Fire_Mountain_18__39358091.htm?ca=15&w=3

Gammal men ser fräsch ut:
http://www.blocket.se/varmland/Gary_Fisher_Hoo_Koo_E_Koo_26__39665458.htm?ca=15&w=3

Kanske lite väl sliten...
http://www.blocket.se/stockholm/Avanti_Competitor_pro_series_39665271.htm?ca=15&w=3

Gammal och stel, inte ens v-bromsar men bra!
http://www.blocket.se/kalmar/Mountainbike_Trek_39658017.htm?ca=15&w=3

Eller denna?
http://www.blocket.se/alvsborg/Allebike_mountainbike_39651395.htm?ca=15&w=3

Jösses, det blev lite att välja på där men nån av dessa borde funka, framförallt den första!

/T

Hjälp en nybörjare!
Grymt med så många förslag! Tack tmalm.

Jo känner väl själv att en bättre begagnad är säkrare än en billig, ny... Är ju synd att man blir så begränsad utan bil dock. Bor i Göteborg.

Jag är 167cm lång.

Hjälp en nybörjare!
Istället för att starta en ny tråd så hakar jag på lite här och hoppas att det går vägen då jag själv är inne på att skaffa min första mtb och vill ha hjälp och åsikter från folk som kan.

Bor i Kallhäll i stockholmstrakten och har tänkt att börja sysselsätta mig med cykling som jag ser för mig mestadels kommer att ske i skogsterrängen och de smalare löparspåren. Jag kan tänka mig att lägga ut runt 10.000:- för att få en sjyst cykel med bra framgaffel, sjysta bromsar och vettiga växlar (det är ett nyköp jag är ute efter då det är mycket roligare än begagnat ^^).

Var inne på en cykelbutik häromdagen och frågade om råd och blev då tipsad om en Scott Aspect 10 som en sjyst nybörjar hoj. Priset på den i butiken låg på 9000:-.

Vad har ni för åsikt om detta? Vad bör jag tänka på när jag skaffar ny cykel och kringutr. ?
Några andra vettiga cyklar jag bör titta lite på?

Tack för er hjälp // Jimmy

Hjälp en nybörjare!
Hoppas jag inte gjort bort mig nu...

Tog kanske i lite med min budget, fattig student så allt under budget är välkommet. Har nu kommit över en 5 år gammal Scott Yecora 26", sparsamt körd och ffa på asfalt. Har i stort sett stått still i ett år. Tjejen var desperat att bli av med den så fick den för 700:-! Ska grundservas och få nya däck så hoppas jag att den blir en duglig nybörjarcykel!

Det lilla jag kan om cyklar sade mig att växlar/bromsar/drev såg bra ut. Är väl dämpningen som kan ha gått lite i gaffeln. Men nu har jag en cykel jag kan pilla med lite!

Hjälp en nybörjare!
Min erfarenhet är att man kan ha fantastiskt roligt även på billiga hojar (är också student). Min peugeot köpte jag för 300 spänn. Lite sliten, men efter bytt lite slitdelar för ca 500 spänn var den riktigt trevlig. Nu har jag lagt ungefär ytterligare 1500, och det är en smått fantastisk hoj som skänker mig massor av glädje, fast massvis på den är "fel" :)

Välkommen och lycka till. När du börjar känns att det är uppdateringsdags på någon del är köp&sälj-avdelningen mycket bra.

Hjälp en nybörjare!
Nya Wirar, bromsgummin och däck kan göra underverk med gamla hojjar (Maxxis Larsen TT eller Schwalbe Racing Ralph om jag får rekomendera några). Ut å ha kul!

/T

Hjälp en nybörjare!
Många säger tvärtom och jag vet att min LBS gråter varje gång jag kommer med min hoj men jäklar vad kul jag har med den. Köpte en begagnad heldämpad hoj som verkligen får bekänna färg och jag la ungefär pengar i den här prisklassen. Visst kan man spara längre etc etc men nu har jag iallafall en hoj som jag kör med dagligen till och från stan samt låter mig ta lite omvägar när man får lite tid över. Visserligen så står ny gaffel högt på listan men jag får iallafall cykla. Och har man inte råd så har man inte. Jag kollade runt mycket på nätet och läste på om de modeller jag hitta. Så länge själva ramen och cykeln fick bra betyg så var det ju bara att köra. Komponenterna slits ju ut för eller senare i vilket fall som helst. Och om två år efter att ha släppat runt på detta, antagligen enligt många happyiter, bojsänke så lär jag 2014 bli jäkligt snabb när det förhoppningsvis blir dags för en fin hoj :)

En bra cykel är en som får dig att vilja sticka ut och cykla.

Mina två cents i ämnet ;)

Hjälp en nybörjare!
Hej!
Jag hakar med på trenden, är nybörjare jag med och skall köpa min första mtb, jag är ute efter en cykel som jag kan cykla med i terräng, skogsstigar. Har hittat en Mondraker ventura X-sport 2011 på rea som känns helt ok- dock på nätet så jag har inte testat att cykla på den, men för att komma till frågan, jag har under mitt letande stött på olika storleksbeteckningar och jag undrar vad jag skall ha för storlek på cykeln? S, M eller L, jag är 161cm lång :)

... kan väl passa på att fråga om det är ett klokt val att köpa en Mondraker ventura X-sport 2011 för att cykla i skog med? Tar gärna emot tips om andra bra cyklar med, har en budget på 3-4000.

/ilektra

Hjälp en nybörjare!
Du ska helt garanterat ha en Small, och även det kan vara i största laget.

Som jag och flera andra har skrivit så är steget upp till runt 6000kr otroligt stort från vad man får för runt 4000kr. Dels när det kommer till komponenter, men även vikten går ned vilket är trevligt även för nybörjare. Så om du kan spara i en månad till och få lite julklappspengar redan till midsommar så kommer du få en cykel som kommer vara lättare och roligare i skogen.

Men om 3-4000 är den budget du har bestämt dig för så ser jag inget fel med Mondrakern.

Hjälp en nybörjare!
Ja, Mondrakern låg på £599- alltså ca 6700SEK från början men kostade £385 på rean...dock fanns den bara i M ...så får väl fortsätta leta och hoppas på det bästa- finns det några märken som är kända för att göra mindre cyklar? eller vad skall man göra om man är kort? :S

Tillbaka
Topp