MBK känns i mina ögon som den försöker vara en lite clean och trendig stadscykel och samtidigt racer. Det respektabla droppet mellan sadel och styre tex. Jätteklingan fram och 8 växlar förenklar och lättar (även priset) men jag får en känsla av att den är lite högt utväxlad. Kanske en synvilla då det sitter nån slags kedjeskydd/styrare på. Claris är mest en landsvägsgrupp så jag gissar att kassetten bak med den bakväxeln kanske inte har jättestora steg. Ofta är landsvägsbakväxlar lite "snyggare".
Shimano-hydraulbromsar är ett klart plus, mer osäker på stålgaffeln - med lite tur kan det vara en bra grej som dämpar lite vibrationer, med otur tvärtom samt massa extra vikt. Även styrstammen ser konstig ut; på nåt sätt inte en aheadset modell.
Få storlekar på ramen är lite karakteristiskt för "billighetsmärken" där tex nämnda Kona har sex olika men MBK har iaf tre - S/M/L och inte på Biltema nivå där det är one size fits all.
För motion är ett bockstyre att föredra tycker de flesta som provat, då sticker priset iväg ca 2000kr mot en likvärdig cykel med rakt styre.
Billiga växelgrupper håller ofta länge, de väger dock mer och växlar inte lika smidigt/snabbt. Jag kör själv 3x8 Shimano på en cykel och har typ >400 mil på kassetten, är på andra kedjan. Kassetten som väntar har väntat två år och den kostade 79kr.... Reglagen börjar dock kännas lite rackliga och det är jobbigt stora steg mellan växlarna så jag hade gärna uppgraderat hela rasket men grejerna funkar ju så...
För runt 10000 kan du få en riktigt juste pendlar-Cyclocross som troligtvis blir en bra träningskompis om du vill cykelträna. Jag ser nästan aldrig någon som är ute och tränar på en plattstyrehybrid.
Så är budgeten fast på 7000kr är det lite skadebegränsning på specfronten som gäller om ingen sitter på en fyndlänk någonstans såhär under högsäsong....
Nishiki PRO SLD (tror jag den heter, primergrå/orange) är ingen cykel som ger mig feeling men jag har en kompis som är elitpendlare som har två stycken som bara går och går så för att hålla samvetet rent nämner jag den.
Lycka till