Hjälp en rookie! Är MBK något att ha?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 33085
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 33085

Guest
Hej!

Jag är ny till cykling och detta forum. Vill börja cykla både till jobb och för motion. Var idag och provcyklade en MBK concept 8. Cykeln kändes kanonfin men jag har inte mycket att jämföra med. Jag hittar nästan ingenting på nätet om MBK. Är det ett vettigt märke? Är cykeln värd sitt pris?
Kan någon hjälpa mig?
Se länk till cykeln här nedan:

http://www.cyclecorner.se/produkt/cyklar/mbk-concept-men-8-utv/

Senast redigerad av en moderator:
"MBK Concept är en lättrullande Streetbike. En sportig cykel med dubbelförstärkt ram med bästa möjliga utrustning."

Snarare sämsta möjliga utrustning. Köp inte den.

Tack! Har du nåt annat du rekommenderar i samma prisklass?

Tack för tipset. Var dock 50% dyrare än jag tänkte mig. Jag glömde säga att jag även är ute efter en cykel som inte kräver så mycket underhåll.

Jag tänkte lämna in cykeln på service en gång per år och i övrigt olja kedjan :-)
Därav sa säljaren att åtta växlar innebar en enklare cykel vad gäller service. Jag behöver nog inte fler växlar än så. Men man vill ju att dom man har är bra.

Vad innebär 9-delat?

Håll cykeln ren och smörj kedjan. Sen kan du lämna in cykeln till en cykelverkstad en gång om året för att justera och byta ut slitdelar.

Ju billigare komponenter ju sämre håller det, typ.

När det gäller utanpåliggande växlar så spelar antalet växlar väldigt liten roll i hur mycket service den behöver. Har du växlar på framdreven också så tillkommer lite fixande iofs.
9-delat betyder att bakväxeln har 9 olika växlar.
Finns allt mellan 8 och 11 att köpa idag, typ. Generell regel är att ju nyare system desto fler steg. Dock är ofta inte antalet steg i sig så värst viktigt.

Senast ändrad:
Andreascanr sa:
Jag tänkte lämna in cykeln på service en gång per år och i övrigt olja kedjan :-)
Därav sa säljaren att åtta växlar innebar en enklare cykel vad gäller service. Jag behöver nog inte fler växlar än så. Men man vill ju att dom man har är bra.

Vad innebär 9-delat?

9 delat innebär 9 växlar. Det är lika mycket att justera på 8 delat som 12 delat. Trevligare att ha mindre hopp mellan växlarna och snabbare växlingar vilket du får med en dyrare växel.

8 delat och 11-34 kassett ger rätt stora steg. 9-delat och 11-28 eller 12-27 blir behagligare steg. Och skillnaden på underhåll mellan 8 och 9 delat är ingen. Kedjan måste vara ren och väloljad, växelörat rakt och slitdelar måste bytas oaktat antal steg.

Men gör som du vill. Dock kändes TS länkade cykel som onödigt dyr mht. till hur den var utrustad

Jajjas sa:

Det beror väl lite på... Ju billigare komponenter desto tyngre och mindre finlir, därmed inte sagt att de håller sämre.

Glöm inte heller att internetcyklister går på 87% placebo.

Om man kollar på annat än växlar på den cykeln jag länkade i första inlägget; är det också dåliga grejer?

Kan man uppgradera till andra växlar när man slitit ut dessa?

Dåligt vill jag väl inte säga. Men kan man för samma eller mindre pengar få mindre steg så hade jag valt det.

Nä. Ram och gaffel är säkert helt oki, men i mina ögon inte speciellt prisvärt. Det där är en cykel som borde kosta 3000 sek mindre.

Bengt-re sa:
Dåligt vill jag väl inte säga. Men kan man för samma eller mindre pengar få mindre steg så hade jag valt det.

Nä. Ram och gaffel är säkert helt oki, men i mina ögon inte speciellt prisvärt. Det där är en cykel som borde kosta 3000 sek mindre.

Du föreslog Kona tidigare och jag kikade runt lite. Är svårt att bedömma bara när man inte vet vad som är bättre än vad i växelväg. Får kika runt mer. Om MBKn var 3000kr för dyr så låter det ju inte bra :-)
Är lite i försäljarens händer bara när jag inte vet vad som är bra.

Stort tack för alla tips!

Senast redigerad av en moderator:
Jajjas sa:

Skitsnack. Det är andra kvalitéer man får med dyrare växlar, i alla fall från Shimano. Men hållbarare blir de inte. Snarare tvärtom. ?
En självklarhet när man ersätter stål med aluminium å ibland även kryddar med kolfiber.

Frid!

MBK känns i mina ögon som den försöker vara en lite clean och trendig stadscykel och samtidigt racer. Det respektabla droppet mellan sadel och styre tex. Jätteklingan fram och 8 växlar förenklar och lättar (även priset) men jag får en känsla av att den är lite högt utväxlad. Kanske en synvilla då det sitter nån slags kedjeskydd/styrare på. Claris är mest en landsvägsgrupp så jag gissar att kassetten bak med den bakväxeln kanske inte har jättestora steg. Ofta är landsvägsbakväxlar lite "snyggare".

Shimano-hydraulbromsar är ett klart plus, mer osäker på stålgaffeln - med lite tur kan det vara en bra grej som dämpar lite vibrationer, med otur tvärtom samt massa extra vikt. Även styrstammen ser konstig ut; på nåt sätt inte en aheadset modell.

Få storlekar på ramen är lite karakteristiskt för "billighetsmärken" där tex nämnda Kona har sex olika men MBK har iaf tre - S/M/L och inte på Biltema nivå där det är one size fits all.

För motion är ett bockstyre att föredra tycker de flesta som provat, då sticker priset iväg ca 2000kr mot en likvärdig cykel med rakt styre.

Billiga växelgrupper håller ofta länge, de väger dock mer och växlar inte lika smidigt/snabbt. Jag kör själv 3x8 Shimano på en cykel och har typ >400 mil på kassetten, är på andra kedjan. Kassetten som väntar har väntat två år och den kostade 79kr.... Reglagen börjar dock kännas lite rackliga och det är jobbigt stora steg mellan växlarna så jag hade gärna uppgraderat hela rasket men grejerna funkar ju så...

För runt 10000 kan du få en riktigt juste pendlar-Cyclocross som troligtvis blir en bra träningskompis om du vill cykelträna. Jag ser nästan aldrig någon som är ute och tränar på en plattstyrehybrid.

Så är budgeten fast på 7000kr är det lite skadebegränsning på specfronten som gäller om ingen sitter på en fyndlänk någonstans såhär under högsäsong....

Nishiki PRO SLD (tror jag den heter, primergrå/orange) är ingen cykel som ger mig feeling men jag har en kompis som är elitpendlare som har två stycken som bara går och går så för att hålla samvetet rent nämner jag den.

Lycka till

Bockstyre är fantastiskt när en vänjer sig. Möjlighet till många fler handpositioner och så ser det (IMO) lite snyggare ut.

Här har du ett bra alternativ http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-sora-2016/

Den har många lovord från Happys pendlarcross-åkare och jag hade nog köpt en själv om jag behövde ett pendlarhärke med möjlighet till motionsrundor.

Edit: Såg att den var slut i nästan alla storlekar förutom 58...

Senast ändrad:
Jag kollade runt lite till och slog till slut tillpå en Crescent Atto.
http://www.crescent.se/cyklar/hybrid/atto-24-vxl/

Utan att kunna något tänkte jag såhär:

Crescent är ett känt märke som inte borde tillverka skräp. Jag läste något om att man får mer för pengarna med MTB-växlar än landsvägsväxlar. Denna hade Shimano Alivio vilket verkar vara deras fjärde lägsta i MTB-växelhierarkin. Claris var den lägsta i landsvägs-växelhierarkin. Om det har någon betydelse vet jag inte. Bromsarna läste jag också mest bra om på nätet.

Hoppas nu att det inte var ett dumt köp, den kändes bra att cykla på. Var bara ovant med två växelreglage. Är van vid inga eller få växlar. Hade Atto funnits med färre växlar hade jag nog tagit det.

Stort tack för alla tips!

Jag köpte mig precis en ny pendlarhoj / allt i allo. En Fuji Tread 1.7
https://www.evanscycles.com/fuji-tread-1-7-2016-adventure-road-bike-EV249109

Det är en cross/gravel med helt ok ram o kolfibergaffel. Växlarna är Shimano Claris. Budget och 2ggr 8 växlar. Bra wide kasett på 11-32 och compact vevparti.
Jag var lite skeptisk till claris men växlarna funkar fint. Samma växelpaddlar som övriga dyrare shimanogrupper. Bromsarna (tektro mekaniska skivor) behövde justeras men biter nu riktigt bra.
Jag har bytt till crossdäck och har kört stig och även lite i skogen. Ramen är bekväm och sväljer mycket så det går att köra mer off road än man tror.
Ska jag köra mer i skogen kommer jag nog skaffa bättre hjul men som allt i allo funkar den fint.
Rekommenderar denna allt i allo för ca 6kkr.
Om Claris... Nej det är inte lika bra som racern med Ultegra. Är de dåliga? Absolut inte! Sköna handtag. De växlar precist när man trycker på paddlarna. Tydlig känsla och 11-32 är bra range. Saknar jag växlar? Nej. Så klart över förväntan :)

Bilagor

• tmp_1752-20160525_192954-1306156202.jpg
    tmp_1752-20160525_192954-1306156202.jpg
    427.1 KB · Besök: 87
Tillbaka
Topp