Hjälp en shorts-noob med shorts-tankar

STIZZE

Aktiv medlem
Jag har alltid/bara cyklat i typisk lycra, men vill testa på det här med lösare shorts och andra kläder i skogen, stiltypiskt stigcyklisten.

Jag läste precis en tråd där det nämns undershorts med pad, till shorts utan pad. Min spontana tanke var att det låter varmt och otympligt med lager på lager. Har jag fel? Antar att det även finns shorts med pad i?

En annan grej jag sett är shorts utan hängslen, i lycra-fallet minns jag att sådana shorts snabbt ramlar ner och blir obekväma, finns det bättre lösningar idag så att hängslen inte behövs?

Finns det fler lösningar? Vad är isåfall vanligast? Och bäst?

Jag ogillar starkt att ha "motstånd" över knäna eller ljumskarna när man trampar, eller egentligen känslan av klumpighet i allmänhet. Jag är dessutom väldigt värmekänslig, provade exempelvis knäskydd för några år sedan(POC nånting) och fixade inte alls värmen de skapade..

Jag betalar hellre en extra slant för premiumkläder/funktion än kompromissar med komfort på kläder. Alla tips mottages!

Att gå från ett lager; lycrabibs, till två, passade klasonger +shorts, just när Sverige är varmare än helvetet och alla vettiga personer testar vad som helst för att inte koka, är ett stort testamente till din (Stizzes) vilja att se snygg ut på bild.
Men låt det vänta tills Sverige blir Sverige igen.

Jag har 2 olika såna, dels ett par Craft, tunna i tyget och tunn padding, funkar bra på fs'en, mindre bra på min ht. Och ett par endura med mycket tjockare chamois, de är för höga, och blir mycket varmare, men jag kör dem ändå när jag kör gratis. (Jag har tänkt (låta) sy om dem så de blir lägre.)

Jag tycker inte de ramlar ner, men har bälte till shortsen för att de ska hålla sig högt nog att inte fastna på sadelspetsen i samband med ståcykling. Byxor med hängslen håller sig såklart mer kompromisslöst på plats.

mikipedia_ sa:
Jag kör ett par https://www.specialized.com/es/es/enduro-pro-shorts/p/151885 och är väldigt nöjd. Är laserskurna hål i ljumskarna på shortsen och själva biben är i ett tunt nätaktigt material som är svalt å faktiskt skönt. Köpte mina från cyclesto.co.uk för ca800:-
Å shortsen går att ta lös och använda utan bibsen?

Gillar dessa och XC-versionen. TYVÄRR imho sitter de inte alls ihop som de i mina ögon gjorde sken av på bild och beskrivning utan det är ändå lös bibs och skjorts utanpå. De sitter ihop i två små öglor på sidorna. SWAT-fickorna är bra om man kör med vanlig typ DH/Endurotröja utan fickor.

Inte använt mina Endura humvee sen jag köpte spesch.

långa thights är svalt även nu i värmen och tar bort mycket besvär när det är trångt pga buskage..

Var också inne på att ha shorts och bibs som sitter ihop, provade Endura humvee och Endura SingleTrack men gillade det inte alls. Nu använder jag ett par Sweet protection hunter shorts och separat bibs, tycker det är mycket skönare. Tjejen kör dock med såna som sitter ihop och trivs med det så jag antar smaken är som baken :)

Helt vanliga bibs eller motsvarande utan hängslen med shorts ovanpå är grundreceptet. Sen säljs det en massa kit där de ska kunna knäppas ihop och så men för nån som redan har bra bibs som passar är det överflödigt. Ja det blir varmare än bara bibs men inte så våldsamt mycket tycker jag själv.

Der Kaiser sa:
Att gå från ett lager; lycrabibs, till två, passade klasonger +shorts, just när Sverige är varmare än helvetet och alla vettiga personer testar vad som helst för att inte koka, är ett stort testamente till din (Stizzes) vilja att se snygg ut på bild.

Ja, just det här vädret kan jag bortse ifrån.. ;)

Der Kaiser sa:
Jag har 2 olika såna, dels ett par Craft, tunna i tyget och tunn padding, funkar bra på fs'en, mindre bra på min ht.

Vet du vad de heter exakt?

Raggamuffin sa:
mikipedia_ sa:
Jag kör ett par https://www.specialized.com/es/es/enduro-pro-shorts/p/151885 och är väldigt nöjd. Är laserskurna hål i ljumskarna på shortsen och själva biben är i ett tunt nätaktigt material som är svalt å faktiskt skönt. Köpte mina från cyclesto.co.uk för ca800:-

Gillar dessa och XC-versionen.

Vet du vad XC-versionen heter? Jag såg den inte på hemsidan

Rattnalle sa:
Helt vanliga bibs eller motsvarande utan hängslen med shorts ovanpå är grundreceptet. Sen säljs det en massa kit där de ska kunna knäppas ihop och så men för nån som redan har bra bibs som passar är det överflödigt. Ja det blir varmare än bara bibs men inte så våldsamt mycket tycker jag själv.

Allright.. jag jag har ju massvis med premium-bibs redan. Så mitt recept kanske bör vara ett par schyssta shorts över det med egenskaper som vädrar lite, inte går ner över knäna och som sitter bra i midjan..?

cyprox sa:
Nu använder jag ett par Sweet protection hunter shorts...

De ser riktigt nice ut! Jag läste lite om dom, och de nämns som vattenavstötande. Hur upplever du lera i arslet på dom? Och innebär det att de kanske andas extra dåligt?

STIZZE sa:
Rattnalle sa:

Allright.. jag jag har ju massvis med premium-bibs redan. Så mitt recept kanske bör vara ett par schyssta shorts över det med egenskaper som vädrar lite, inte går ner över knäna och som sitter bra i midjan..?
Det hade jag satsat på iaf. Av de shorts jag provat hittills sticker norröna ut som trevligast. Sitter bra och de verkar reagera på användning med att fortsätta se nästan oanvända ut. Dock lite längre i modellerna, iaf tidigare år, än vad det låter som om du vill ha. Poc resistance är svala och sköna men har noppat sig en del, vet inte om mina är ett måndagsexemplar.

Rattnalle sa:
Av de shorts jag provat hittills sticker norröna ut som trevligast.

Det kan ju vara okej på hösten eller kallare kvällar tänker jag, så länge de inte "sträcker" och bromsar över knäna. Hur tycker du de känns ur den aspekten?

STIZZE sa:
Rattnalle sa:
Av de shorts jag provat hittills sticker norröna ut som trevligast.

Det kan ju vara okej på hösten eller kallare kvällar tänker jag, så länge de inte "sträcker" och bromsar över knäna. Hur tycker du de känns ur den aspekten?
Inget jag märker av. Men de går ju ner till knäna så jag kan inte utesluta att någon annan kan uppleva det så. Jag har så gott som alltid knäskydd under också.

Jag kör mina vanliga bibs med hängslen under löst sittande shorts. Men jag är ju också bara ett nervöst fetto-svetto som säkert gör fel. Linern som kom med shortsen satt inte bra, och eftersom jag liksom har shortsen rätt baggy-avslappnat blev det dubbelfel när de satt ihop.

Jag har gjort samma resa som de flesta här ovan. Testat shorts med liner, bibs under, bara kalsonger men även kalsonger med padding.
Jag har kommit fram till någon sorts upssättning som funkar till mig.
Längre turer samt kallare temperatur - bibs under shorts
Kortare turer i varmare temperaturer - kalsonger med padding
Liftåka och familjecykling - kalsonger under.

Jag har lite olika modeller på shorts
Norröna Fjörå - ganska tighta över röva, går långt upp över ryggen. Till skillnad från Rattnalle så upplever jag att dessa inte klarar av svensk lera. Mina oranga har sett riktigt skabbiga ut i färgen från första leriga turen och framåt.
POC Flow - Dubbelt tyg med lite grövre material i röva. Sköna när det är kallt och ger någonslags förtroende att de håller även om man kör omkull
POC Trail - Favoriterna! Lätta och strechiga, Ficka med dragkedja till kreditkort och och bilnyckel
Endura Singletrack - ostrechiga och ja.... inget speciellt

Bubblare:
Maloja Gore-Tex shorts - lysande i skånskt vinterklimat. Direkt osköna utan bibs under men väldigt bekväma i regn. Kostar som en njure men jag hittade dem till 1/3 av ordinarie pris.

Jag har Fjörå Lightweight. Helt annat tyg.

Sambons orangea Fjörå blev som du säger lite jordiga i färgen men verkar i övrigt lite slitas nämnvärt. Jag tänker inte på det men ymmv som alltid :-)

STIZZE sa:
Raggamuffin sa:
mikipedia_ sa:

Gillar dessa och XC-versionen.

Vet du vad XC-versionen heter? Jag såg den inte på hemsidan

Tror dom heter Atlas och finns även dom hos Cyclestore.
Å ja som muffin skrev sitter dom ihop med små flärpar man knäpper. Vill man ha helt ihopsydda kan man kolla på Gore bikewear powertrail plus.

Om du alltid tänkt köra utan knäskydd öppnar sig en helt annan värld av shorts. De flesta cykelshorts är nämligen skurna för att undvika det extremt fula och pinsamma i att visa hud mellan knäskydd och byxa.

Poc Trail eller Norröna Fjørå, i kombo med antingen kallingar / padding eller bibs beroende på temp och typ av cykling. Fjørå är favvisen, sitter uppe / bra, har fickor, går att ha knäskydd.

Har plockat upp cyklingen efter uppehåll och skaffade ett par Poc Enduro Light shorts. Sitter riktigt bra. Funderade på vad jag skulle ha under men för ”shortscykling”, dvs stig med omväxlande stå och sitta känner jag inget behov av något mer. Ska man ligga och gneta väg/grusväg så är det bättre med klassiska bibs. Testa och se, minimalistiskt är nästan alltid rätt väg.

STIZZE sa:
cyprox sa:

De ser riktigt nice ut! Jag läste lite om dom, och de nämns som vattenavstötande. Hur upplever du lera i arslet på dom? Och innebär det att de kanske andas extra dåligt?

Har inte kört i någon lera med shortsen än (för torrt). Finns ventilation dels på ovansidan av låren och laserskurna hål insida lår. Tycker inte de andas dåligt men kanske märks mer om man är ute när det är fuktigt, nu har det ju varit extremt torrt och varmt så känns som man svettas som en gris oavsett vad man har på sig

Fox attack och fox attack pro shorts har jag köpt senast, de är tighta i midjan, inte superbaggy, och ventilerar bra, och ser bra ut för mitt öga.
Typiska trailshorts, känns lite för lättviktiga för bike park.

Var finns de där specialized shortsen med swat bib och shorts i paket? Snabbkollade cyclestore men det verkade bara vara shorts för sig? Skulle vara grymt med ett par bibs med fickor.

STIZZE sa:
Der Kaiser sa:

Ja, just det här vädret kan jag bortse ifrån.. ;)

Der Kaiser sa:
Jag har 2 olika såna, dels ett par Craft, tunna i tyget och tunn padding, funkar bra på fs'en, mindre bra på min ht.

Vet du vad de heter exakt?

Jag gick in på Crafts sida o letade, men hittade dem inte, gissar att de är ersatta av "greatness" underbyxorna. Jag köpte nog mina första på Cykloteket för några år sen.

cyprox sa:
STIZZE sa:
cyprox sa:

Har inte kört i någon lera med shortsen än (för torrt). Finns ventilation dels på ovansidan av låren och laserskurna hål insida lår. Tycker inte de andas dåligt men kanske märks mer om man är ute när det är fuktigt, nu har det ju varit extremt torrt och varmt så känns som man svettas som en gris oavsett vad man har på sig

De står emot lite väta men man blir blöt i baken av dem vid våt väderlek. Har varit väldigt nöjd med mina. Funkar till både stigcykling och park. Har kört med ett par IXS liners under. Lyckades tyvärr riva sönder shortsen igår efter en ganska ordentligt crash. Annars tycker jag att de har stått emot vurpor grenar och annat bra och hållt sig fräscha.

Lägger in min shortsgarderob.

Sweet hunter enduro. Långa i benen, tjockt tyg, varma. För varma såhär års. Används i parken, höst och vår (vid uppehåll)

Sweet hunter light. Lite lite för korta i benen, tightare passform än enduro. Klart svalare, tunnare. Sommarshortsen.

Sweet mudride. Täta, varma och underbara i skitväder. Bedömt lättare att få rena än de ovan också.

Sweets underbyxor utan hängslor (med padding) fungerar bra på mig. Halkar inte ner, används inte jätteofta dock.

Kör 95% med bara kalsonger under, ibland för längre rundor kan jag ha bibs eller ovan nämnda underbyxor.

Senast ändrad:
STIZZE sa:
Jag har alltid/bara cyklat i typisk lycra, men vill testa på det här med lösare shorts och andra kläder i skogen, stiltypiskt stigcyklisten.

Jag läste precis en tråd där det nämns undershorts med pad, till shorts utan pad. Min spontana tanke var att det låter varmt och otympligt med lager på lager. Har jag fel? Antar att det även finns shorts med pad i?

En annan grej jag sett är shorts utan hängslen, i lycra-fallet minns jag att sådana shorts snabbt ramlar ner och blir obekväma, finns det bättre lösningar idag så att hängslen inte behövs?

Finns det fler lösningar? Vad är isåfall vanligast? Och bäst?

Jag ogillar starkt att ha "motstånd" över knäna eller ljumskarna när man trampar, eller egentligen känslan av klumpighet i allmänhet. Jag är dessutom väldigt värmekänslig, provade exempelvis knäskydd för några år sedan(POC nånting) och fixade inte alls värmen de skapade..

Jag betalar hellre en extra slant för premiumkläder/funktion än kompromissar med komfort på kläder. Alla tips mottages!

Köp mina nästintill oanvända ( eller nya ifall small inte passar) norröna superlightweight shorts. Luftiga,tunna och slutar ovanför knäna. Alltså inget ivägen!

Tack alla för massa grymma tips och info! Jag ska nog t.o.m. göra det för mig otippade, att prova utan pads/bibs under.. Återkommer med nödvändiga mordhot om skavsår uppstår!

Det som hamnade på min lista att undersöka/prova ut är. sweet, fjorå, norrona, specialized och poc.

bike.png

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Jag uppskattar dina nervösa trevande försök till stil, men svettot i dig verkar starkt.
Shorts har väl en funktion? Skogen är väl inte full av stilpoliser?

Eftersom jag pendelcyklar alla vardagar cyklar jag helst MTB när det är bra väder, dvs inte så blött och skitigt som många andra cyklar i. Då är inte slitageeffekten av lera mm inte en så stor fråga som det kanske är för många andra.

Jag har ett par Maloja (minns inte modellen nu) och ett par Sweet Protection Hunter Enduro, varav de senare verkar varmare (har inte testat dem än). Båda har möjligheter att reglerar midjan och det funkar, dvs hängslen behövs inte (för Maloja åtminstone). Det blir utan tvekan varmare med dubbla lager. Jag kör numera nästan alltid med knäskydd och även det bidrar till värmen. Eftersom jag, liksom du Stizze, är värmekänslig har jag fortsatt att cykla i bara bibs, shorts blir aktuellt först när tempen går under 15 grader.

Så till viktigaste, även om det är lite OT. Jag har alltid använt kortärmad cykeltröja och haft dragkedjan långt nerdragen när det är varmt. Nackdelen med det är en del ärr på armarna. På vinst och förlust köpte jag en perforerad långärmad Maloja-tröja för rispskydd. Förväntningarna var mycket lågt ställda och jag trodde att det skulle bli en hyllvärmare. Till min stora förvåning tycker jag att den är svalare än vanliga cykeltröjor. Min erfarenhet är att det är allra viktigast att vara sval/välventilerad på överkroppen, så jag tycker absolut att du bör testa något liknande om du inte redan använder det.

Du får gärna återkomma med dina erfarenheter av hur det är att cykla utan bibs.

Hittills fail på mitt letande! Poc trail har jag inte hittat, nyare/annan modell har jag inte hittat i rätt storlek. (32-34)

Har letat seilized men men samma sak dr också egentigen, väntar på leverad på concrpt store för att prova deras xc shorts.

Inte hittat nån affär med sweet än. Tips?

Och har inte tagit mig till norrona-affären i stan än...

MEN! Ha cyklat ett gäng rundor i löparklädenra. Shorts och tröja. Med bibs under. Skön och ledigt! Men shortsen fastnar i sadeln när ma gider runt vilket stör, och de går sönder lätt.

Har dock provat ett par shorts från fox på cykelcity som verkade nice.

POC Trail har utgått. POC Resistance (Light) är också bra även om jag inte kan jämföra med Trail. Bra pris på den där outlet-shoppen man kommer åt via Benify om man har det på jobbet men oklart hur välsorterat på storlekar det är där och kanske knöligt att göra returer.

Visst är det kul att prova nytt, men om man inte vill vara en stiliserad POCholmare så kan man ju alltid fortsätta köra med lycra om det fungerar bra.

Fördel som badbyxecyklister tar upp är: varmare med shorts om det är kallt ute, bra förstalager för lera och bös.

Tillbaka
Topp