Hjälp! Har hjulet sprängts?

Gordon04

Medlem
Hej alla kunniga på forumet!
Jag är förtvivlad här.
Pumpade mina däck igår kväll. Cykeln har stått i ett par veckor. Ställde sedan in cykeln i garaget över natten. Idag när jag ska plocka ut den ser bakhjulet ut så här:
IMG_0662.jpegIMG_0664.jpegIMG_0666.jpegIMG_0667.jpeg

Alltså, hur är det möjligt???
Ser ut som att det varit en explosion?

Nu till största problemet (för mig). Jag köpte cykeln här på forumet i februari. Den har funkat felfritt och hjulen var enligt säljaren helt nya. Han hade flyttat över dom från hans nya cykel. (Hjulen såg helt nya ut också, så det stämde säkert).
Så jag kan alltså inte gå tillbaka till affären och klaga. Kan jag göra något? Eller är det bara att köpa nya hjul?

Tack på förhand/ Nisse

Brukar ha 6 bar. Är det för mycket? Hade ju gamla hjul med stenhårda däck på förra cykeln… får jag stå med dumstruten på nu?

Jag tror inte att trycket är ett problem (och i så fall är det inte det som är problemet, om det inte är hooklesstrams) - det ser ut som ett fel jag sett flera gånger tidigare, där luft från "däckkammaren" av fälgen (som är trycktålig) läcker in i själva profilen (som inte är trycktålig) som av någon anledning inte har (tillräcklig) ventilation och spränger den. Det kan i vissa fall (ex Roval Rapide) hända vid en skada/spricka, i andra genom svart magi.

Det låter rimligare. Vid snabb googling verkar hjulen ha maxtryck på 7 bar så då borde det inte vara ett problem.
Det du beskriver kanske är orsaken. Jag har haft problem att få luften att stanna kvar i däcken, kanske pga det du skriver.
Men, är det i så fall ett fabrikationsfel?

En sak slår mig men jag kan ha fel. Är det punkavätska man ser på bilden? Klurade på hur profilen inte kan släppa ut luft. Profilen är nämligen inte tät även om det finns två olika varianter där en har ett dräneringshål tänkt för folk som har många regndagar typ. Men om punkavätska läcker in i profilen så är det ju fullt möjligt att även profilen blir tät och därmed inte släpper ut övertryck.

Jag trodde iofs att hjulen var byggda i ett stycke men det kanske varierar också iofs. Hur som, om fälgen i det här fallet har klarat sig så borde det finnas en god chans att limma tillbaka profilen.

En sak slår mig men jag kan ha fel. Är det punkavätska man ser på bilden? Klurade på hur profilen inte kan släppa ut luft. Profilen är nämligen inte tät även om det finns två olika varianter där en har ett dräneringshål tänkt för folk som har många regndagar typ. Men om punkavätska läcker in i profilen så är det ju fullt möjligt att även profilen blir tät och därmed inte släpper ut övertryck.

Jag trodde iofs att hjulen var byggda i ett stycke men det kanske varierar också iofs. Hur som, om fälgen i det här fallet har klarat sig så borde det finnas en god chans att limma tillbaka profilen.
Precis. Att profilen ska skadas för att tejpningen är dålig (eller ”UST-stil” fälgar läcker i fälgbotten) kan inte hända i sig. Det finns vanligtvis 24-32 (plus en lite större) säkerhetsventiler som släpper ut ett övertryck. Men om hela fälgen är full med gucka kanske man hamnar i ett annat läge…

Märklig skada! Det blir inte väldigt varmt i garaget?

Ja det är gucka som syns på bilden. Vet inte riktigt om jag hänger med hur ni menar, men hjulen är ju gjorda för Tubeless, så dom borde väl fixa gucka?

Nej det blir inte varmt i garaget. Snarare tvärtom.

Men på en av dina bilder ser man ju tom en ekerände inifrån fälgen, lite blått som kanske är spokeprep (eller gänglåsning?) men inte en massa gucka.

Jag tror att profilens limning till ”fälgbotten” har släppt av någon anledning. Deformationen uppkommer sen av ekerspänningen. Solklart fall av att kontakta tillverkare. Har du inte kvitto får du lita till goodwill, men i ett sådant här fall kan det kanske lyckas.

Ventiler brukar inte vara täta på utsidan. Brukar vara en låsring med oring som i första hand skapar mothåll och friktion.

Fälgen tror jag inte går att reparera.

Men på en av dina bilder ser man ju tom en ekerände inifrån fälgen, lite blått som kanske är spokeprep (eller gänglåsning?) men inte en massa gucka.

Jag tror att profilens limning till ”fälgbotten” har släppt av någon anledning. Deformationen uppkommer sen av ekerspänningen. Solklart fall av att kontakta tillverkare. Har du inte kvitto får du lita till goodwill, men i ett sådant här fall kan det kanske lyckas.
Jag testar!
Får hoppas det går.

Ventiler brukar inte vara täta på utsidan. Brukar vara en låsring med oring som i första hand skapar mothåll och friktion.

Fälgen tror jag inte går att reparera.
Ptja, tillräckligt för att Enve har tagit fram en speciell låsring just för att luften ska kunna flöda fritt. Ett inte helt ovanligt problem för nämnda varumärke.

Senast ändrad:
sen är ju frågan om du ens vill cykla runt på ett ersättningshjul med den här riskbilden?

7 bar är iofs högt på ett däck som jag gissar nu kan vara på 32 mm?? på 32or tycker iaf jag det börjar durra och därigenom rulla trögt någonstans 3-3,5 bar. väger 73 kg.

Haha vill och vill. Jag vill ha 50 000kr hjul om man frågar vad jag vill…

6 bar har jag kört på bakhjulet. Något under 6 på framhjulet. 28mm breda däck.

så är det, men vore det så som antyddes längre upp ett mönster så kanske lusten infinner sig att gå över till något annat?

Ser ut att vara lite snålt tejpat med för smal tejp ...? Och om du säger att du haft problem att få det tätt kan nog en hel del tl gucka runnit ner i fälgen och tätat till mellan ekrar och ventil ..?
:Edit även om jag själv tycker det verkar lite långsökt.
Tror mer på fabrikfel och fälgen inte tål trycket du haft.

Senast ändrad:
Inser nu att den röda tejpen kanske egentligen är fälgband… trodde alla Tubeless ready-hjul kom färdigtejpade.
Men ska detta i så fall orsaka explosion?

Inser nu att den röda tejpen kanske egentligen är fälgband… trodde alla Tubeless ready-hjul kom färdigtejpade.
Men ska detta i så fall orsaka explosion?
Nej, men läckage in till aeroprofilen som ej tycks klara övertryck. Byte till tejp är en bra riskreducering mot läckage in i aeroprofilen.

Dränagehål på högprofilfälgar kan tydligen lösa fler problem än skvalpande regnvatten. På gränsen till konstruktionsfel att inte bygga fälgar med dränagehål, speciellt om risken är exploderade eller försvagade fälgar.

Jag bettar mycket på att det är luft som, av någon anledning, smitit in i profilen från tryckkammaren. Som sagt har Enve, som ju är en rätt tongivande spelare, haft tillräckligt med problem (Google är knôkfullt av exempel - förståeligt nog kvittrar folk som kanariefåglar när deras hjul för en månadslön plötsligt exploderar...) för att behöva komma på en lösning med en ventil som, eh, ventilerar. Här kan du/ni läsa mer;

Freddie L antyder ovan att nippel- och ventilhålen ska fundera som övertryckventiler, men det har visat sig inte riktigt lira (det tätar tillräckligt bra mellan metall och plast, inte minst om det som det spekuleras ovan förstärks med lite slanglössås).

Men alltså, den invändiga volymen i fälgen är ju större än i däcket, så om det smiter över luft dit så kommer trycket inte längre vara i närheten av några 6 bar. Låter långsökt, om det nu inte läckt såpass mycket så att hela skiten fått samma tryck medan man pumpar däcket.

Edit: Jag gissar på att fälgen på nåt sätt varit paj redan när du köpte den. Antingen nån osynlig spricka eller att den utsatts för värme bakom avgasrör som nån föreslog. Tycker man ser bilar med cyklar där hjulet hänger mitt för avgasröret var och varannan dag. :rolleyes:

Men alltså, den invändiga volymen i fälgen är ju större än i däcket, så om det smiter över luft dit så kommer trycket inte längre vara i närheten av några 6 bar. Låter långsökt, om det nu inte läckt såpass mycket så att hela skiten fått samma tryck medan man pumpar däcket.

Edit: Jag gissar på att fälgen på nåt sätt varit paj redan när du köpte den. Antingen nån osynlig spricka eller att den utsatts för värme bakom avgasrör som nån föreslog. Tycker man ser bilar med cyklar där hjulet hänger mitt för avgasröret var och varannan dag. :rolleyes:
Profilen är inte konstruerad för att vara trycksatt alls, så även om trycket sjunker betänkligt är det möjligt att spränga den inifrån. Som sagt, se Enves (bildliga och bokstavliga) haveri.

Det kan såklart vara en spricka/skada i fälgen som släppt över luft mellan kamrarna (lex "Peter Sagan sätter ett Roval Rapide i en trottoarkant och tvingar Speci...eh...Rovals marknadsavdelning till flera månaders verbal gymnastik när man tvingas försöka förklara att slanglöst inte alls är bäst längre"), men oavsett vilket satsar jag en förstärkt fika på att det är samma resultat (dvs luft som migrerat och sprängt sönder fälgen).

Bör det inte vara så att försvunnen luft i däcket ser ut att ha försvunnit i atmosfären, men i verkligheten har den tryckutjämnat i fälgen? När man fyller på däcket ökar man med viss fördröjning även trycket ute i fälgen tills det blir för mycket för konstruktionen? Förklarar i viss mån varför det var helt vid pumpning, men inte dagen efter.

Jag bettar mycket på att det är luft som, av någon anledning, smitit in i profilen från tryckkammaren. Som sagt har Enve, som ju är en rätt tongivande spelare, haft tillräckligt med problem (Google är knôkfullt av exempel - förståeligt nog kvittrar folk som kanariefåglar när deras hjul för en månadslön plötsligt exploderar...) för att behöva komma på en lösning med en ventil som, eh, ventilerar. Här kan du/ni läsa mer;

Freddie L antyder ovan att nippel- och ventilhålen ska fundera som övertryckventiler, men det har visat sig inte riktigt lira (det tätar tillräckligt bra mellan metall och plast, inte minst om det som det spekuleras ovan förstärks med lite slanglössås).
Ja… Det här var faktiskt helt nytt för mig. Jag tycker jag hänger med hyfsat (lägger alldeles för många timmar på surf) i cykelpryls-världen (även utanför Happy) sedan många år tillbaka och jag har missat detta helt. Däremot har jag inte missat fenomenet läckande luft och i värsta fall gucka vid ekernipplarna (och ibland ventilen).

Så du har säkert rätt. I alla fall vad gäller att Enve har det här problemet. Nu har jag inte koll på hur de bygger sina fälgar och med vilka nipplar nu, men iaf tidigare har det varit några specialare vill jag minnas. Jag är fortfarande lite skeptisk till att det här är ett generellt problem för alla tillverkare men jag kan ändra mig om du visar att det är så. Och är internet ”knökfullt” av exempel på (Enve-) fälgar som exploderar pga övertryck kan du ju prova att söka på läckage vid ekernipplar, jag gissar att du får ännu fler träffar.

Så, njaa. Jag är skeptisk! En mycket elegant lösning på gåtan (med visst stöd från det påstådda Enve-gate) får jag erkänna, men jag lutar åt det mer osexiga ”dålig limning-ekerspänning-katastrof”-alternativet i det här fallet. Speciellt eftersom TS bilder inte visar på någon gucka på fel ställen.

Ja… Det här var faktiskt helt nytt för mig. Jag tycker jag hänger med hyfsat (lägger alldeles för många timmar på surf) i cykelpryls-världen (även utanför Happy) sedan många år tillbaka och jag har missat detta helt. Däremot har jag inte missat fenomenet läckande luft och i värsta fall gucka vid ekernipplarna (och ibland ventilen).

Så du har säkert rätt. I alla fall vad gäller att Enve har det här problemet. Nu har jag inte koll på hur de bygger sina fälgar och med vilka nipplar nu, men iaf tidigare har det varit några specialare vill jag minnas. Jag är fortfarande lite skeptisk till att det här är ett generellt problem för alla tillverkare men jag kan ändra mig om du visar att det är så. Och är internet ”knökfullt” av exempel på (Enve-) fälgar som exploderar pga övertryck kan du ju prova att söka på läckage vid ekernipplar, jag gissar att du får ännu fler träffar.

Så, njaa. Jag är skeptisk! En mycket elegant lösning på gåtan (med visst stöd från det påstådda Enve-gate) får jag erkänna, men jag lutar åt det mer osexiga ”dålig limning-ekerspänning-katastrof”-alternativet i det här fallet. Speciellt eftersom TS bilder inte visar på någon gucka på fel ställen.
Det har även varit exempel från Hunt och som sagt Roval.

Ingångsvärdena är att TS båge stått ett par veckor, pumpades upp och lämnades. Om inte hjulet rullats/skakats misstänker jag att det kanske varit lite torrt på vätska vid exempelvis en sned tejpning där det smitit lite luft mellan kamrarna (där det vid tidigare användning kanske tätats). Har fälgen dränerings-/ventilationshål?

(det hade ex inte tidigare generationer av hunts hjul, vilket hade till följd att vatten pressade sig in, men inte kunde ta sig ut - vilket fick till följd att man fick riva av däck och sås för att skaka ut vattnet ur profilen…)

Tack för ert engagemang.
Låter som en rimlig förklaring att det läckt in luft och vätska i profilen. Det hade jag inte en tanke på att det ens är möjligt!

Enveproblemet är ju ett ickeproblem i praktiken.
Ingen frisk montör använder nån tätning mellan fälg och mutter och fälgprofilen är konvex och alltid otät tvärs hjulet.
Jag brukar sätta muttrar med oringsspår upp och ner för att få fullgod funktion och vet ingen med koll som nånsin haft problem med lvg-tubeless.
Tror jag kört tubeless sen 2015 el 16.

Senast ändrad:
Enveproblemet är ju ett ickeproblem i praktiken.
Ingen frisk montör använder nån tätning mellan fälg och mutter och fälgprofilen är konvex och alltid otät tvärs hjulet.
Jag brukar sätta muttrar med oringsspår upp och ner för att få fullgod funktion och vet ingen med koll som nånsin haft problem med lvg-tubeless.
Tror jag kört tubeless sen 2015 el 16.
kan du översätta det där till begriplig svenska så här dagen efter:)?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp