Hjälp - hela stötdämpargaffeln är lös? Bild finnes

baseball

Medlem
Vad kan ha hänt? Samma på båda sidor??

unnamed.webp

Hur som helst hade en service förmodligen inte skadat. Ganska simpelt på XCM-gafflarna. Kanske byta tärningarna också...

Du har inte tappat nånting. Tätningen som har lossnat är pressat i gaffeln. den borde pressas tillbaka. Jag vet inte om du går utan att tar isär gaffeln. Men att den har lossnar betyder att den har skadats och inte längre klämmer bra i gaffeln eller/och har fastnad på ovanbenet.

Om bussningarna lossnat är de nog trasiga. De sitter väl fast med fjädrande plasthakar i själva nederdelen av gaffeln. Så har det iaf varit på några andra Suntour gafflar som passerat hushållet genom åren…

Tack för svar. Jag ska kolla lite, är det kanske billigare att köpa en helt ny gaffel än att börja laga bussningar osv? Såg att de var ganska billiga. Det är till grabbens Specialized Rockhopper....

Tack för svar. Jag ska kolla lite, är det kanske billigare att köpa en helt ny gaffel än att börja laga bussningar osv? Såg att de var ganska billiga. Det är till grabbens Specialized Rockhopper....
Ja, det är nog en bra ide att kolla runt lite iaf.
Se till att standarderna blir rätt bara. Jag skulle gissa att du behöver rakt styrrör och QR (också rätt hjulstorlek såklart). Tyvärr är det nog nästan billigare med en konad boost-gaffel idag.

Här brukar man kunna hitta en del fynd:
Men kolla även på bike24 och bike-components nu under black friday.

Tillbaka
Topp