Hjälp i val av ny cykel

Zynky

Medlem
Hjälp i val av ny cykel
Ska köpa ny cykel och skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp med mitt val. Har avgränsat till två modeller och kan ej bestämma mig.

Står mellan dessa två:
Giant Tcr Advanced 1 (ca. 18500kr)
https://www.giant-bicycles.com/gb/tcr-advanced-1

Canyon ultimate CF sl 9.0 (ca. 22500kr)
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-9-0.html

Tänker att Tcr borde räcka för mig så länge, då jag är en ganska ny cyklist och kan uppgradera delar senare, men samtidigt undrar jag om ultimate inte är mer prisvärd?

What say you?

Hjälp i val av ny cykel
Canyon är ju nästan alltid mer prisvärda, inget snack. Sen tycker jag att det finns en poäng med att köpa första hojen hos en bra LBS, samtidigt är inte det någon garanti för att man får en hoj i rätt storlek osv heller.. Är det din första cykel skulle jag köpa en något billigare, den blir sällan helt rätt ändå och det är rätt mycket annat man ska punga ut för som ger mer bang for the buck. Allt från skor och kläder till ev en bikefit.

Hjälp i val av ny cykel
Canyon har 52/36T fram, Giant 50/34T, vad vill Du ha? Kanske att Caynon's Mavichjul är lättare (1550 g uppgivet), har inte kollat så noga på Gianthjulen. Vet inte vad Giant ram+gaffel väger. Båda cyklarna verkar vara ungefär lika prisvärda, kanske Giant än mer prisvärd?

Hjälp i val av ny cykel
Ogillar för övrigt alla Amerikanska cyklar. Och bilar, motorcyklar, båtar, och Apple och mycket annat skit som kommer från Trumplandet. Köper hellre cyklar med ursprung i Europa.

Hjälp i val av ny cykel
AX3L sa:
Canyon är ju nästan alltid mer prisvärda, inget snack. Sen tycker jag att det finns en poäng med att köpa första hojen hos en bra LBS, samtidigt är inte det någon garanti för att man får en hoj i rätt storlek osv heller.. Är det din första cykel skulle jag köpa en något billigare, den blir sällan helt rätt ändå och det är rätt mycket annat man ska punga ut för som ger mer bang for the buck. Allt från skor och kläder till ev en bikefit.

Och detta bygger du på att på Canyons ram som levererats från Giants fabrik blir komponenterna bättre eller billigare monterade i Tyskland eller vad?

TS verkar ganska ny på cykling så det kanske finns en viss vinst i att handla ett märke som saluförs genom handlare som kan hjälpa till med inställning, service och där man kan testa innan man köper, att denna handlare kommer ha en viss marginal på produkten är ju bra för då har de förhoppningsvis råd att ge råd och service över tid.

Den största enskilda skillnaden mellan cyklarna är hjul, vevparti och kassett, saker som lätt kan förändras/uppgraderas och dessutom slits ut med tid så knappast skäl nog att välja en postordercykel över en annan bara för att få den vassaste specen från start, 4000 räcker ju till en del uppgraderingar om man känner att man behöver det.

Men det är ju bara min syn på saken och ingen absolut sanning.

Hjälp i val av ny cykel
Tack för feedbacken, uppskattas.

52/36T eller 50/34T känns mindre viktigt för mig i nuläget.
Oavsett vilken cykel av dem jag köper har jag tänkt att beställa över nätet (dock har jag provat Giant TCR).

Som sagt relativt ny. Cyklat det senaste året, men älskar det och planerar att cykla mycket mer framöver. Så vad jag tänker är att jag vill ha en cykel jag kan behålla över tid och uppgradera om andan faller på i framtiden.

Hjälp i val av ny cykel
Konkret sa:
Sixten Fors sa:
Ogillar för övrigt alla Amerikanska cyklar. Och bilar, motorcyklar, båtar, och Apple och mycket annat skit som kommer från Trumplandet. Köper hellre cyklar med ursprung i Europa.

Du verkar inte ha så bra koll på amerikanska cyklar.

Så kan det vara. Men jag väljer ändå, om möjligt en icke-Amerikans produkt om jag kan. Låt säga att det finns 50 större cykelmärken och ca 15 av dessa är från USA (Trek (med Bontr, Gary F, Klein, LeMond m.fl.), Felt. Ibis, Kona, Specialized m.fl.). Då finns tillräckligt många märken från Kanada (Cervelo, GT, Norca, m.fl.), EU (BMC, Scott, Canyon, Cube, Focus, Orbea, Rose, Wilier, Colnago, DeRosa, Pinarello, 3T, Lapierre m.fl. ) och Asien (Giant, Merida m.fl.) att välja på. Har inte bestämt mig om jag anser att Cannondale är USA eller Kanada så de får väl funka.

Hjälp i val av ny cykel
Zynky sa:
Oavsett vilken cykel av dem jag köper har jag tänkt att beställa över nätet (dock har jag provat Giant TCR).
Om du har möjlighet tycker jag att du även bör försöka provcykla en Canyon Ultimate CF.
Jag har gjort det och för mig är valet enkelt:
Canyon
Den Giant TCR jag har använt hade ffa brister i styrgeometrin och komforten, trots att det var en strl som passade mig riktigt bra.
Men det kan skilja en del mellan de exakta modellerna och de personliga preferenserna.

/Håkan

Hjälp i val av ny cykel
Sixten Fors sa:
Men jag väljer ändå, om möjligt en icke-Amerikans produkt om jag kan. Låt säga att det finns 50 större cykelmärken och ca 15 av dessa är från USA (Trek (med Bontr, Gary F, Klein, LeMond m.fl.), Felt. Ibis, Kona, Specialized m.fl.). Då finns tillräckligt många märken från Kanada (Cervelo, GT, Norca, m.fl.), EU (BMC, Scott, Canyon, Cube, Focus, Orbea, Rose, Wilier, Colnago, DeRosa, Pinarello, 3T, Lapierre m.fl. ) och Asien (Giant, Merida m.fl.) att välja på. Har inte bestämt mig om jag anser att Cannondale är USA eller Kanada så de får väl funka.
Vilken är din definition av en amerikansk, resp EU och asiatisk, cykel?
För av de märken du räknar upp så sker ju tillverkningen av (så gott som) alla modeller i (sydost-)asien.

Är det ägandet av själva namnet som är avgörande för dig?

/Håkan

Hjälp i val av ny cykel
En cykel som rullar och har sin hemvist i Sverige är svensk, oavsett tillverkningsland. Detta synsätt går även att applicera hos människor. En del politiker håller med, andra inte.

Hjälp i val av ny cykel
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Men jag väljer ändå, om möjligt en icke-Amerikans produkt om jag kan. Låt säga att det finns 50 större cykelmärken och ca 15 av dessa är från USA (Trek (med Bontr, Gary F, Klein, LeMond m.fl.), Felt. Ibis, Kona, Specialized m.fl.). Då finns tillräckligt många märken från Kanada (Cervelo, GT, Norca, m.fl.), EU (BMC, Scott, Canyon, Cube, Focus, Orbea, Rose, Wilier, Colnago, DeRosa, Pinarello, 3T, Lapierre m.fl. ) och Asien (Giant, Merida m.fl.) att välja på. Har inte bestämt mig om jag anser att Cannondale är USA eller Kanada så de får väl funka.
För av de märken du räknar upp så sker ju tillverkningen av (så gott som) alla modeller i (sydost-)asien.

/Håkan
Nu blev det krångligt. Magkänsla :-)

Var ägaren är registrerad. Namnet ägs av någon, oftast ett ftg med hq/ägare noterat på en börs i ett land, eller privatägt i ett land. Självklart kan ägandet i sig vara utspritt, men detta är huvudregeln. Var tillverkningen av de egna komponenterna sker spelar inte lika stor roll, har inget emot lokal tillverkning oavsett ursprung, har inget emot Asien heller i det avseendet. Inköpta komponenter värderar jag efter deras meriter, skiljt från cykelmärket (ex; Trek med SRAM är sämre än Trek med Shimano, Trek med Shimano är sämre än Scott med Shimano).

Finns förstås undantag bland Amerikanska ftg, ofta i komponentled, som jag gett dispens; Ritchey, Giro och i viss mån Fox och SRAM. Kanske några till.

Tvångstankar, jag vet...

Hjälp i val av ny cykel
Sixten Fors sa:
Var ägaren är registrerad. Namnet ägs av någon, oftast ett ftg med hq/ägare noterat på en börs i ett land, eller privatägt i ett land.
Självklart kan ägandet i sig vara utspritt, men detta är huvudregeln.
Enl dig är då alltså Volvo kinesiskt?

/Håkan

Hjälp i val av ny cykel
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Var ägaren är registrerad. Namnet ägs av någon, oftast ett ftg med hq/ägare noterat på en börs i ett land, eller privatägt i ett land.
Självklart kan ägandet i sig vara utspritt, men detta är huvudregeln.
Enl dig är då alltså Volvo kinesiskt?

/Håkan

Ja självklart. Jag köpte min sist Volvo när de blev kinesiska. Kinesiska fulbilar kör inte jag iaf.

Hjälp i val av ny cykel
Av samma anledning köper jag hellre en pump från SKS (Tyskland) eller Topeak (Asien) framför t.ex. Lezyne och Silca (USA) även om båda dessa har ett europeiskt arv.

Hjälp i val av ny cykel
Trek t.ex. kan omöjligen inte känt till att Lance knaprar lustiga piller. Detsamma gäller Nike, är övertygad att de ser mellan fingrarna gällande deras knaprande elitlöpare, i större utsträckning än vad Adidas gör.

Hjälp i val av ny cykel
Det är ingen som sagt det självklara än?

Köp den du gillar bäst/tycker är snyggast, det är den du kommer använda mest.

Mycket i komponentväg kommer du ändå slita ut och byta om du använder den mycket, eller byta ut av annan anledning.

Hjälp i val av ny cykel
h.g.j sa:
Det är ingen som sagt det självklara än?

Köp den du gillar bäst/tycker är snyggast, det är den du kommer använda mest.

Mycket i komponentväg kommer du ändå slita ut och byta om du använder den mycket, eller byta ut av annan anledning.

Plusettar den!

Hjälp i val av ny cykel
NLC sa:
Så hoppa av moralhästen nu och fokusera lite mer på att istället hjälpa TS.
För övrigt var inlägg #2 mitt, där jag svarade så gott jag kunde på TS fråga. Har inte sett några nya frågor från TS sedan dess. Ber om ursäkt till TS att jag skräpar ner i tråden.

Tråkigt ang. Adidas, har inte hunnit läsa allt än. Läste en del om Nike i våras, ang 10K och Marathonteam. Corporate moral är väl f.ö. jätteviktigt?

Hjälp i val av ny cykel
Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:

/Håkan
Nu blev det krångligt. Magkänsla :-)

Var ägaren är registrerad. Namnet ägs av någon, oftast ett ftg med hq/ägare noterat på en börs i ett land, eller privatägt i ett land. Självklart kan ägandet i sig vara utspritt, men detta är huvudregeln. Var tillverkningen av de egna komponenterna sker spelar inte lika stor roll, har inget emot lokal tillverkning oavsett ursprung, har inget emot Asien heller i det avseendet. Inköpta komponenter värderar jag efter deras meriter, skiljt från cykelmärket (ex; Trek med SRAM är sämre än Trek med Shimano, Trek med Shimano är sämre än Scott med Shimano).

Finns förstås undantag bland Amerikanska ftg, ofta i komponentled, som jag gett dispens; Ritchey, Giro och i viss mån Fox och SRAM. Kanske några till.

Tvångstankar, jag vet...

Men vilken av dessa två är bäst?
1. Trek med Shimano
2. Scott med SRAM

För att svara TS så är det egentligen omöjligt för oss att avgöra vilken du tycker bäst om. Risken med att lägga lite för mycket pengar på sin första lvg är att man inte med säkerhet kan säga att det är helt rätt cykel. Det tog mig rätt många mil innan jag insåg att jag nog skulle vilja ha en mindre ram. Det blev en ny cykel istället för bara en ny ram när jag insåg att det skulle kosta mer än det skulle smaka att bara byta ram.

Hjälp i val av ny cykel
Zynky sa:
Fråga till TS: Vad gjorde att du valde ut Ultimate CL SL 9 framför Endurace CF 9? Geometrin? Annat? Den senare har enligt mig bättre hjul (och däck) samt är 1200 kr billigare. Dock tyngre ram + gaffel men uppvägs av hjulen till ungefär samma totalvikt. Enligt katalogen är dock Endurace 100 g lättare. Undrar bara.

Hjälp i val av ny cykel
köp hos Lbs, får du nåt problem med hojjen så lär det vara enklare att fixa till det än om man ska krångla med tysken.

Hjälp i val av ny cykel
Crossmax sa:
Hoppas du inte cyklar MTB, sportjäveln kommer ju från självaste satanistlandet.

Jo då, sedan ca 1990. Men det var väl inte Corporate America som uppfann sporten, IMBA är väl en non-profit organisation dessutom? Är UCI eller IMBA viktigast för sportens fortlevnad eller utveckling?

Som jag skrev tidigare är Tom Ritchey undantagen min handelsblockad, medan Gary Fischer som sålde sin själ till Trek indirekt är svartlistad :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp