Hjälp! Jag går ner i vikt av cykling?

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> BMI är inte ett mått för individer, det är ett
> statistiskt mått. Vänligen sluta genast använda
> det för att bedöma individers eventuella
> över/undervikt.

Absolut, jag håller med dig. Men samtidigt är det en argumentation man brukar höra vad gäller övervikt.

Vad jag ville illustrera var det märkliga i att flera (friggan och JonasCarlsson mfl) i den här tråden insinuerat att rouster lider av sjuklig undervikt när han i själva verket ligger i det intervall som för medelpersonen anses friskast. Visst han skulle kunna vara sjuk ändå, men det är inget vi kan dra som slutsats från de siffror han gett oss. Men det är klart, enligt klichebilden skall vi män alla vara 190cm långa och väga 105kg. Så ser en riktig karl ut! Allt som aviker från den idealbilden är sjukt och farligt.

Senast redigerad av en moderator:
rouster behöver mer energi för att gå upp i vikt. Viktnedgången sammanföll ju med att han började pendla 15-25 mil i veckan, så det är rimligt att anta att det är orsaken, inte sjukdomar e.dyl.

Det inns inga genvägar; skall man gå ned i vikt krävs ett energiunderskott, skall man gå upp krävs ett energiöverskott.

Vill man gå ned i vikt underlättar det med mat som mättar mycket i förhållande till sitt energiinnehåll, vill man gå upp utan att ständigt känna sig proppmätt får man göra tvärtom.

Men snart är julen här, så då löser sig nog "problemet" ;)

mytomspunnen skrev:
> klichebilden skall vi män alla vara 190cm långa
> och väga 105kg. Så ser en riktig karl ut!

Om man skulle vara 190cm kan man väl inte väga 105kg? Då är man ju nästan anorektisk! ;-)

mytomspunnen skrev:
> Absolut, jag håller med dig. Men samtidigt är
> det en argumentation man brukar höra vad gäller
> övervikt.

Och det är ett lika värdelöst mått där.
Byt ut fett mot muskler och du går upp i vikt. Något som skulle kunna tolkas som dåligt om man blint glor i tabeller.

Är man ett vandrande skelett som inte orkar nånting och ständigt är sjuk finns det anledning att oroa sig, men orkar man cykla 15-25 mil i veckan är det nog ingen fara med låg vikt.

Om man orkar kora harda traningspass och aterhamtar sig hyfsat mar man nog ganska OK. Emellertid har val varje person en hyfsad kansla for vad som ar "idealvikten". Det racker annars att titta pa sig sjalv i en spegel - ser det bra ut har man "ratt" vikt. Sjalv har jag alltid haft svart att halla uppe vikten - ligger nu pa 1.88 m och 69 kg. Min idealvikt nar jag ar valtranad ar 75-78 kg - det hade jag for ett par ar sedan nar jag korde 4 gympass/vecka + lopning, cykling och rullskidor. Numera ar jag gift och har tva barn ... kor pa trainer ibland sent pa kvallen nar alla sover.

Det borde inte vara så svårt att lösa det där. Drick mkt juice, ät nötter, torkad frukt, avocado och bra fetter. Mkt olivolja på saker o ting, rostade grönsaker i ugn med en rejäl skvätt olivolja är inte fel, en bit fet fisk till det är ok. Som nån annan skrev, lagad frukost är bra om du har tid, det kan vara svårt att äta tillräckligt mkt havregrynsgröt t ex. Latte ofta borde ju funka oxo, kanske inte så bra med den fetaste mjölken jämt dock.

Det finns hur mkt som helst att mumsa i sig som är bra grejer och har mkt kalorier :)

Ja just det - for nagra ar sedan nar jag tranade mycket tryckte jag i mig minst en omgang Super Gainers Fuel fran Twinlab direkt efter varje traningspass. Det motsvarade drygt 700kcal vilket ar en hel del ... Eftersom det i princip blev minst ett traningspass om dagen (men bara 4 tuffa pass/vecka) blev det en hel del extra kolhydrat/proteintillskott. Nackdelen var att man standigt kande sig matt.

Problemet har en enkel losning - at mer och oftare men inte alltfor dalig mat. Killen i Super-size hade ju sin strategi klar men den kan jag inte rekommendera.

Tillbaka
Topp