Hjälp! Manitou skareb gaffel fungerar inte :(

Thommy.W

Ny medlem
Hej alla glada cykelmeckar!
Jag har precis köpt en Manitou skareb 80mm framgaffel med lock funktion. (begangnad)
Fick hem gaffeln och monterade den men blev snabbt besviken när jag upptäkte att gaffeln bara dämpar de första 3cm och sen blir den helt stum. Spelar ingen roll om jag justerar på returskruven eller comprisionen. Det stod att gaffeln var nyservad med ny olja samt packningar.
Snälla hjälp mig!

Många vänliga hälsningar
Thommy

Senast redigerad av en moderator:
Trolig orsak: Gaffeln har en hel del olja i ytterbenet (höger sida) p.g.a. läckande packning i botten av innerbenet (TPC-packningen).

Alternativ orsak: Plastdistanserna på pistongen som sticker ur innerbenet på någon av sidorna har monterats på fel ställe.

Alternativ orsak 2: Problem med kompressionsenheten, därtill oljenivån.

Alternativ orsak 3: Problem med bussningarna i ytterbenen.

Det låter som att den som servat gaffeln har haft i alldeles för mycket olja i dämpar benet, skruva bort lockout delen, först vredet sedan resten med en stor skiftnyckel eller hylsnyckel.
när du drar upp lockout delen, jag antar att det är TPC Lockout, ska du vara försiktig och inte ha några bromsdetaljer i närheten för där följer det ofta med en liten skvätt olja, sedan mäter du oljenivån med något lämpligt, på 80mm gafflar med TPC Lockout ska det vara 110mm ner till oljan från toppen just för att oljenivån ökar något när gaffeln komprimeras och rebound staget som sitter fast i ytterbenet tar lite plats i oljebadet som är inneslutet i innerbenet. Oljan är alltså BARA i själva innerbenet. Är det för mycket olja så kan du ta en spruta med 110mm slang på för att suga upp överskottet.

Är det inte detta som är problemet så kan det vara alldeles för mycket Semibath olja i ytterbenen för smörjning av bussningar och innerben om den nu har semibath smörjning. I min Manitou R7 ska man ha i 20ml olja i varje ben när man sätter ihop gaffeln och skjutit innerbenen igenom den första bussningen och sedan skjuter man i gaffelbenen genom den andra bussningen så oljan stannar där emellan. Man kan köpa Manitous egna 5w/40 semibath olja till detta eller göra som jag och köra med helsyntetisk motorolja 5w/40 som enduro fork seals menar fungerar lika bra. detta gör du genom att skruva bort skruven på undertill på fjädersidan samt skruva bort rebound knoppen på andra sidan och skruva medsols med 8mm? insexa i staget som sitter under knoppen.

Var inte rädd för att skruva isär den, har den luftfjädring så måste du släppa ut luften innan du skruvar av ventilen i toppen på "fjäderbenet", minns jag rätt så är den negativa fjädern som sitter under luftfjädern en stålfjäder precis som på min R7:a.

Berätta gärna hur det går och fråga på om du undrar något, jag har två Manitou gafflar med TPC Lockout och det är ett väldigt enkelt och bra system som är lätt att serva.

Någon av dessa guider kan nog hjälpa, innehållet i din gaffel är nog i stora drag likadant.
http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/r7_platinum1c.pdf
http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/skareb_ride_kits2.pdf

MR hyde skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara tänker högt *ligger lock out funktionen av
> eller på mon tro? *
>
>
> mvh svein

Är det tillräcklig oljenivå så är en TPC Lockout gaffel helt stum till skillnad från Rock Shox halv lockout, men det är klart att det kan vara för lite olja i benet som gör att den fjädrar 3cm tills den stannar när kompressions enheten når olje ytan.

Det är noga med oljenivå beroende på slaglängden 80mm gaffel-110mm ner till oljan från toppen, 100mm gaffel 125mm ner till oljan från toppen på benet.

När vi ändå snackar manitou, så kanske någon vet varför jag bara använder 80mm av mina 100mm i min gaffel trots petig service med sprutor mm för att få exakta oljemängder och nivåer. Allt är tätt förutom att den läcker luft när det är lite kallare ute och blir jättemjuk, ca35mm sag, men ändå inte vill fjädra hela vägen, släpper jag ut luften är det inga problem att få ihop den helt. Det kanske bara beror på min flugvikt på 60kg. Kanske skulle en hårdare negativ stålfjäder hjälpa till lite men det ska enligt manitou inte behövas på R7orna.

Bifogar lite bilder för säkerhetens skull så ni får en större insikt i vad jag har för gaffel.
Nu är det så att jag är helt novis på framgafflar så frågan är om jag vågar/bör ta isär den eller ska jag kosta på den och lämna in den? Riktpris att lämna in den?

Bilagor

• DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    90 KB · Besök: 33
  • DSC_0008.jpg
    DSC_0008.jpg
    55.4 KB · Besök: 34
  • DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    82.9 KB · Besök: 34
  • DSC_0010.jpg
    DSC_0010.jpg
    81.3 KB · Besök: 32
  • DSC_0011.jpg
    DSC_0011.jpg
    57.9 KB · Besök: 31
  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    65.6 KB · Besök: 33
Funkar precis som en R7:a! För visst pumpar du bara i luft ovanifrån? Har du inte tummen mitt i handen och skruvar med annat så är det bara att plocka isär den efter R7 guiden som jag länkade till, samt Skareb ride kit guiden. Min R7:a funkar precis likadant efter att jag moddade den med TPC Lockouten från min Manitou Axel. Det du måste ha utöver verktygen är 5wt helsyntetisk dämparolja, 5wt/40 helsyntetisk motorolja till semibath smörjningen som också funkar till tätningen och smörjningen av luftfjädern även fast en tjockare transmissionsolja rekomenderas, fast när jag köpte svindyr transmissions olja så klumpade den sig och funkade inte så bra. Som fett till gängor mm så använder jag vanligt universalfett, finns säkert bättre men det har funkat för mig.

Om du vill så kan du låna sprutor och få lite oljor om du har möjlighet att ta dig till Eskilstuna, jag såg att du bor i strängnäs, eller så kan jag hjälpa dig och visa hur man gör fast jag är ingen professor i ämnet men känner att jag kan Manitou gafflar med TPC Lockout utan och innan. Måste bara kolla upp om Skareb har Semibath smörjning men det borde den, min R7:a är egentligen bara en förfinad variant av Skareb med större diameter på innerben och lite annan design på ytterbenen vilket gör den marginellt tyngre.

Iggy_82 skrev:
> Funkar precis som en R7:a! För visst pumpar du
> bara i luft ovanifrån? Har du inte tummen mitt i
> handen och skruvar med annat så är det bara att
> plocka isär den efter R7 guiden som jag länkade
> till, samt Skareb ride kit guiden. Min R7:a funkar
> precis likadant efter att jag moddade den med TPC
> Lockouten från min Manitou Axel. Det du måste ha
> utöver verktygen är 5wt helsyntetisk
> dämparolja, 5wt/40 helsyntetisk motorolja till
> semibath smörjningen som också funkar till
> tätningen och smörjningen av luftfjädern även
> fast en tjockare transmissionsolja rekomenderas,
> fast när jag köpte svindyr transmissions olja
> så klumpade den sig och funkade inte så bra. Som
> fett till gängor mm så använder jag vanligt
> universalfett, finns säkert bättre men det har
> funkat för mig.
>
> Om du vill så kan du låna sprutor och få lite
> oljor om du har möjlighet att ta dig till
> Eskilstuna, jag såg att du bor i strängnäs,
> eller så kan jag hjälpa dig och visa hur man
> gör fast jag är ingen professor i ämnet men
> känner att jag kan Manitou gafflar med TPC
> Lockout utan och innan. Måste bara kolla upp om
> Skareb har Semibath smörjning men det borde den,
> min R7:a är egentligen bara en förfinad variant
> av Skareb med större diameter på innerben och
> lite annan design på ytterbenen vilket gör den
> marginellt tyngre.

Jag skulle känna mig mycket tryggare att ha någon vid min sida när det gäller att skruva isär den / ihop. Så om du har någon kväll ledig och har lust att hjälpa en 20åring i nöd så vore det toppen bra:) Har väl inte tummen riktigt mitt i hand då jag igentligen är bilmeckaniker :P Går det bra så önskar jag att du kanske kan köpa oljorna eftersom du vet vad det är det handlar om, sätter gärna in pengar innan om du vill.
Låter det som en bra idé?

Luftfjädern i en Skareb verkar inte behöva någon smörjolja så den behöver man nog inte bry sig om. Verkar vara en baggis att serva den, fast jag kan inte hjälpa dig förrän på söndag då jag ska fira min bröllopsdag imorgon med barnvakt som följd och alla bestyr omkring det.

Iggy_82 skrev:
> Luftfjädern i en Skareb verkar inte behöva
> någon smörjolja så den behöver man nog inte
> bry sig om. Verkar vara en baggis att serva den,
> fast jag kan inte hjälpa dig förrän på söndag
> då jag ska fira min bröllopsdag imorgon med
> barnvakt som följd och alla bestyr omkring det.

Det är lugnt, har insätt att jag inte hinner få den klart tills helgen.
Ska själv bort över helgen till min flickvän i köping och kommer hem på söndag kväll.
Du kanske kan nästa vecka någon vardags kväll? Jobbar och är hemma till 16.00 så efter det passar det mig när som helst.

Jag har oljorna på hyllan, 5wt dämparolja samt helsyntetisk 5wt/40 motorolja som rekomenderas i enduros guide, samt de sprutor som behövs samt ett o-ringskit från Feltema utifall du inte har sådana då de gamla kan bli lite slitna efter några servicar. Verktyg har jag men inte hylsnycklar för att lossa på kompen och ventilen vilka man gärna har hylsnycklar eller ringnycklar till då en skiftnyckel kan tappa greppet så det blir lite fult kring luftventilen vilket inte är så skoj ur kosmetisk synpunkt. Kan som sagt tyvärr inte hjälpa dig förrän tidigast söndag kväll.

Hylsnyckel sats har jag, och ringnyckar.
Men vet ej när jag kommer hem på söndag, blir nog sent.
Går det bra nästa vecka någon kväll?

Iggy_82 skrev:
> Det kan gå bra.

Bra att veta att vi har en gaffelmek här i stan. Har du lust att hålla kurs?

//Erik

Nu ska vi lugna ner oss lite, jag hjälper gärna till om det är en gaffel jag känner till och dom enda jag skruvat med är två manitou med TPC Lockout och en gammal RS Judy från 98.
Manitou är ju inte så vanliga längre men om du, Erol, har en sådan så kan jag hjälpa till.
I( vinter så tänkte jag pilla på farsans RS Reba och lära mig den också.

Javisst, har inga direkta planer någon kväll. Har du bra mek utrymme så kan jag komma till dig för vi bor i lägenhet, så det är lite omständigt att hålla på här hemma, särskilt om ungarna är vakna. Imorgon ska det ju regna så det kan ju vara en bra dag till mek. Jag har en 5wt dämparolja som är av en typ som funkar till smörjning av gaffelbenen också samt spruta. insexnycklar och hylsnycklar förstod jag att du hade så vi får isär gaffeln.

Hejsan!
Jag tycker att det lät som en jätte bra idé men det tyckte inte min far.
Inget illa menat men han ville inte ha någon i garaget som han inte känner :/

Då får vi skruva här då, förstår att han inte vill ha främlingar i garaget, skulle inte jag heller vilja ha. Jag PM:ar mitt mobilnummer så kan du få tag på mig imorgon. MVH/Ingemar

Har du fått mitt PM. Jag brukar sätta gaffeln i ett skruvstycke som jag tvingar fast i köksbordet med en gummibit runt styrröret vilket funkar bra annars använder man mekställ, fast med min metod så kommer gaffeln nära golvet och spilloljebyttan.

Tillbaka
Topp