Det låter som att den som servat gaffeln har haft i alldeles för mycket olja i dämpar benet, skruva bort lockout delen, först vredet sedan resten med en stor skiftnyckel eller hylsnyckel.
när du drar upp lockout delen, jag antar att det är TPC Lockout, ska du vara försiktig och inte ha några bromsdetaljer i närheten för där följer det ofta med en liten skvätt olja, sedan mäter du oljenivån med något lämpligt, på 80mm gafflar med TPC Lockout ska det vara 110mm ner till oljan från toppen just för att oljenivån ökar något när gaffeln komprimeras och rebound staget som sitter fast i ytterbenet tar lite plats i oljebadet som är inneslutet i innerbenet. Oljan är alltså BARA i själva innerbenet. Är det för mycket olja så kan du ta en spruta med 110mm slang på för att suga upp överskottet.
Är det inte detta som är problemet så kan det vara alldeles för mycket Semibath olja i ytterbenen för smörjning av bussningar och innerben om den nu har semibath smörjning. I min Manitou R7 ska man ha i 20ml olja i varje ben när man sätter ihop gaffeln och skjutit innerbenen igenom den första bussningen och sedan skjuter man i gaffelbenen genom den andra bussningen så oljan stannar där emellan. Man kan köpa Manitous egna 5w/40 semibath olja till detta eller göra som jag och köra med helsyntetisk motorolja 5w/40 som enduro fork seals menar fungerar lika bra. detta gör du genom att skruva bort skruven på undertill på fjädersidan samt skruva bort rebound knoppen på andra sidan och skruva medsols med 8mm? insexa i staget som sitter under knoppen.
Var inte rädd för att skruva isär den, har den luftfjädring så måste du släppa ut luften innan du skruvar av ventilen i toppen på "fjäderbenet", minns jag rätt så är den negativa fjädern som sitter under luftfjädern en stålfjäder precis som på min R7:a.
Berätta gärna hur det går och fråga på om du undrar något, jag har två Manitou gafflar med TPC Lockout och det är ett väldigt enkelt och bra system som är lätt att serva.
Någon av dessa guider kan nog hjälpa, innehållet i din gaffel är nog i stora drag likadant.
http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/r7_platinum1c.pdf
http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/skareb_ride_kits2.pdf