Hjälp med 30-års present!!!

Uklo

Ny medlem
Hej!

Min sambo fyller 30. Jag tänkte köpa en cykel till henne. Jag har en budget på Max 4000:- Har funderat på Ikeas nya cykel men den verkar inte vara så prisvärd??

Finns det någon annan bra cykel jag kan köpa till en tjej som ska cykelpendla lite sporadiskt ca en mil enkel väg?

Ska man satsa på nått begagnat och i så fall vad?

Kan någon hjälpa en total novis att ge min sambo en hyfsat bra cykel för en billig penning?

Mvh

Vill hon ha växlar, rakt styre och möjlighet till stänkskärmar?

En begagnad hybrid vore väl inte dumt. Gärna med skivbromsar och plats för 35mm+ däck.

Vill du beställa online så här Evans eget märke Pinnacle ganska fina hybrider men växlarna är kanske inte de finaste.

Giant Liv kallas Giants damserier, där finns också några fina hybrider med lägre insteg i ramarna.

Hon har inte haft en cykel på 5 år. Den senaste var en klassisk tung damcykel.

Tänker att det nog vore kul med en lite sportigare modell... ska kolla på det du rekommenderade!

evirob sa:
Vill hon ha växlar, rakt styre och möjlighet till stänkskärmar?

En begagnad hybrid vore väl inte dumt. Gärna med skivbromsar och plats för 35mm+ däck.

Vill du beställa online så här Evans eget märke Pinnacle ganska fina hybrider men växlarna är kanske inte de finaste.

Giant Liv kallas Giants damserier, där finns också några fina hybrider med lägre insteg i ramarna.

En bättre beg. hybrid skulle jag också föreslå, om du nu har lite tid på dig att leta rätt på en. Jag köpte en fin beg. Nishiki 501 till min fru som hon är riktigt nöjd med, med uppgraderingarna jag gjorde hamnade den nästan exakt på din max budget (25mm däck, drop barends, sadel, styrlinda), och på vintern kan man montera tillbaka skärmar och använda 40mm (vinter-)däck om man vill.

Mvh Ulf S.

Min sambo fick fnatt när vi kollade på cyklar till henne hehe. Hon blev dock väldigt nöjd när hon äntligen fick cykla på den!

Hur är den tänkta cykelvägen?

Vi har väldigt mycket backar där vi bor, både upp och ned. Hon kör med 48/36 framdrev och en 11-32 kassett om jag inte minns helt galet. Något liknande i alla fall.

Har man cyklat enväxlat länge så är man ju oftast van vid tyngre växlar än vad Happy skulle rekommendera. Jag har fått tjata mångt och mycket om kadens och rundtramp hemma. Hon fick lite ont i knän och höfter pga. Otränad men nu verkar det gå mycket bättre.

Senast ändrad:
Med risk för att bli uthängd..
Pruta en femhundring på denna så har du råd med en hjälm och ett redjält lås. Finns flera till salu på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Postkodslotteriet_Cykel_71550555.htm?ca=11&w=1
Kanske som sagt är att svära i kyrka på happy, men mina föräldrar har ett par sådana och jag tycker inte de verkade så farligt dåliga när jag provade..
Men Treken är kanske roligare, den har ju dessutom 8 växlar jämfört med 3 på den jag länkade till.. Det kan ju vara mer lämpligt om det är 10 km beroende på hur bråttom man har.

supreeme sa:
Pruta en femhundring på denna så har du råd med en hjälm och ett redjält lås. Finns flera till salu på blocket.
Kanske som sagt är att svära i kyrka på happy, men mina föräldrar har ett par sådana och jag tycker inte de verkade så farligt dåliga när jag provade..
Men Treken är kanske roligare, den har ju dessutom 8 växlar jämfört med 3 på den jag länkade till.. Det kan ju vara mer lämpligt om det är 10 km beroende på hur bråttom man har.

Känns fan lite för b att ge bort...:)

Uklo sa:
supreeme sa:

Känns fan lite för b att ge bort...:)

Jo jag köper det, Treken är nog mkt roligare, men de är inte så halvkassa som man kan tro av det jag provat. Om hon har någon favvo-färg så kan du ju alltid gå loss med lite ny färg :)
Lycka till med köpet!

Varför inte ett rejält test på activitus? Ge bort motivation att börja cykla och träna ordentligt. Jag hade nog hellre fått det än fått nåns avlagda gamla harv eller en rustacykel. Men det är jag det.

NLC sa:
Sixten Fors sa:
Två snygga och prisvärda cyklar med nya Tiagra 2x10, hydr skivbroms, rakt styre, 28 mm GP4000S ii däck, 19 mm inner fälg, 10 kg.
Herr stl. S (171-177 cm) https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=fitness-bikes&id=19650
Dam stl. M (176-184 cm) https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=fitness-bikes&id=20664
Prisvärda jovisst, men en rätt bra bit från TS tänkta budget. Eller?
En aning kanske, men hur dyrt är det inte att skaffa en ny sambo när man skrämt iväg den gamla genom att ge henne en fulcykel som bevis för sin kärlek som trettioårspresent.

TS skriver:
Den senaste var en klassisk tung damcykel. Tänker att det nog vore kul med en lite sportigare modell...
Hittade den här på blocket, hon som säljer säger att den stått utomhus i 3 år.

Trek_dam.jpg

Ja den ser ju sjukt sportig, lätt och snabb ut :-) Not!

Vidare:
Dom har kampanj på stålhästen... 3800 för en 3 växlad...
Stlh.png

Sportig? Not so much.

Därför skiter jag i budgeten och rekommenderar en cykel som är kul och en lite sportigare modell, alltså en cykel jag tror älsklingen faktiskt blir glad av att både få och att cykla på. Kanske TS tänker om, kanske inte. Jag har i varje fall gjort ett tappert försök :-)
RL5dam.jpg

Finns en Nishiki Criterium på K&S för just 4000 kr med färgmatchande däck om man vill vara väldigt sportig.

Annars tycker jag också att du ska spränga budgeten och slå till på Canyonen. Jag drabbas alltid av ett alldeles särskilt välbehag när jag i tillfällig sinnesförvirring köper någonting mycket dyrare än jag tänkt. Det är ändå skillnad att ge bort något beggat och helt ordinärt alt. något nytt och MEGAFRÄNT!
Kan också berätta att jag i precis ett sådant anfall köpte just en Canyonhybrid (men nästa modell i hierarkin med 105 och carbongaffel) till min fru i födelsedagspresent förra sommaren. Den ser billig ut men är svinskön att cykla på och hon älskar den!

Uklo sa:
marr sa:
Och om man har satt en budget för att man inte hade råd med något dyrare? Ska man skita i det då med?

Ja... det är ju lite märkligt. Jag har inte råd med mer än 4 tusen. Men då kanske det är meningslöst att köpa en cykel?

Kan ni inte gå ihop några stycken? Kan ju gå att få till något roligare om man drar in kompisar och föräldrar i leken...

Uklo sa:
marr sa:
Och om man har satt en budget för att man inte hade råd med något dyrare? Ska man skita i det då med?

Ja... det är ju lite märkligt. Jag har inte råd med mer än 4 tusen. Men då kanske det är meningslöst att köpa en cykel?

3915 kr plus porto för denna:

Bilagor

• Ghost_Lanao_2_27_5__darkblue_white_cyan_pink[1470x849].jpg
    Ghost_Lanao_2_27_5__darkblue_white_cyan_pink[1470x849].jpg
    95.6 KB · Besök: 25
marr sa:
ForesterGuy sa:
Uklo sa:
marr sa:

3915 kr plus porto för denna:

En mtb?

Ja, det är vad jag använder för att pendla. Fast min senaste kostade nio gånger mer än hans budget...
Realänken jag postade tidigare har såväl mtb som trekking och hybrider...och traditionella damcyklar.

Tror att ett presentkort är rätt väg att gå. Bind det inte till någon habdlare bara. Det är ju ändå inte du själv som ska cykla på den. Samt att det kan utöka budgeten lite.

Uklo sa:

Jag äger ingen Pinnacle själv (ännu) men vad jag läst på nätet på andra forum och från andra som köpt och så är dom väldigt bra för sin prisklass, och hyfsat lätta och sportiga, jämfört med en vanlig damcykel. Aluminiumram med stabil och pålitlig stålframgaffel.
Jag funderar på att skaffa en Lithium till hösten att ha som året-runt-brukscykel, fast då en dyrare modell med hydrauliska skivbromsar m.m.

marr sa:
Tror att ett presentkort är rätt väg att gå. Bind det inte till någon habdlare bara. Det är ju ändå inte du själv som ska cykla på den. Samt att det kan utöka budgeten lite.
Oooh ett presentkort som inte är bundet till handlare, tycker jag känner igen det konceptet kan det vara hmm pengar?

Tillbaka
Topp