Hjälp med att fixa till gammal Kona

degas

Medlem
Funderar på att fixa till och uppgradera några komponenter till mina gamla Kona från -94 :)
Jag vet inte vad som är värt att uppgradera och vilka nya komponenter som är kompatibla, så jag tar gärna emot tips!

Först och främst funderar jag på att byta växelreglage och bromsar, efter som de är lite halvtrötta.
Även styre, hjul, däck och växlar kanske byts ut.
Är det en bra idé, eller eldar man bara för kråkorna?
Alla tips och förslag tas tacksamt emot :)

Photo2013-08-04194029.jpg

Photo2013-08-04194101.jpg

Photo2013-08-04194228.jpg

Photo2013-08-04194311.jpg

Photo2013-08-04194328.jpg

Vad vill du uppnå, och hur mycket får det kosta?
Den största skillnaden mellan din sorts cantibromsar och v-bromsar är väl att v-bromsar är mycket lättare attt justera. Med färska klossar, rätt justering och rena fälgar så kommer inte v-bromsar ge så mycket mer bromsverkan.
Byte till v-bromsar kräver också antingen nya bromshandtag eller att du skaffar några adaptrar. Nya handtag är inte mycket dyrare än adaptrarna
Men Rapidfireväxlar är ju trevligt förstås. Hittar du ett par begagnade 3x7 så kan du behålla resten orört, växelförarna ser ju inte slitna ut.
Vill du ha fler växlar så måste du även ha ett nytt bakhjul, alt en ny body på det gamla bakhjulet.
Eller så kan man använda en 9-delad kassett om man tar bort ett drev.
Alla cyklar som används regelbundet är värda bra däck.

Renovera den till fint originalskick, sälj den på eBay och köp en ny cykel. Den där har retrostatus. Det är ovanligt att så gamla hojar har alla originaldelar kvar.

Håller med Oxr! Byt inget! Försök få ordning på det som finns. Lite nya vajrar + höljen kanske kan vara på sin plats dock?

Det ser ut att vara en kalasfin hoj (posta gärna någon helfigur). Bromsarna ser inget vidare justerade ut (lite konstiga vinklar mellan vajrar och armar) så de kan säkert leverera bättre med en översyn. Ska du använda den i skogen så tror jag att ett par nya däck den bästa uppgraderingen. Sen kan ett lite bredare (ev. med rise) styre göra mycket för körkänslan (lite beroende på typ av cykling). Glöm bara inte att behålla originaldelarna ifall du byter något :)

Kolla in http://www.retrobike.co.uk/ för lite inspiration om du ska renovera.

/Johan

Oh, exakt en sån där Kona Cinder Cone från -94 var min första MTB :)
Skulle du ångra dig och inte vill ha kvar den köper jag den av dig på studs!

Tack för alla svar!
Ja, det kanske är bättre att justera/se över det som finns.
Jag har ju trots allt alltid gillat cykeln :) Och det är min första och enda mtb :)

Nya däck är nog absolut på sin plats. Några tips?
Det sitter 26x2.3 fram och 26x2.1 bak (kommer inte ihåg varför).
Tror ni att fälgarna funkar än (ser iaf ok ut, om än skitiga).

Växlarna hoppar inte alltid i (när man växlar händer inget, så man får växla igen).
Justeringsfråga?

Bromsarna är tröga och slöa. Borde bli bättre med byte av klossar och justering, som ni säger.

Här kommer en helbild (skavankerna syns mer i verkligheten). :)

Photo2013-08-05093723.jpg

Photo2013-08-05093741.jpg

Och ett riser styre låter intressant.
Tycker att man sitter lite för lutad som det är nu.
Några tips på ett sånt som kan passa?

Riktigt snygg cykel!

Jag håller med föregående talare; håll den original och njut.

Riser kan du hitta med en Köp på K&S; kolla diametern vid klämman bara. Moderna Aheadset styren har 31.8 och halvmoderna 25,4 mm dia om jag kommer ihåg rätt. Om gamla är smalare vet jag dock ej!

Nya styren finns överallt men Chainreactioncycles eller ev Superstarcomponents har kanske något som skulle passa retrostuket.

Där kan du köpa vajrar och bromsklossar och däck också.

Justera växlar är lätt; sök på youtube efter derailleur adjustment eller kolla Park Tools hemsida.

Fälgarna slits ned till slut; det går att mäta tjockleken men ibland finns slitagevarnare ( gropar) på bromsarna. [ EDIT inte på bromsarna, på bromsytorna på fälgen]

Fetare däck fram än bak är vanligt; ger lite bättre rull med smalt bak och brett fram styr bra och skonar armarna. OK att köra 2,3 bak om du vill och det får plats.

Senast ändrad:
Ja, det blir nog att behålla originaldelarna. Låter bäst faktiskt.
Höjde styret i linje med sadeln (börjar ju bli gammal), så nu känns det faktiskt bättre.

Justerade frambromsen lite och det blev genast bättre, men det var lite trixigt att få det bra.

Hittade den här länken för växeljustering, borde väl funka:
http://www.ehow.com/how_6573671_adjust-shimano-7-sis-derailleur.html

Hittade ett däckpaket på Evalds som kanske funkar till min:
http://www.evaldsmtb.se/continental...-2-dack-26-x-22--2-slangar-p-28977-c-644.aspx

Det stod 26x1,75 på bakfälgen, men inget på framfälgen.
Vore ju smutt att byta fälgar också, men det verkar lite krångligare (bak) och dyrare.

Nu ska jag ta en provtur, så får vi se hur den känns! :)

Senast ändrad:
Som sagt, trevlig cykel som ser ut att ha i stort sätt alla originalkomponenter kvar (utom sadeln).
Har en själv en likadan som fortfarande används då och då. Min har dock bara ram, gaffel och styrlager kvar från ursprungsspecen.

Gällande däcken så får du plats med ett ganska stort framdäck. Detta är en fördel då den är odämpad. Ett däck med stor volym tar upp stötar bättre och kompenserar lite för den stela gaffeln.
Bak är det dock lite trängre och om jag minns rätt är det svårt att få plats med däck större än 2.1".

Rörande övrig uppgraderingar så skulle jag satsa på att byta ut bromsarna. V-bromsar och reglage kan du få för <500:- och det blir ett stort lyft mot de som du har nu (det som kan bli lite trixigt att få till är kabeldragningen till bakbromsen. Här finns en bild på hur jag löst det).

Det andra som jag skulle satsa på är en kortare styrstam och ett lite bredare styre med rise.
Kan vara svårt att hitta en styrstam som passar men det finns adaptrar, typ som denna, som gör att du kan köra med en modernare styrstammar.

Jag för mig att fälgarna var av ganska bra kvalitet samt att LX-naven var hyfsat outslitliga om man gjorde rent dem ibland och fettade om kullagren.
Det som kan vara en risk är att fälgsidorna har bromsats ned så att de blivit tunna. Kolla om det finns någon förslitningsindikator (brukar vara ett spår eller ett lite hål som är borrat en bit in i fälgsidan).

När det kommer till drivlinan/växlarna så kan det bli dyrt att börja byta saker där. Du måste förmodligen byta drev, kassett, kedja, växelförare/reglage samt bakhjul.
Frågan om det är värt det. Det rör sig ändå om en gammal ram och utvecklingen har gått framåt de senaste 20 åren. Det ser inte särskilt slitet ut så det borde räcka med att justera.

//j

Tack för tipsen, Jesper!
Hittar ingen skåra/hål på fälgarna. Kommer inte ihåg om det har funnits heller... :(
Tror ni att 2.2-däck blir för tjockt bak? Kanske är bättre med 2.0 bak och 2.2 fram.

Hur funkar det när man byter fälgar egentligen?
Kan man flytta över kassetten som sitter på till nya bakhjulet?

Jag tror att jag avvaktar med V-broms, även om det verkar skönt.
Hittade samma bromsklossar som jag har bak (Shimano Deore M55T):
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-deore-m55t-cantilever-brake-pads/rp-prod27250
Duger de, eller?

Byt inget i onödan. Fälgarna håller normalt länge (även om man kan slita ner dem rätt snabbt om man kör mycket i regn och sandig/grusig miljö). Du borde kunna se/känna om fälgarna är nednötta.
rim_worn-141x150.jpg

Att transplantera en fälg är kanske inget man skall ge sig på som första mek. Även om det egentligen inte är särskilt svårt. Hittar du en fälg med i stort sätt samma ERD (=innermåttet som styr vilken ekerlängd som behövs) så blir det ännu enklare.

Gällande bakdäck så tror jag att 2,2" är på gränsen. Risk att de kommer ligga och skava mot kedjestagen (Däckmått är dock ingen exakt vetenskap: Finns 2,0" däck som är bredare än vissa 2,2" och vice versa). Hur som helst har jag för mig att jag hade problem att få plats med vissa bakdäck i den ramen.

Bromsklossarna ser ut att vara av rätt typ. Så länge de har en slät fästpinne utan gängor så borde vad som helst funka. Kommer ihåg att jag gillade Ritcheys/KoolStops beigerosa belägg men gissar att utbudet till Cantilever bromsar är ganska begränsat numera så det är nog bara att ta vad som finns.

//j

Max 2,1 tum bak säger jag. Har en nästan likadan ram.

Bor du i Stockholm erbjuder jag bromsservice mot löfte om att cantileverbromsarna får vara kvar.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Max 2,1 tum bak säger jag. Har en nästan likadan ram.

Däckutrymmet verkar kunna variera en del. Jag har en Lava Dome från -96 och den tar (förvånansvärt nog) Hans Dampf 2.35 utan problem. Jag har även en Hahanna från samma år och den är lite smalare mellan kedjestagen men tar Nobby Nic 2.25 (2.4 gick inte).

filename=sn_kona.jpg

/Johan

Hehe
Insåg att åtminstone framdäcket nog är original... Kona A:Drive.
Dags att byta?

Tack för alla fina tips och råd. Har aldrig mekat med den, bara cyklat på den :)
Dags att lära sig nu, med andra ord!

@oxr: Bor faktiskt i Stockholm, så det är inte omöjligt att jag låter dig stå ditt kast :D

Vad för slags broms/växelvajrar är det jag ska ha?

Så där, nu är steg ett avklarat. :)
Köpte ett par X-King Protection 2,2. Och det funkade bak utan problem.

Är det nån som vet vilka broms- och växelvajrar jag ska ha?
Allt känns lite knivigare att hitta när komponenterna är så gamla.

nybike.JPG

Cool Kona. Ta bort stödet, låset och leta upp en sadel av rätt modell på ebay.

Så här såg den ut i katalogen 1994. Någon kan säkert se vad det är för märke/modell på sadeln.

Bilagor

• Cinder%20Cone%201994.jpg
    Cinder%20Cone%201994.jpg
    111.8 KB · Besök: 35
cal. skrev:
-------------------------------------------------------
> Cool Kona. Ta bort stödet, låset och leta upp en
> sadel av rätt modell på ebay.

+1 upphöjt till två. Flite 1990 kanske?

Nej, sadeln var så oskön så jag slängde den cirka 1996...
Trodde väl inte att hojen skulle hänga med så här länge :)

Stödet är där av praktiska skäl, och låset är inget lås utan fästet till barnstolen.
Även en 3-åring ska väl få åka veteran-Kona! :D

Alltså, jag ska ju inte sälja den, utan ha den själv. Så allt behöver inte vara original för min del.

Senast ändrad:
Pendeln har slagit tillbaka och den är nu för fin för att agera slitvarg. Skaffa en fultema för det ändamålet och putsa upp Konan.

Senast ändrad:
Kan inte se det på bilden men om det inte är V-bromsar så rekommenderas ett byte plus Gorilla brake boosters som jag skaffade till min. Det ser ut som en hästsko som monteras över bromsen.

Tillbaka
Topp