Hjälp med att ställa in Brain / Epic 2015

Magsnus

Medlem
Hej,
Jag skulle uppskatta lite goda råd från er som verkligen vet hur man bäst ställer in Brain fram och bak.
Har en Epic expert 2015 där jag ställt in autosagen och fram ca 120psi.
Upplever att cykeln ändå gungar på tex grusvägar och skulle vilja att framdämparen känns mer låst på hårt underlag.
När jag cyklar grusvägar ställer jag in full firm och rebound är på fast både fram och bak.

Tacksam för lite hjälp och råd : )

Köp en bättre cykel med låsbara dämpare.

Edit; funkar brain enheten då? Eller behöver den service ?

Senast ändrad:
Magsnus sa:
Hej,
Jag skulle uppskatta lite goda råd från er som verkligen vet hur man bäst ställer in Brain fram och bak.
Har en Epic expert 2015 där jag ställt in autosagen och fram ca 120psi.
Upplever att cykeln ändå gungar på tex grusvägar och skulle vilja att framdämparen känns mer låst på hårt underlag.
När jag cyklar grusvägar ställer jag in full firm och rebound är på fast både fram och bak.

Tacksam för lite hjälp och råd : )
Har du provat att ställa om rebound till långsammare? Har själv inga gungtendenser trots att brainfade är på mjukt inställd!

För 63 kg cyklist körde jag 75 psi fram och 175 psi bak.
Brain körde jag fram 5 klick från "låst", och bak 2 steg från "låst" vid XCO och helt öppet vid XCM.

Jag utgår från att du har följt anvisningarna att ställa in bakdämparen och ställt in den efter dig själv. Om inte så sök på Youtube och härma. Därefter är det bara att justera rebound efter hur du föredrar det. Du kan behöva ganska mycket trial/error för att komma fram till vilken inställning som passar din stil.
120 psi fram låter bra om du inte är flugviktare. En dämpare låser aldrig helt i låst läge oavsett om det är Brain eller inte, lite kommer du alltid kunna trycka ihop. (Om det nu inte är en billig fjäderdämpare med mekanisk låsning, men det pratar vi ju inte om här) Problemet är väl egentligen om det går att komprimera mer än vad det borde och om brainenheten är dålig. Du kan inte serva brainenheten själv, utan det är bara utbyte som gäller. Kolla upp på Spec-verkstad.

Stort tack för allas tips och svar. Uppskattas!
Var lite otydlig med 120psi vilket är framdämparen.
Ska se över brainenheten. I övrigt är hojen nyservad med ny bakdämpare.
Har kört mestadels på HT så denna har jag inte vant mig vid riktigt.

Om du har kört HT tidigare så får du vänja dig vid att alltid är lite gung oavsett hur hårt du ställer dämparna. Det gäller istället att byta/anpassa tekniken. Att ställa sig upp och trycka på vinner man sällan något på med FS. Men som sagt, om du tycker det är för mycket gung så kolla upp.

Att:fyrbåk
Tack för dina utförliga svar!!
Det var faktiskt fel på brainenheten trots utbytt för en vecka sedan. Har beställt ny så nu ska det bli ordning igen.
Mvh

fyrbåk sa:
Om du har kört HT tidigare så får du vänja dig vid att alltid är lite gung oavsett hur hårt du ställer dämparna. Det gäller istället att byta/anpassa tekniken. Att ställa sig upp och trycka på vinner man sällan något på med FS. Men som sagt, om du tycker det är för mycket gung så kolla upp.

Exakt!
jag har länkat till denna många gånger till hardtailåkare som skaffar fs.

Något du kan testa senare om du trots nästa byte av brainenheten tycker att dämparen fram ändå är lite för mjuk är att höja trycket successivt till dess du tycker den är tillräckligt hård. Naturligtvis blir den andra änden av egenskaperna lidande, dvs när du ställer brainenheten på max soft, som inte blir så soft längre, men det handlar ju egentligen om lite optimering av kompromisserna.

Jag lånar tråden i vanlig god ordning. Hur tycker ni att braindämparna (bak) fungerar i kyla? Oljan blir väl lite mera trögflytande i kyla, så alla dämpare påverkas väl. Men i braindämparen så ska ju oljan hela vägen genom slangen bak till brainenheten. Det känns som att kyla borde påverka ganska mycket.

Oggler sa:
Jag lånar tråden i vanlig god ordning. Hur tycker ni att braindämparna (bak) fungerar i kyla? Oljan blir väl lite mera trögflytande i kyla, så alla dämpare påverkas väl. Men i braindämparen så ska ju oljan hela vägen genom slangen bak till brainenheten. Det känns som att kyla borde påverka ganska mycket.

Inte ett s**t skillnad. Men så är jag ett fetto.

Edit: Disclaimer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp