Kan det vara de mer MTB-liknande geometrierna som blivit poppis på moderna gravel-cyklar? Jag kör på en cyclocross fortfarande och de är ju lite mer som en landsvägscykel, kortare kedjestag, brantare styrvinkel, ofta mindre trail (snabbare styrutslag).
Cube är långtifrån ensamma med att ha den typen av geometri, men om man inte gillar det så ska man nog kika på lite mer race-orienterade gravel-cyklar. Kedjestag kortare än 43 cm en indikator (Nuroad har 44). Det "lata" sättet att få mycket däckutrymme är långa kedjestag, det svårare är smalna av kedjestaget med specialkonstruktion, kanske göra ramen 1x-only. Eller så har man lite mindre däckutrymme och på så vis kan man ha kortare kedjestag.
Som en exempelstudie kan man kika på geometrierna för Canyon Grizl (mer åt bikepacking) och Canyon Grail (racing).
Själv tycker jag skillnaden i rapphet mellan grus och landsväg mest har med däcken att göra, mjuka svampiga däck känns lite segt i jämförelse särskilt när man står upp och trampar, men jag vänjer mig fort.
Sen är det så att om man har flera olika cyklar och byter cyklar ofta så kan man utveckla en känsla för cykelgeometri som en cyklist som har 1-2 cyklar och inte cyklar så många hundra mil om året inte har. Skulle inte oroa mig så mycket för geometri om man är ny i branschen så att säga, det finns inget riktigt rätt och fel utan det är olika smak och smaken är delad. De finns ju de som tycket bättre om geometrier som är mer åt MTB-hållet än LVG-hållet.