(En till..) Köpråd gravelcykel

För 25 kan du få med elväxlar, det och/eller ramförvaring hade jag personligen prioriterat. Men allt beror ju på personlig tycke och smak. Och inte minst vilka typer av rundor du vill köra.

Var ett par år sedan jag köpte cykel nu men har det hänt mycket de senaste åren? Dvs är det fel att köpa en gravel som är ett par år gammal?
Absolut inte fel, snarare klokt. Det är folks vilja att byta upp sig för extrem små uppgraderingar som gör att handlarna dumpar priset på äldre årsmodeller. Bara att tacka och ta emot.

Skillnaden på de senaste åren är väl att fler gravelcyklar tar större däck. Cyklar man slät fin grusväg så funkar väl 40mm toppen men ska man cykla stigar och vägar som inte är så släta så kan man vilja ha större.

Cube nuroad av valfri sort.

Jag skulle också tipsa om Cube Nuroad bra pris/prestanda, alu-modellerna är också bra, men har man pengarna ska man undvika de billigaste modellerna som har enklare konstruktion. De dyrare har smoothweld och mer däckutrymme (50 mm istället för 46) så de ser nästan ut som kolfiberramar. Jag gillar 1x på gravel, och den enda Cube Nuroad som är både aluminium med smoothweld och singelklinga är Cube Nuroad SLX.

Då det gäller äldre cyklar är det däckutrymme som växt. Idag när man har en budget på 20 eller mer tycker jag definitivt man ska sikta på 50 mm. Billigare ramar brukar inte ha lika mycket utrymme men minst 45 ska man kunna få. Gamla cyklar kan ha lite däckutrymme, men 45 hade de flesta redan för ett par år sedan. Beggat är inte fel tycker jag, men man får hålla lite koll på vad man får.

Elväxel är bra för de som behöver kraftväxla för att vinna spurter, men annars vill folk ha dem mest för att slippa finjustera vajern ibland. När man har 1x har man bara en växel att oroa sig över, och bakväxel är lättare att justera än framväxel så skulle inte lägga mycket på budgeten för att få det. Å andra sidan om man verkligen vill ha elväxel så kan det vara bra att få lämplig grupp direkt från början för det brukar vara dyrt att uppgradera grupper jämfört andra typer av uppgraderingar.

Senast ändrad:
Tack så mycket för tips! Spanat lite på beganade: BCF carbon sport samt en gravel Argon 18 dark matter. Finns sjukt mycket fina cyklar ute!

Om det blir 50/50 grus/asfalt skulle jag välja 2x. Jag behöver den lite tyngre utväxlingen på asfalt men på stig kan det vara bra att endast ha ett reglage för att täcka hela utväxlingen. Och nej, alla kan inte träna upp högre kadens.

Nuroad:en verkar vara ett hett tips, vet inte om det hjälper dig men har själv en c:62 på väg och detta efter en hel del letande.
Verkar svårslaget om man vill köpa ny cykel, framför allt mellanmodellerna verkar prisvärda.
En fördel är ju att det (beroende på var man bor såklart) går att gå till en cykelhandlare och testa, där är det svårare med tex canyon.

Annars är väl bättre begagnat det mest förnuftiga valet..

Jag har en Nuroad C:62 och kan bara halvt rekommendera den. Den är väl bra men inte så rolig. Jag vet inte exakt vad det är i geometrin men den är ytterst o-rapp.

Dock mycket för pengarna.

1x för att det för de allra flesta är tillräckligt stort omfång och tillräckligt tätt mellan växlarna särskilt på 1x12 eller 1x13, men 1x11 duger. 1x är lättare underhålla om man har mekanisk växel. Jag tycker också det ser snyggare ut. Om man tänker sälja cykeln i framtiden kommer 1x vara mer poppis än 2x, precis som på MTB. Det är enklare att bara ha en växel att tänka på särskilt när det är lite stökigt.

Om man tar Cube Nuroad Race (2x) och Cube SLX (1x) som exempel:

4/2x12 48-31 till 11-36. 1x 40T till 10-51. 2x:aren har utväxling 4,36 till 0,86 (506%), och 1x:aren från 4,0 till 0,78 (513%). Alltså ungefär samma range, men 1x har lite mer klättring bra i branta offroad-knixar. Man kan sätta ett större drev fram för billig penning om man vill flytta omfånget och fokusera mer på högfart och mindre på klättring, sätter man 44T fram har man 4,4 till 0,86, dvs typ samma som 2x.

Om man är gammal landsvägscyklist och verkligen gillar tätt mellan växlarna och är van dribbla 2x då kan nog det vara ett bra val, men för den som är mer van MTB eller cyklar ganska lite eller är nybörjare kommer man inte ångra att välja 1x.

Går man ned i budget och kikar på 1x10 eller 1x11 så har 1x lite mindre flexibilitet, fullt tillräckligt för de flesta ändå skulle jag säga. På 1x12 eller 1x13 då blir det svårare argumentera för 2x.

Värt nämna att om man har man elväxel så kan den ju bete sig som 1x även med 2 växlar då man kan låta den växla framväxeln automatiskt. Förut var 1x el typ lika dyr eller dyrare än 2x el, så då var det ju klart 2x elväxel var ju det man valde, men numera verkar priserna justerats lite så det går spara pengar på 1x. Ska dock sägas att jag inte har järnkoll där, jag rör mig mer i budget-omfånget där man kör med mekaniska växlar.

Klarar man trampa 90 kadens (de klarar de allra flesta) kan man trampa upp till 47,6 km/h med 40->10, på 2x med 48->11 blir det 52 km/h. En traditionell landsvägsutväxling med 53->11 ger 57 km/h. Gillar man trampa snarare än rulla i snabba utförskörningar på asfalt får man ta sig en funderare.

Senast ändrad:
Val av gruscykel anser jag beror på vilken typ av underlag och vilken typ av cykling du tänkt genomföra. Är det fingrus, bikepacking eller närmare äventyr och MTB-stigar som gäller? Tänker du att högsta fart är prio ett eller är det upplevelsen och att du kommer fram när du gör det även i lägre fart?

Utväxling:
Jag väljer alltid dubbla klingor fram. Det ger mig tätare kassett, som passar snabbare asfalt och finare grus jag främst cyklar på. Samt att det ger mig större omfång från tyngsta till lättaste växel, så att jag har lätta växlar när det blir brant. Något man uppskattar som tyngre cyklist. Jag använder 48/31 och 11-36 utväxling.

Däcksbredd:
Jag började med 40mm däck, som vanligtvis fungerar bra, men jag upptäckte att när det är löst och mjukt underlag grävde däcken ner sig för mycket (det gick trögt). Något jag botade med 45mm däck, så att jag nu inte sjunker ner lika mycket. På köpet fick jag en mer komfortabel gång och undviker genomslag i potthål och över grövre rötter, då jag har en större luftvolym i däcket. Det ger färre punkteringar.

Tänker att den genomsnittliga gravelcyklisten inte kör så tekniskt att det blir svårt att hantera en framväxel eller att det krävs 50 mm-däck, men jag kan ha fel. Jag tror majoriteten kör sportgrus, asfalt och pendling på sina gravelhojar.

Min erfarenhet av den genomsnittlige gravelcyklisten är att hen inte heller måste trampa exakt rätt kadens i alla lägen eller trampa istället för att rulla i 60 km/h. Omfångsmässigt är 2x och 1x är numera för 1x12 typ samma (1x till och med lite mer i typisk Shimano-konfig) som jag gav exempel på ovan. Det är dessutom billigt och enkelt dreva om en 1x t ex om man är en stark cyklist och vill ha 44T fram istället för standard 40T.

Men egentligen spelar det mindre roll, kan vara bättre se var man får bäst deal än vilket växelsystem man får, det går göra bra argument för båda så bara fokusera på de styrkor man får så blir man nöjd. Jag är dock tämligen säker att nu när trad-Shimano till slut öppnat the flood gates med 1x så kommer 2x-gravel-hojar vara en nisch-grej inom några år.

Senast ändrad:
Nu söker ju OP tips på gravelhoj, inte att happys åsiktsstarka återigen ska kriga om 1x vs. 2x och andra detaljer.

@Archie vilken typ av cykling tänker du dig? Och var i landet (ungefär) bor du? Om du köper nytt, köpa hos LBS eller postorder?

Nu söker ju OP tips på gravelhoj, inte att happys åsiktsstarka återigen ska kriga om 1x vs. 2x och andra detaljer.

@Archie vilken typ av cykling tänker du dig? Och var i landet (ungefär) bor du? Om du köper nytt, köpa hos LBS eller postorder?
Nej jag planerar att komma igång lite mer med cyklingen. Dels som träningsform men också att kombinera den med pending till sommarstugan. Bor på landet och har möjlighet att köra både landsväg men också en hel del grusväg (kanske även skog, men är rädd att de vägarna blir lite väl..)

Bor utanför Borås, köper nog online eller iaf där jag hittar bäst pris. Dock lutar det mest åt begagnathållet för tillfället.

Köper man begagnat är det bra att inte vara allt för specifik med vad man vill ha, enklare hitta en bra deal. I det fallet så är must haves tycker jag hydrauliska skivbromsar, thru-axle både fram och bak, och minst 45 mm däckutrymme. 1x/2x vilketsom, men minst 1x11 om 1x och minst 2x10 om 2x. Känns som 20 tkr är overkill på budget, för 10-12 tkr kan du få nåt fint.

Tillbaka
Topp