Hjälp med att välja cykel! ?

Hej alla glada cyklister.
Har alltid älskat cyklar men aldrig cyklat seriöst.
Idag har jag en 29 a som jag köpte för ett antal år sedan med tanken att jag skulle cykla mer i skogen.
Jag gillar den men jag har aldrig blivit mycket cyklat i skogen....
Nu har min tjej köpt en hybridcykel en giant liv och jag är ute efter en cykel.

Frågan är bara vad jag ska köpa?
Kollat lite på en giant fastroad slr 1
Vill ha en jäkligt snabb cykel men inte en ren lvg.
Vill ha hydrauliska skivbromsar iallafall.
Cx, eller gruscykel eller hybridcykel, köpa Kinakol och bygga själv eller vad säger experterna
Jag är rätt så stor 191cm och ca 100kg
Budget ca 10-15 max

Ett annat sätt är att byta till en långsammare flickvän.

Editering pga bristande koll på TS relationsstatus.

Senast ändrad:
Hydraliska discbromsar till bockstyre blir svårt inom den budgeten. Och är det 1a bockstyrecykeln skulle jag testa i butik först (vilket gör det lite dyrare). Köp eller bygg ett par hjul som tar högre tryck, dra på ett par 28 mm Conti gp 4000s ii och dra i runt 6 bar, lockout på dämparna, så borde det gå fort.
Annars tror jag shop4cross har någon slags deal på en Colnago cx som såg fin ut, vet inte om det är hydraliska discar dock (edit kollade, inga hydraliska bromsar), men som sagt, jag skulle prova först.

Senast ändrad:
Faktum är att en 29 HT med smala däck är riktigt trevlig som vägcykel. Du kan alltid köpa ett extra hjulpar och med din budget blir det lätta och fina grejjer då.

Det här med bockstyre är en smaksak. Jag tycker inte det tillför nåt i farter under 30-40 km/t. Blir mest jobbigt framåtlutat.

JMT sa:
Hydraliska discbromsar till bockstyre blir svårt inom den budgeten. Och är det 1a bockstyrecykeln skulle jag testa i butik först (vilket gör det lite dyrare). Köp eller bygg ett par hjul som tar högre tryck, dra på ett par 28 mm Conti gp 4000s ii och dra i runt 6 bar, lockout på dämparna, så borde det gå fort.
Annars tror jag shop4cross har någon slags deal på en Colnago cx som såg fin ut, vet inte om det är hydraliska discar dock (edit kollade, inga hydraliska bromsar), men som sagt, jag skulle prova först.

Finns flera cyklar som passar in på beskrivningen inom budget. Eastway Balun C1 eller Pinnacle Arkose 3 till exempel.

Tillbaka
Topp