Hjälp med att välja vevparti och kassett

rois

Aktiv medlem
Hej,

Jag skall byta vevparti och kassett på min pendlarcykel, och behöver lite hjälp och råd med det. För en novis är det en svårt att förstå vilka komponenter som är kompatibla.

Det är ingen märkvärdig cykel, en Merida hybrid med billiga komponenter. Min målsättning är att välja relativt billiga komponenter, eftersom vinterpendling sliter mycket på drivlinan. Jag vill också få en utväxling som passar bättre för mig som inte har speciellt bra kondition, och jag vill också ha en "tätstegad" utväxling.

Cykeln har 3x8 växlar. En Shimano Sora bakväxel, en Shimano framväxel utan namn, en SunRace kasett 11-24, ett Sugano vevparti med stålklingor, 175 mm arm, 52-42-30 klingor, samt en vevaxel som är 113 mm bred. Billiga komponeneter mao.

Shimano har kassetter som borde passa ex denna, "http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-cs-hg-50-8-speed-cassette-13-23/aid:44183", eller denna "http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-cs-hg-50-8-speed-cassette-13-26/aid:44187". Men fungerar dom med min bakväxel?

Vilka vevpartiet fungerar? Jag vill helst ha ett vevparti med lägre utväxling, men inte så lågt som ett MTB vevparti. Vad finns som passar?

Senast ändrad:
Kolla på Biltema, då slipper du betala frakt. Det fina med billiga framdrev är att dom är av stål, håller länge.

Jo, jag vet. Biltema är min närmsta "cykelaffär" så har dom billiga och rimligt bra slitdelar så är det enklast för mig att handla där. Problemet med Biltemas "billiga" vevpartier är att dom dels är för 122 mm vevaxellängd när jag har 113 mm, och att jag tror att det är vevpartier avsedda för MTB, inte för landsvägs cyklar. Men annars är dom så billiga man exempelvis kan byta i samband med varje kedjebyte!

Jag har några frågor:

* Är det någon fördel/nackdel att byta till en 122 mm vevaxel?
* Om jag byter till en 122 mm vevaxel, kommer klingorna i rätt läge i förhållande till framväxeln? Eller skall jag justerar om framväxel efter byte till 122 mm vevaxel?
* Vad är skillnaden på ett MTB vevparti och landsvägs vevparti (förutom antal tänder på dreven). En insatt person har sagt mig att avstånden på klingorna skiljer mellan MTB och landsvägsdrev. Använder man då ett MTB vevparti på en cykel med framväxel för landvägsvevparti så blir det problem att växla. Jag har tydligen ett 3-delat landsvägsvevparti på min cykel. Eller är det så att denna skillnad inte finns? Det fick jag veta av en annan insatt person. Om det inte är någon annan skillnad än antal tänder på klingorna, så ger det mig större möjlighet att laborerar med utväxling genom att hitta optimal kombination av vevparti och kassett.

Jag ser även att Biltema har ett Schimano Alivio (FC-M410) vevparti för vevaxellängd på 113 mm. Men detta är för 9-delade system, och jag har 8-delat. Samma veparti säljs på Rosebikes för nästan halva BT's pris. Men RoseBike anger att det är ett vevparti för 7/8 delade system, och att det är ett MTB/ATB vevparti!? Dessutom anger dom en kedjelinje på 50 mm.

* Hur mäter jag min kedjelinje?
* Passar detta vevparti till min cykel? Det ger lite för låg utväxling, men att välja en kassett med 11-21 tänder, så får jag en utväxling som är rimlig för mig.

Jag ber om överseende för mina nybörjar frågor!

Risken med ett vevparti som är för en längre axel är att den tar emot ramen runt vevlagret. Att byta till ett vevlager med längre axel löser problemet, så länge kombinationen av vevlager och vevparti har samma tänkta kedjelinje som ditt gamla.

Bra, jag misstänkte att kassetterna inte är ett problem. Jag skall byta allt, vevparti, kedja och vevparti.

Återstår för mig att begripa vevparti terminologi. Av svaret från geologen förstår jag måste ha passande vevlager och vevparti. Antingen behåller jag mitt 113 vevlager och köper ett "113" vevparti, eller så byter jag båda. Kedjelinje förstår jag nu hur jag skall mäta.

Återstår att förstå om det är skillnad på MTB vevparti och mitt landsvägsvevparti (förutom klingornas storlek). Dessutom verkar inte alla butiker uppge vilken kedjelinje som vevpartierna är avsedda för. Det kan ge problem.

Alivio vevpartier har jag kört på min pendlare i många år, och det funkar fint till allt mellan 7 och 9 delat.
Visst flexar det lite när man trycker på men i gengäld håller det länge. Dessutom är 4-kantlager nästan
outslitliga jämför med moderna HT.

Det här passar också: http://www.bike-discount.de/shop/k413/a34700/fc-m430-kurbel-vierkant-silber-175mm.html och blir ändå billigare än Biltemas inklusive frakt.
Enda nackdelen är att det inte följer med något kedjeskydd, om det nu är viktigt.
Då väljer du istället: http://www.bike-components.de/products/info/p1683_Alivio-Kurbelgarnitur-FC-M410-mit-KSR-.html och åker samtidigt på en lite dyrare frakt.

Jag tror att du gör rätt som går ner i utväxling, 52T är lite väl häftigt på en hybrid.
(Det har jag inte ens på racern)

Mitt byte av drivlina har avstannat temporärt, mest beroende på att jag undersökt specifikationerna på mina komponenter, och inser att jag inte kan byta vevparti helt fritt utan att få problem, och behöver lite mer råd.

Jag har enkla komponenter på min cykel:
- Framväxel reglage: Shimano SL-R440. Tydligen avsedd för landsvägscyklar med rakt styre.
- Framväxel, Shimano, 3 växlar. Modell FD-R443. Enligt specar jag Googlat fram har den en kedjelinje på 45 mm.
- Vevparti, Sugino XD, 3 klingor, kedjelinje enligt specar 47.5 mm. När jag mäter ca 50 mm.
- Fyrkantsvevlager på 113 mm.
- Vevhus 68 mm.

* Jag har upplevt att det varit svårt att växla till största klingan. Beror det på att framväxeln är specad med för "liten" kedjelinje (alternativt att vevpartiet är felaktigt)?

* Kan jag välja vevpartier med kedjelinje på 47.5 mm, utan att få problem? Förslaget http://www.bike-discount.de/shop/k413/a34700/fc-m430-kurbel-vierkant-silber-175mm.html ovan ger ju en nedväxling som jag vill ha (men tyvärr måste jag då även byta vevlager).

* Om jag väljer vevpartier avsedda för MTB så ger dom en nedväxling jag vill ha, men dom har som regel en kedjelinje på 50 mm, så jag tror inte att det fungerar med min framväxel!? Om jag skall använda ett sådant vevparti, räcker det med att byta framväxel, och vad skall jag byta till i såfall? Eller måste jag även byta växel reglage?

* Finns det vevpartier med en kedjelinje på 45 mm, och med klingstorlekar i stil med 48-38-28, eller 44-32-22? Jag har förgäves sökt efter sådan, men hittar bara vevpartier för landsvägscyklar som har liknande utväxling som mitt nuvarande vevparti, och det har för hög utväxling för mina förutsättningar.

Tacksam för synpunkter och förslag.

Tillbaka
Topp