Hjälp med axel som sitter fast

ErikD

Aktiv medlem
Jag hade tänkt skifta hjul från en av mina cyklar till en annan men när jag skulle montera bakhjulet så fastnade axeln och nu kan jag inte rubba den varken inåt eller utåt. Däremot kan jag rotera axeln utan problem med fingrarna. Navet är ett DT 350 som monteras med en boost-axel som hör till ramen (Dartmoor Hornet).

I ren och skär frustration har jag försökt slå axeln inåt med en gummiklubba och även utåt med en 1/4" förlängningsaxel som passade i hålet på ramen. Dock utan framgång vilket denna tråds existens vittnar om.

Finns det några kloka råd kring vad jag kan göra för att råda bot på mitt problem? Se bifogad bild på axelns nuvarande läge.

Bilagor

• 20241217_140535.jpg
    20241217_140535.jpg
    743.8 KB · Besök: 142
Senast ändrad:
Jag hade tänkt skifta hjul från en av mina cyklar till en annan men när jag skulle montera bakhjulet så fastnade axeln och nu kan jag inte rubba den varken inåt eller utåt. Däremot kan jag rotera axeln utan problem med fingrarna. Navet är ett DT 350 som monteras med en boost-axel som hör till ramen (Dartmoor Hornet).

I ren och skär frustration har jag försökt slå axeln inåt med en gummiklubba och även utåt med en 1/4" förlängningsaxel som passade i hålet på ramen. Dock utan framgång vilket denna tråds existens vittnar om.

Finns det några kloka råd kring vad jag kan göra för att råda bot på mitt problem? Se bifogad bild på axelns nuvarande läge.
Dum fråga, men är hjulet kvar i rätt position, alltså som i sitter inte lite snett?

Dum fråga, men är hjulet kvar i rätt position, alltså som i sitter inte lite snett?
Jag har testat att röra hjulet i olika riktningar samtidigt som jag försöker skjuta axeln i längsled men tyvärr utan framgång. Det känns som ett problem som inte borde kunna uppstå men icke desto mindre så står jag där med skägget i kassetten och känner mig som en antites till MacGyver.

Jag har haft liknande problem. I mitt fall var axeln i navet (så inte genomgående axeln) knäckt. Genomgående axeln var avsmalat i mitten och kunde inte dras ut. Jag hade dock ett billigt nav. Jag skulle inte förvänta att ett DT nav går sönder.

Hursomhelst, jag sågade genom genomgående axeln på biten som sticker ut från ramen på vänstersidan. Du skulle kunna göra samma sak om du inte kan drar ut den. Såklart behöver man då en ny genomgående axel.

EDIT: din genomgående axel verkar dock vara helt rakt. Då förstår jag inte hur den kan sitta fast, förutom om den är deformerat/knäckt nånstans i mitten. Om det är fallet så blir det nästan omöjligt att drar ut den.

Senast ändrad:
MackIvar hade väl använt sprängdeg. Rör den sig inte om du lyftar lite i hjulet medan du samtidigt skruvar och drar i axeln?
Annars måste rimligen nånting ha satt sig som en kil mellan axel och nav.

Hade en sån axel som kärvade. Fick slå in och ut den varje gång. Inte så kul när det upptäcktes men eftersom det , när den väl var på plats, inte märktes struntade jag i det sen. Det hände bara på ett billigare framhjul. Tänkte att det berodde på navet var av sämre kvalisort och ojämnt på nåt vis. Gav den en tjong med gummiklubban, så var det bra med det. Men din verkar sitta hårdare.

Du måste ta i lite. I värsta fall ta ett dorn och banka ut axeln med hammare. En rejäl smäll bör räcka. Lite skav på gängorna kanske det blir men det gör inget.

Gissar att den fastnat i lagret eftersom du kan snurra på den. Fram med hamnaren (ej gummi) och ge den en smäll, sen kan du försöka dra ut den igen.
Glöm inte fett på axeln när du monterar nya hjulet.

Med gummiklubba dämpas slaget.
Har du annan tyngre metallslägga/större hammare att banka ut axeln med? Då blir det stumt och odämpat. Med 1/4” pinnen som mellanlägg förstås…
Såga av axeln utanför ramen hjälper nog inte, då blir det kvar en bit i ramen. Isåfall såga mellan ram och nav men får ensman in ett blad där?

MackIvar hade väl använt sprängdeg. Rör den sig inte om du lyftar lite i hjulet medan du samtidigt skruvar och drar i axeln?
Annars måste rimligen nånting ha satt sig som en kil mellan axel och nav.
Den rör sig ingenting i axiell led. Helt stum så vitt jag kan bedöma. Jag har nu provat att slå på den med en slägga via en 1/4" förläggare från drivsidan dock utan någon märkbar framgång. Frustrerande, sa Bill.

Hade en sån axel som kärvade. Fick slå in och ut den varje gång. Inte så kul när det upptäcktes men eftersom det , när den väl var på plats, inte märktes struntade jag i det sen. Det hände bara på ett billigare framhjul. Tänkte att det berodde på navet var av sämre kvalisort och ojämnt på nåt vis. Gav den en tjong med gummiklubban, så var det bra med det. Men din verkar sitta hårdare.
Skönt att någon annan har upplevt något liknande! Ja, den sitter verkligen som berget.

Gissar att den fastnat i lagret eftersom du kan snurra på den. Fram med hamnaren (ej gummi) och ge den en smäll, sen kan du försöka dra ut den igen.
Glöm inte fett på axeln när du monterar nya hjulet.
Jag har testat att slå med rejäl kraft på axeln men det hjälper inte. Nästa steg blir nog att testa att kyla axeln.

Med gummiklubba dämpas slaget.
Har du annan tyngre metallslägga/större hammare att banka ut axeln med? Då blir det stumt och odämpat. Med 1/4” pinnen som mellanlägg förstås…
Såga av axeln utanför ramen hjälper nog inte, då blir det kvar en bit i ramen. Isåfall såga mellan ram och nav men får ensman in ett blad där?
Jag har provat detta men dessvärre utan någon framgång. Att såga av axeln får bli sista utvägen...

Tillbaka
Topp