hjälp med bult till bakdämparen

uwaga76

Medlem
Hej

Har skaffat mig en vinter/lekhoj tills min nya cykel kommer...
en giant regin fulldämpad

Problemet är att jag har bytt bakdämpare och har inte rätt bult till fästet, ska vara en m6 bult lyckades hitta en som funkar storleksmässigt men då glappar den lite pga att den är inte exakt 6 mm i yttermåttet.

Finns det något bra ställe att hitta bultar som passar att använda till bakdämpare?
och nej bustningarna på dämparen är inte slitna utan helt nya från tf tuned..

tacksam för hjälp.

Om det är en M6-skruv av hyfsad kvalitet ska det ju passa. Är den tillräckligt kort gängad så det inte är gängor inne i bussningen?
Ska själv leta upp en M8 då jag råkat kröka min vid nåt plattdroppande förmodligen :-) Om du stoppar i en 6mm borr, glappar det då också? Den borde vara exakt 6mm så bara för att testa bussningen tänkte jag. Jag trodde min bussning var dålig men borren sitter bra så det är bara den krökta skruven som behöver ersättas.

Mätte precis ett gäng m6-bultar av varierande kvalisort, och de mätte alla 5,9mm i diameter. Behöver passningen vara mer exakt?

Edman skrev:
-------------------------------------------------------
> Mätte precis ett gäng m6-bultar av varierande
> kvalisort, och de mätte alla 5,9mm i diameter.
> Behöver passningen vara mer exakt?

0.1 mm skillnad är rejält glapp. Men tanken är väl att klämma fast bussningen?

Min glappar också och det är inte bussningen. Tror det är direkt mellan skruven och ramen. Specialskruv är det redan. Vet inte om jag orkar göra nåt eftersom det inte märks när man cyklar.

helt nya bustningar och en bult som inte håller måttet alls.....

det borde väl finnas någon special butik som har m6 som är 6 mm och inte 5.9? eller någon sida som säljer dämpar bultar och inte kit till en ram så det står ändå inte vilka storlekar som det verkligen är på bultarna..??
när jag köpte cykeln är det någon som bytt ut original bult med en som har gängor hela vägen där det absolut inte ska finnas=glapp som bara den.

vet ju att har man glapp från början så blir det inte bättre när man sen använder cykeln.

Tillbaka
Topp