Hjälp med byte av fälg.

big_n

Medlem
Hjälp med byte av fälg.
Hej alla glada!
Behöver hjälp med ett fälgbyte. Har likadan fälg. Betalar gärna med koronas eller öl. Tar även tips på vettig verkstad i Helsingborgs trakten som inte tar hutlösa priser.
Jag finns i Skåne - Helsingborg.

Hjälp ?

Hjälp med byte av fälg.
Om du funderar på att göra jobbet själv, så går det att rikta hjulet med enkla verktyg. Det enda som behövs är en ekernyckel och något att mäta med på ett ungefär. Det är inte svårt, och det tar mer tid att flytta ekrarna än att rikta hjulet hjälpligt. Men sen beror det ju på, om det är en dyr cykel är det ide att lämna in till cykelverkstad.

Ett fälgbyte är i princip ett hjulbygge, så räkna med att arbetskostnaden ligger närmare 1000 kronor hos en cykelverkstad. En snabbgoogling ger priser mellan 500 - 950.

Hjälp med byte av fälg.
Värre än bygge om man inte vet exakt vad som sitter på.

Jag kanske är speciell men jag tycker rikta är jobbigare. Trä på ekrar är enkelt om man gjort det en gång .

Hjälp med byte av fälg.
Fläns ska väl vara kvar eller byter man både nav och fälg?

Om man inte hittar likadan fälg så är det ett bygge på begagnad nav skulle jag säga.

jag har inget tips utom att det inte brukar vara lönt på billiga hjul.

Jag vågar inte göra det på någon annans hjul. Om många tycker det är enkelt att rikta så skulle jag däremot kunna göra business på att snöra upp dem.

Hjälp med byte av fälg.
Det funkar enbart om båda fälg och fläns har samma höjd.
Annars blir eker för långa eller för korta.
Fast TS säger att det är en likadan fälg. Och då borde ekrarna ha korrekt längd.

Jag googlade fram lite mer priser. Hittade en verkstad, dock ej i Helsingborg, som tar 400 kronor för bytet + avekring av hjulet. Dvs bara att lämna in hjul + fälg och få hela jobbet för 400 kronor. Det verkar mer än acceptabelt, så tipset till TS är att höra med ett antal verkstäder i Helsingborg vad de tar för jobbet.

Hjälp med byte av fälg.
Sportson finns väl? Märklig prislista men de hoppas kanske på enkla riktningar utan QA.
Man kan ju byta fälg, spänna upp det hjälpligt och se om de går på att göra resten för 400.

1000001245.jpg

Hjälp med byte av fälg.
Tack för alla tips - jag gör det mesta på hojen själv men just hjul tar jag inte i ens med tång ? Verkar sååå tråkigt (sen finns det ju de som gillar det, därav min fråga) Hjulen är väl inte superexclusiva, sitter på en Commencal Meta am - e13 fälgar och shimano slx nav. Får väl kolla på tuben hur man gör och testa. Värsta som händer är att jag lämnar in lite spaghetti till en verkstad! Glad påsk på er alla!

Hjälp med byte av fälg.
Tack för alla tips - jag gör det mesta på hojen själv men just hjul tar jag inte i ens med tång ? Verkar sååå tråkigt (sen finns det ju de som gillar det, därav min fråga) Hjulen är väl inte superexclusiva, sitter på en Commencal Meta am - e13 fälgar och shimano slx nav. Får väl kolla på tuben hur man gör och testa. Värsta som händer är att jag lämnar in lite spaghetti till en verkstad! Glad påsk på er alla!
Som sagt vågar jag inte göra åt nån annan och lite långt att köra för dig. Annars kan jag ekra om det krisar

Hjälp med byte av fälg.
Jag ser att det är en ganska dyr cykel. Dessutom en cykel där jag tror att hjulen belastas en hel del. Så extra viktigt att det blir ordentligt riktad. Mitt tips är fortfarande att höra med verkstäder i Helsingborg, det kan skilja mycket i pris (och i kvalite också).

Hjälp med byte av fälg.
Jag ser att det är en ganska dyr cykel. Dessutom en cykel där jag tror att hjulen belastas en hel del. Så extra viktigt att det blir ordentligt riktad. Mitt tips är fortfarande att höra med verkstäder i Helsingborg, det kan skilja mycket i pris (och i kvalite också).
Det är ju det här med kvalité som jag är lite osäker på. Är inte från Helsingborg ursprungligen och har bara använt mig av verkstad vid ett fåtal gånger i Stockholm. Tack för tipsen!

Hjälp med byte av fälg.

Alis hjulbyggarfilmer är riktigt bra:

Hjälp med byte av fälg.
Det kan vara en god ide att lägga nån timmes research på att göra hela arbetet själv. Över tid är det knappast ovanligt att behov av riktning uppstår.

Hjälp med byte av fälg.
Det är väl inte värre än att man kan testa sportson. Jag fattar bara inte varför ekerbyte kostar 500. Eller menar de riktning och enstaka trasiga ekrar?

I så fall hade jag testat som jag sa att byta själv och spänna upp hjälpligt

Hjälp med byte av fälg.
Det är väl inte värre än att man kan testa sportson. Jag fattar bara inte varför ekerbyte kostar 500. Eller menar de riktning och enstaka trasiga ekrar?

I så fall hade jag testat som jag sa att byta själv och spänna upp hjälpligt
Ekerbyte då man bara lämnar in cykeln, kräver att man tar av hjul, däck, slang, fälgband, sedan byter eker. Sedan omvänt, och pumpa upp däcket. Så även om det är enkelt så blir det sammanlagt en hel del tid. Mer tid än att exempelvis byta ett däck.

Hjälp med byte av fälg.
Ekerbyte då man bara lämnar in cykeln, kräver att man tar av hjul, däck, slang, fälgband, sedan byter eker. Sedan omvänt, och pumpa upp däcket. Så även om det är enkelt så blir det sammanlagt en hel del tid. Mer tid än att exempelvis byta ett däck.
Ja, men när jag läste ekerbyte tänkte jag alla ekrar...medan att bygga kostar 950..
Det måste vara enstaka ekrar de menar men språkligt märkligt.

Tillbaka
Topp