Hjälp med byte av växlar (kompatiblitet och val)

Trana

Aktiv medlem
Hej!
Ny på forumet och första inlägget.

Medveten om att det finns väldigt många trådar med liknande frågeställningar men har inte lyckats reda ut alla mina frågetecken så testar att göra en ny.

Köpte en beg mtb (29") nu i våras och har blivit hooked på stigcykling.

Har dock insett efter lite cyklande att både drev, kedja och kassett är slitna och behöver bytas och tänkte då passa på och byta om lite.

Har idag 10 delad shimano bak med XLS växel, 3 delat fram (40/30/22 shimano) och min tanke är ett försök att hålla nere kostnaderna genom att behålla bakväxeln och sätta på en ny 10 delad kassett samt att sätta på ett singeldrev fram och ta bort framväxeln.

Jag har försökt hitta ett lämpligt framdrev som passar mitt shimano vevparti (4 bult, 96mm bcd) och som är kompatibelt med 10 delat bak men jag lyckas bara hitta drev som det står "passar med 11 delat" på.

Passar dessa framdrev som det står 11 delat på med 10 delad kassett eller vad skiljer? Misstänker att det kanske är olika kedjor på 10 och 11 delat med olika bredder?

Har förstått att man skall kunna byta 3 delat mot singeldrev och man bara behöver byta klingbultarna?

Passar alla shimanos 10 delade kassetter med min bakväxel eller är det något att tänka på här?

Vad behöver jag för längd på kedjan (säljs ju i olika längder) samt är det speciella kedjor för singeldrev?

Det här med utväxling verkar ju vara en djungel också.

Jag nybörjarcyklar väl ganska allround i göteborgsområdet så det är en del tekniska partier och en del lite snabbare men ändå ganska uteslutande skogsvägar och mindre stigar med blandad kupering.

Har tittat mot 32t fram och 11/36 bak.
Tror ni det hade passat?

Tacksam för alla råd jag kan få.
Är som sagt ganska ny på det här och tycker det är svårt att förstå vilka delar som passar med vad.

Om någon till och med hade orkat länka till några färdiga förslag på drev/kassetter som hade fungerat så hade det varit supersnällt

Gissar att det är SLX bakväxel du har. I så fall funkar den med en 11-36 kassett (men inte större, enligt Shimano). Drevet bör funka, jag gjorde en liknande operation och mitt passar 9/10/11-delat (Race Face NW). Det behövs ingen särskild kedja för 1x10, för längden finns bra guider på Youtube och andra sidor. Jag kör 32t och 11-36 på en stighoj och det funkar så länge det inte blir för brant. Gissar att du kommer att vilja uppgradera senare, men för att komma igång med singelklinga funkar det absolut!

Gissar att det är SLX bakväxel du har. I så fall funkar den med en 11-36 kassett (men inte större, enligt Shimano). Drevet bör funka, jag gjorde en liknande operation och mitt passar 9/10/11-delat (Race Face NW). Det behövs ingen särskild kedja för 1x10, för längden finns bra guider på Youtube och andra sidor. Jag kör 32t och 11-36 på en stighoj och det funkar så länge det inte blir för brant. Gissar att du kommer att vilja uppgradera senare, men för att komma igång med singelklinga funkar det absolut!

SLX stämmer bra, my bad ?

Vad skiljer de olika kedjetyperna då?
I affärerna står det ju "kedja 10 delat" respektive "kedja 11 delat" osv, hur vet man vad som är kompatibelt med vad?

Om en kedja heter Deore t.ex, är det en uppmaning att den passar med en Deoreväxel eller är det bara en form av klassning på kvalite i stil med att olika växlar har olika kvalite? Dvs olika modellnamn bara

SLX stämmer bra, my bad ?

Vad skiljer de olika kedjetyperna då?
I affärerna står det ju "kedja 10 delat" respektive "kedja 11 delat" osv, hur vet man vad som är kompatibelt med vad?

Om en kedja heter Deore t.ex, är det en uppmaning att den passar med en Deoreväxel eller är det bara en form av klassning på kvalite i stil med att olika växlar har olika kvalite? Dvs olika modellnamn bara
Jag var nog lite otydlig. Du behöver en kedja för 10-delat, men ingen särskild variant, alla kedjor för 10-delat funkar ?

även att tänka på är att köpa ett NW drev fram alltså ett narrow wide drev (om du inte vet va detta är så är de byggt så att varannan kugg är tjockare vilket nyper fast kedjan så den inte kastar av i sidled vid avsaknad av växelförare som även funkar som kedjestyrare) bra drev är absolute black eller raceface

ang kedja så numret framför -delat anger kompabiliteten med antalet drev bak sen finns de olika klassning på kvalite dvs deore xt xtr ultegra dura ace etc

en slx bakväxel klarar max 11-36 kassett men själv kört 11-42 dock är de inte ultimat då du maxar växeln lång över va den är komfortabel med men finns en fin liten lösning på detta utan behöva byta växel det är att man monterar en "vargtand" (deralliur wolftooth) som man monterar som en förlängning mellan växelörat och bakväxeln med denna monterad kan du köra med sunrace 10 delad 11-46 kassett

32 fram 11-36 bak är oftast för lätt för transportsträckor men bra vid klättring de flesta brukar montera 34 eller 36 fram men allt är vad man själv föredrar men 36 fram o 11-46 bak så har du en range som både e snabb på transportsträckor o kan klättra obehindrat

Jag var nog lite otydlig. Du behöver en kedja för 10-delat, men ingen särskild variant, alla kedjor för 10-delat funkar ?

Ok då förstår jag.

Om jag förstått dig rätt så skulle jag t.ex kunna köpa följande komponenter och slänga på?

SHIMANO KASSETT HG81 10-DELAD 11-36T

SHIMANO SLX M7000 SINGELDREV 11-DEL 96MM 32 TÄNDER

SHIMANO XT HG95 KEDJA 10-DEL

Det drevet bör alså funka med kassetten och kedjan?

Är det här rimliga val i övrigt eller rekommenderar ni andra komponenter?

Ja på allt med reservation för att den där elvadelade framklingan har assymetrisk bcd, vilket jag inte har koll på. Bör vara lättgooglat.

I övrigt gör du ett bra val i att hålla dig till de listade komponenterna. Fungerar helt utan bekymmer. Möjligen kan 32-36 upplevas som lite tungt, men det är ytterst sällan jag upplever bekymmer med det i göteborgsterrängen (men är givetvis personligt beroende på styrka och kadens). Åt andra hållet krävs det en hel del medlut eller rejält starka ben för att trampa ur en stigcykel på 32-11 så ofta att det blir ett bekymmer, om man har någorlunda rimlig kadens.

Ok, tack för hjälpen allihop.
Kanske läge att börja med 32t då.
Skulle det visa sig att jag saknar utväxling så kan jag ju alltid snegla på darkforces lösning i efterhand då alternativt byta framdrev.

En annan fråga.
Behöver jag köpa till någon distans eller något liknande för att montera singeldrevet på mitt vevparti för att få det att hamna centrerat?
Har aldrig monterat av dreven innan så har dålig koll på hur fästena ser ut och fungerar.
Har alså tredelat idag.

M7000 är osymmetriskt, Är det ett trippel compact du har så kommer det ej att fungera. Så dubbelkolla vilken typ av 96BCD du har.

Sätt det nya drevet på gamla mittendrevs platsen.

M7000 är osymmetriskt, Är det ett trippel compact du har så kommer det ej att fungera. Så dubbelkolla vilken typ av 96BCD du har.

Sätt det nya drevet på gamla mittendrevs platsen.

Ok, förmodar att det bara är att mäta mellan de olika hålen då, är det 96 överallt är det symmetriskt, skiljer måtten så är det osymmetriskt ?

Ok, förmodar att det bara är att mäta mellan de olika hålen då, är det 96 överallt är det symmetriskt, skiljer måtten så är det osymmetriskt ?

Så här ser mitt vevparti ut

20200716_120243.jpg

Ser ut som symmetriskt, men mät för säkerhetens skull.
90B1A350-FB3C-44EF-B7F1-86B8DA2ED2F4.jpeg

Osymmetriskt—-————– Symmetriskt

Mätte nu och enligt en tabell jag hittade har jag symmetriskt. (96mm tvärs över och 67,9mm till grannen)

Då skall jag alså ha 32t symmetrisk 96mm NW, vilka modeller finns det då hos shimano som passar?

ledsen att störa festen, men om du inte är elitcyklist med superfriska knän kommer du inte ta dig uppför backarna i ängårdsbergen med 32 fram och 36 bak, även 28 fram vore tufft, snarare hamnar du på att det är nödvändigt med 26.

är det så du sedan vill tuffa runt i snabbare terräng?

för ett acceptabelt singelprojekt skulle jag säga du behöver en kassett som går till 42t eller hellre 50. klarar din bakväxel det?

alternativet att ändå ha kvar framväxeln ter sig plötsligt attraktivt, men som du märkt är konsten att vara vän med sin framväxel; att knappt använda den alls. men ibland är ändå acceptabelt, t ex när man byter från grusväg till stig. snarare är den då mer bekväm och förutsägbar än att pumpa x antal växlar med singelklinga.

men felet med två- och tredelat är i det flesta fall skulle jag påstå; att lilla klingan är för liten, t ex 22. den räcker inte till så snart man får upp farten det minsta, och det blir jobbiga motväxlingar. om man byter ut den till 26 kan man köra hela dagen så länge det är stig, alltså där de facto ha funktionen singelklinga, och ändå ha kvar snabbare växlar på större framkransar när man kommer ut på grusväg.

med 11-36- kassett, 29 tumshjul, och tvådelat vore 26/ 39 då en mycket användbar kombo. med tredelat är det mer komplicerat, men billigast och bäst i ditt fall vore enligt mig att byta de två mindre framkransarna till exempelvis 26-36 och köra huvudsakligen med dessa, och se största klingan mest som en bashguard.

ledsen om jag rubbade dina cirklar, men 11-36 kassett och singelklinga är ett vanskligt projekt med begränsningar som du i längden knappast kommer att stå ut med.

ledsen att störa festen, men om du inte är elitcyklist med superfriska knän kommer du inte ta dig uppför backarna i ängårdsbergen med 32 fram och 36 bak, även 28 fram vore tufft, snarare hamnar du på att det är nödvändigt med 26.

för ett acceptabelt singelprojekt skulle jag säga du behöver en kassett som går till 42t eller hellre 50. klarar din bakväxel det?

alternativet att ändå ha kvar framväxeln ter sig plötsligt attraktivt, men som du märkt är konsten att vara vän med sin framväxel; att knappt använda den alls. men ibland är ändå acceptabelt, t ex när man byter från grusväg till stig. snarare är den då mer bekväm och förutsägbar än att pumpa x antal växlar med singelklinga.

men felet med två- och tredelat är i det flesta fall skulle jag påstå; att lilla klingan är för liten, t ex 22. den räcker inte till så snart man får upp farten det minsta, och det blir jobbiga motväxlingar. om man byter ut den till 26 kan man köra hela dagen så länge det är stig, alltså där de facto ha funktionen singelklinga, och ändå ha kvar snabbare växlar på större framkransar när man kommer ut på grusväg.

med 11-36- kassett, 29 tumshjul, och tvådelat vore 26/ 39 då en mycket användbar kombo. med tredelat är det mer komplicerat, men billigast och bäst i ditt fall vore enligt mig att byta de två mindre framkransarna till exempelvis 26-36 och köra huvudsakligen med dessa, och se största klingan mest som en bashguard.

ledsen om jag rubbade dina cirklar, men 11-36 kassett och singelklinga är ett vanskligt projekt med begränsningar som du i längden knappast kommer att stå ut med.

Uppskattar dina tankar.

En annan aspekt med singel fram är att jag gärna vill frigöra platsen för en internt dragen dropper.

En annan lösning som darkforce föreslog var ju att sätta på en "vargtand" så att bakväxeln kan hantera en 11-46 kassett men detta är kanske en vansklig lösning som kan innebära problem i praktiken?

Från början var jag inne på att eventuellt byta bakväxel/reglage till 11 delat för en optimalare utväxling men tänkte att jag kanske kunde spara lite pengar och bibehålla 10 delat.

Svårt det här.

köp en magura wyron. manöverknappen får plats utan problem tillsammans med framväxel.

även vajerreglaget till ks lev får plats utan problem.

Satan, jag har gjort fel hela min skogscyklarkarriär!? Jag hade en kort period tvådelat på min första "riktiga" mtb 2009, sen dess har jag kört 32 fram och 11-36 bak. Cyklar i samma terräng som TS. Jag tror mao att det är görbart med TS nuvarande plan.

Upplever man 32-36 som tungt kan man köra 30 eller 28 fram istället. Med tanke på att man inte orkar upp för backarna kommer man inte heller orka trampa ur högsta växeln så ofta, så det är ett ickeproblem.

På landsväg är jag starkt emot 1x-drivlinor eftersom det inte räcker till (bortsett från om man är superstark och orkar dra runt typ 50-klinga fram hela dagen), men på mtb så är 1x verkligen en bra grej. Kedjetappen är extremt ovanliga, vilket man knappast kan säga om de gamla 2- och 3-delade drivlinorna.

Uppskattar dina tankar.

En annan aspekt med singel fram är att jag gärna vill frigöra platsen för en internt dragen dropper.

En annan lösning som darkforce föreslog var ju att sätta på en "vargtand" så att bakväxeln kan hantera en 11-46 kassett men detta är kanske en vansklig lösning som kan innebära problem i praktiken?

Från början var jag inne på att eventuellt byta bakväxel/reglage till 11 delat för en optimalare utväxling men tänkte att jag kanske kunde spara lite pengar och bibehålla 10 delat.

Svårt det här.

Det som syftas på är nog snarast en Goatlink, som tillverkas av Wolftooth. Det är en extra länk på bakväxeln som flyttar ned den så att större klinga får plats. Jag vet inte hur väl det funkar, men principen verkar ju OK.

11-delat klarar ju större största drev bak, vilket är bra om man är ute efter större omfång. De allra flesta cyklar idag runt med helt sjukt stora kassetter, men utan att ha större framklinga än 32. Vissa gillar det såklart, men det är verkligen extremt låga hastigheter vi talar om för de lägsta växlarna. I göteborgsterrängen är det allt som oftast mycket upp och ner snarare än långa stigningar, kombinerat med diverse stök, och ofta innebär det att man måste gå på en högre växel för att få lite klipp i tramptagen. Sällan sitter man i lugnan ro och spinner på extremt låga växlar. Det är åtminstone min uppfattning.

För trovärdighetens skull kan väl påtalas att jag väldigt regelbundet cyklar tillsammans med personer som har stora kassetter och 11- och 12-delat, i samma fart både uppför och nedför.

Tror efter lite funderande att bäst för mig kanske ändå är att byta bakväxel och reglage till 11 delat och sätta på en 11-46 kassett bak.

Insåg att bakväxel/reglage inte blir så stor extra kostnad om jag köper SLX som känns prisvärt.

Om jag fattat det rätt skall en 11 delad 11-46 kassett passa på en 11 delad SLX bakväxel (medium cage) om man kör utan framväxel?

Kolla in shimanos nya 10 och 11 delade Deore finns 11-46 10 delat och 11-50 11 delat. Du får nästan ett komplett vevparti till samma pris som ett löst framdrev till ditt nuvarande vevparti.

Senast ändrad:
Kolla in shimanos nya 10 och 11 delade Deore finns 11-46 10 delat och 11-50 11 delat. Du får nästan ett komplett vevparti till samma pris som ett löst framdrev till ditt nuvarande vevparti.

Det skall jag kika på.
Problemet kvarstår väl dock med att min bakväxel i nuläget inte löser dom stora dreven så därför var jag inne på att uppgradera den med.

Då uppstår ju nästa fundering.
Om jag byter till 11 delat med 11-46 så blir kanske precis som vissa av er nämner 32t fram onödigt lätt och det är kanske mer optimalt att välja 36t.

Blir utväxlingen med b46/f36 lätt nog att klara de flesta stigningar?

framklinga är ju alltid lätt att byta ut, bara kedjan är tillräckligt lång för den större storlek som är aktuell.

det här med backar och utväxling skiljer sig förstås, mellan individer, och efter hur trött man hunnit bli på rundan, och om det är tio eller något hundratal höjdmeter som ska forceras. upplever vid fjällåkning att jag uppskattar lägre växel än annars.

fast som sagt på två- och tredelade vevpartier tenderade tillverkarna att sätta på så liten lillklinga att det blev mindre användbart. det är upplever jag egentligen den största orsaken till uppgradering. sätter man på större lillklinga och behåller framväxeln har man bättre högfartsväxlar, väljer man singelklinga får man ett mer ergonomiskt system, men med högre kostnad för slitdelar.

med en 11-46 kassett och singelklinga har du god chans att få till ett bra omfång.

Det finns bra online-verktyg för att jämföra utväxling:

Mata in din nuvarande utväxling där, och sedan kan du jämföra de växlar du faktiskt använder idag med vad du skulle ha i olika scenarios med singel-klinga.

För mig som nybörjare på mtb fungerade 30/11-42 bra, men jag hade gärna haft både en tyngre och en lättare växel för mer kuperade ställen än sthlm-trakten.

Numera verkar en gotlink ganska billig men man kan köpa en Deore bakväxel strax över 400kr så tycker jag det känns som en mer pålitligt lösning.

Och visst skall bodyn (shimano) för 10 delat även fungera med 11 delad kassett vare sig man väljer suntour eller shimano?

Vet inte om det är till någon hjälp men jag startade en liknande tråd häromdagen där jag fått svar på många av mina frågor.

Vet inte om det är till någon hjälp men jag startade en liknande tråd häromdagen där jag fått svar på många av mina frågor.

Tack för tipset, hjälpte en hel del

Nu har jag beställt grejer.
Det enda jag är osäker på nu är vilka drevbultar jag skall köpa. Vad kör shimano för diameter och vad skall det vara för längd på dom?

Tillbaka
Topp