Hjälp med cykeldata på spinningcykel

Frissefrasse

Ny medlem
Hej
Vi har på jobbet fått en utmaning att cykla 60 mil på vanlig cykel eller spinningcykel, i mitt fall kommer det att bli på en spinningcykel.
Köpte en vanlig hyfsat billig cykeldata som jag monterat och det fungerar men det känns som att den visar en aningen fel.
Jag vet att det är helt onödigt att ha en dator för km/h på en spinningcykel men i mitt fall måste jag få något som visar "hyfsat" rätt.
Jag skrev in omkretsen (1425mm) på hjulet från början men har insett att det inte det går att göra så. Skall jag jämföra med andra och ställa in ungefär? Eller finns det något som man kan gå efter för att komma närmare verkligheten? Testade igår och då trampade jag ca 90v/min och då visade mätaren 22km/h

Tacksam för svar
Mvh
Mattias

Med mindre än att du skaffar någon utrustning för t.ex. effektmätning tror jag att det enklaste är att mäta hur länge du kör och skatta vad ansträngningsnivån borde motsvara för fart utomhus. Kräver förstås att man cyklar en del utomhus s.a. man har en känsla för kopplingen fart-ansträngninsnivå. Kadensen är betydligt mindre intressant då en viss kadens kan vara lätt med ett motstånd och omöjligt att köra mer än några få sekunder på ett annat motstånd.

Om du totalt saknar vana vid cykling skulle jag säga att om du kör på vad du kan och räknar med att du håller 20 km/h så bör du inte ha överskattat din fart i alla fall.

Det hela blir en godtycklig lek med siffror.

Om du nödvändigtvis ska ha någon form av distansuppskattning, så blir det enklast och närmast sanningen att ta tid/distans från dina rundor utomhus. Dvs om du brukar snitta 30 km/h solo, så försöker du ligga på samma intensitet på spinningcykeln och sen räkna 30 km per cyklad timme.

Det enda jag har att jämföra med är när jag cyklade med min mountainbike med dämpad framgaffel och för stora hjul till jobbet, då cyklade jag ca 9 km på 18-20 min.
Vi har faktiskt en spinningcykel på annan filial som är köpt ny med cykeldata, där kanske man skulle kunna jämföra på ett ungefär iaf.
Men stämmer det att det blir helt tokigt att skriva in omkretsen på en spinningcykel? utan att jag får i så fall "justera till" omkretsen i cykeldatorn? hjulet är 17,85" (142.5cm i omkrets)

Frissefrasse sa:
Men stämmer det att det blir helt tokigt att skriva in omkretsen på en spinningcykel? utan att jag får i så fall "justera till" omkretsen i cykeldatorn? hjulet är 17,85" (142.5cm i omkrets)

Ja, det blir tokigt och ger ingen intressant data. Problemet är att upplägget inte tar nån hänsyn till belastningen. Du kommer lika ”långt” oavsett om du kör utan belastning som om du matar på max.

Om du kör 9 km med snittfart på 27-30 km/h så vet du ju hur det känns. Om du kör med den ansträngningsnivån inne är det väl bara att räkna på 27 km/h. Kör du lite längre men lite lugnare kanske 24 km/h kan vara en lämplig skattning. Sen skulle förmodligen ansträngningen motsvara en lite högre fart på en racer, men det beror också på terrängen, vindförhållanden, ... så jag skulle hellre vara lite konservativ i skattningarna. I detta fall innebär ju dessutom en viss försiktighet i skattningen av vilken fart en viss ansträngningsnivå motsvarar bara att du får mer motion om du ska upp i 60 (hypotetiska) mil. :-)

En cykeltokig herre på jobbet sa att jag skulle ställa in omkretsen till 28" hjul.
Och att ligger jag på 90 kadens så borde det vara 30km/h.

Hastigheten beror ju helt på belastningen. 90 kadens på högsta eller lägsta växeln på en riktig cykel gör ju viss skillnad...

Frissefrasse sa:
En cykeltokig herre på jobbet sa att jag skulle ställa in omkretsen till 28" hjul.
Och att ligger jag på 90 kadens så borde det vara 30km/h.

Den cykeltokige herren verkar sakna förståelse för vilken data man kan få ut av att endast mäta hur snabbt svänghjulet snurrar.

Jag omformulerar det jag skrev innan: du kan inte få ett rimligt värde av att endast mäta hur snabbt spinningcykelns svänghjul snurrar. Sen kan du ju testa olika inställningar i datorn så att den visar 30 km/h när du har 90-kadens. Men till vilken nytta? Den kommer ju att visa samma fart på både högsta och lägsta belastning.

Tillbaka
Topp