Hjälp med däck

Elias_P

Medlem
Hjälp med däck
Har en specialized stumpjumper 2019 modell, körde min första enduro tävling för ett par dagar sen och märkte att xc däck inte fungerade så bra?, min fråga är om jag kan ha 2,60 breda däck på en fälj gjord för 2,30 eller är det helt orimligt??

Hjälp med däck
du kan nästan ha hur smal fälg som helst så länge däcktrycket är hårt.

så det beror dels på hur tung du är, dels varför du väljer 2,6 tum breda däck. är det bara för att hindra genomslag och därför typ 1,3 bar och mer, gräv där du står och kör på befintliga fälgar.

du riskerar studsfest, och att däcken gräver ner sig i löst underlag och då ger dåliigt rull.

vil du få till bättre grepp, komfort och rull i stökiga partier genom att gå ner till säg 0,7 -0,9 bar, får du wobbel, självstyrning och instabilitet i fart om fälgen är för smal. jag tycker med 2,6or hellre 40i innerbredd på fälgen än 30i för det ändamålet.

Hjälp med däck
Fälgen ska inte vara nåt problem. Det borde inte vara det för ramen heller med tanke på modellen. Men det går kanske kolla vilken maxbredd som gäller för ramen/baksvingen. Tillverkaren bör ange det i specifikationerna. Har Specialized upplagt äldre modellers data på sin hemsida?
Sen som en del andra är inne på. Varför inte köra 2.4-2.5?

Hjälp med däck
Vad exakt menas med "XC-däck" och vad är det som inte fungerar? Som mekaniker till tävlande ungdomar så tycker jag att casingen är viktigare än däckbredden. Med det sagt så kan man ju såklart ha lite lägre tryck om däcken har större volym. Vill du ha ett konkret tips så kolla på Maxxis DHR II med DoubleDown casing, tycker det är en bra kompromiss mellan vikt och tålighet. Finns i både 2,4 och 2,5 hos R2.
Just nu testar vi Continental Kryptotal-R med Enduro-casing i 2,4 - verkar lovande så långt och är lite billigare än DHR II.

Edit: Det här gäller bakdäck. Fram har vi klarat oss med lite lättare EXO+ casing, har kört DHF och DHR II bl a. eller Specialized Butcher med trail casing.

Senast ändrad:
Hjälp med däck
Är nog rätt få som tävlar på 2,6. Det är ju inte bredden på däcket utan mönster, gummiblandning och stomme som är viktigt.

Utgår från Maxxis så får du konvertera själv.
I fram stomme minst Exo+, mönster Assegai, DHF eller DHRII, gummiblandning Maxxgrip.

I bak stomme minst DD, mönster DHRII eller Dissector, gummiblandning, Maxxterra eller Dual.

Sen finns det ju massor av kombinationer och som sagt massor av andra däckstillverkare. Men en rejäl stomme i bak. Rejält mönster och mjukaste gummiblandningen i fram så blir det inte helt fel.

Hjälp med däck
Nu kan jag inte vetenskapen bakom man den faktiska bredden är inte linjär 2.35 -2.8.
Om jag jämför ett MM 2.35 med ett DHF 2.5 WT så är det inte WOW..... . 2.8 däremot är ett + däck och en helt annan grej. Kul men inget jag skulle sätta på på en enduro fully. Kanske om jag ska krypköra svart DH på hardtail.
2.6 har jag inte testat men de jag sett är nog lite åt semi+ hållet? Jag blir i alla fall inte sugen. Jag hade hellre gått upp till gravity eller DH casing på 2..35 i så fall.....

Hjälp med däck
En annan sak är ju om du faktiskt få plats med så brett däck i ramen. Även om du får på däcket på fälger måste du ha plats i din ram och gaffel för det.

Tillbaka
Topp