Hjälp med dämpare till Scott Spark RC

cine

Medlem
Har precis köpt en begagnad Scott Spark RC Pro 2017. Pga av lite oklar servicehistorik vill jag serva dämpningen. Framgaffeln löser jag själv då det går att få tag på delar. Till dämparen verkar det svårt att få tag på delar så den tänkte jag lämna in. Till min förvåning verkar det dock inte finnas någon som fixar just Fox Scott Nude. Varit i kontakt med Sportson, Team Sportia och Trek Store. Ingen kan serva då de inte har tillgång till delar eller vill ta emot den för att skicka den vidare då jag inte köpt cykeln av dem utan hänvisar till Fox i Danmark, med tillägget att det kan ta några månader.

Då cykeln är en av de vanligare modellerna i aktuellt segment är jag lite förvånad och undrar hur ni andra gör med servicen? Finns det delar att få tag på, finns det någon firma som servar snabbare än "någon månad", finns det nya dämpare att köpa med samma mått och funktion?

Bor dessvärre i Skåne vilket verkar vara någon form av svart hål gällande fjädringsservice.

Tack på förhand

Jag har just haft en Scott Spark 940 2017 på service på Sölvesborgs Velo. Gaffel, dämpare bak, byte av vevlager samt alla lager i svingen. Inga som helst problem med att serva där.

Nisanob sa:
Jag har just haft en Scott Spark 940 2017 på service på Sölvesborgs Velo. Gaffel, dämpare bak, byte av vevlager samt alla lager i svingen. Inga som helst problem med att serva där.

Bakdämparen blev ingen fullservice. Bara en airsleeve.

cine sa:
Har precis köpt en begagnad Scott Spark RC Pro 2017. Pga av lite oklar servicehistorik vill jag serva dämpningen. Framgaffeln löser jag själv då det går att få tag på delar. Till dämparen verkar det svårt att få tag på delar så den tänkte jag lämna in. Till min förvåning verkar det dock inte finnas någon som fixar just Fox Scott Nude. Varit i kontakt med Sportson, Team Sportia och Trek Store. Ingen kan serva då de inte har tillgång till delar eller vill ta emot den för att skicka den vidare då jag inte köpt cykeln av dem utan hänvisar till Fox i Danmark, med tillägget att det kan ta några månader.

Då cykeln är en av de vanligare modellerna i aktuellt segment är jag lite förvånad och undrar hur ni andra gör med servicen? Finns det delar att få tag på, finns det någon firma som servar snabbare än "någon månad", finns det nya dämpare att köpa med samma mått och funktion?

Bor dessvärre i Skåne vilket verkar vara någon form av svart hål gällande fjädringsservice.

Tack på förhand

Alla som servar Fox skickar bakdämparen till Danmark. Att det tar månader är lögn.
Just nu ligger tiden på knappa två veckor.
Under högsäsong ca 4 veckor.

Jag vill dessvärre ha den helt genomgången. Luftburken tro jag är som övriga Fox och det kan jag lösa själv.

Dåså. Lämna in den hos någon handlare och be dom skicka den till Fox då.
Kostar ca 1900-2300 sek med frakt.

Det var mest det att min lokala Scotthandlare inte ville ta emot den då jag inte handlat av dem. Verkar vara lättare i Göteborg eller Stockholm

cine sa:
Det var mest det att min lokala Scotthandlare inte ville ta emot den då jag inte handlat av dem. Verkar vara lättare i Göteborg eller Stockholm

Dom har ju rätt att neka om du inte köpt den där så inget märkligt med det. Dock är det kanske dumt att neka en potentiell kund hjälp..

Du har pavement i Lund också. Du kan ju kolla om de tar emot den. Servar inte Fox men är ialla fall trevliga.
Stängt onsdagar märker man när man kommer dit....

Bergsmannen sa:
Plush sa:
Bergsmannen sa:
Testa att maila koden på dämparen till Fox så hjälper dom dig med vilka delar som behövs.

Fox svarar inte på den frågan på en Nude. Dom hänvisar till att skicka in den.

Ok, det var som tusan.
Har du kollat med Racing Bike Sweden? eller Järvsö?

Hur ska jag förklara detta....
Jag personligen är en Fox Certified Service Technician. Vi är ett par st här på Happy som är det.
Fox Nude servas av Fox själva i Danmark.
Järvsö skriver till och med ut på sin sida att dom Inte servar Fox Nude. Till och med de kända TF Tuned i England skriver på sin sida att dom Inte servar Fox Nude.
Sen att vi har kunskapen (vilket vi har) spelar ingen roll när servicekiten inte går att köpa.

Så... Är det Fox Nude så skickar man in den till Fox.

Dum fråga men vad är det som är så speciellt eller udda med nude dämparen eller är det bara att servicekiten inte går att köpa?

Swenko sa:
Dum fråga men vad är det som är så speciellt eller udda med nude dämparen eller är det bara att servicekiten inte går att köpa?

Det är själva Nude-delen. Den begränsar ju slaglängden i dämparen och flyttar den kortare slaglängden till toppen, dvs när dämparen är utsträckt. Detta för att få ett högre BB så man inte slår i vevarmarna om det är tekniskt eller så vid uppförscykling.
Och servicekitet till det går inte att köpa.
Även märken som Trek och Cannondale har dämpare som bara Fox själva kan serva så det är inte bara märket Scott som har detta fenomen.

Plush sa:
Bergsmannen sa:
Plush sa:
Bergsmannen sa:
Testa att maila koden på dämparen till Fox så hjälper dom dig med vilka delar som behövs.

Ok, det var som tusan.

Jag personligen är en Fox Certified Service Technician. Vi är ett par st här på Happy som är det.
Järvsö skriver till och med ut på sin sida att dom Inte servar Fox Nude. Till och med de kända TF Tuned i England skriver på sin sida att dom Inte servar Fox Nude.
Sen att vi har kunskapen (vilket vi har) spelar ingen roll när servicekiten inte går att köpa.

Vet du varför Fox inte vill släppa på den servicen? Är det bara för att binda kunden eller finns det andra orsaker?

Plush sa:
Det är själva Nude-delen. Den begränsar ju slaglängden i dämparen och flyttar den kortare slaglängden till toppen, dvs när dämparen är utsträckt. Detta för att få ett högre BB så man inte slår i vevarmarna om det är tekniskt eller så vid uppförscykling.
Och servicekitet till det går inte att köpa.
Även märken som Trek och Cannondale har dämpare som bara Fox själva kan serva så det är inte bara märket Scott som har detta fenomen.

Tjena!

Även Brain-dämparna på Spesh har ju varit så. Men med fördelen att butiken beställer hem en ny enhet och byter den på plats så att kunden kan använda cykeln under tiden.

Bergsmannen sa:
Plush sa:
Bergsmannen sa:
Plush sa:
Bergsmannen sa:

Ok, det var som tusan.

Vet du varför Fox inte vill släppa på den servicen? Är det bara för att binda kunden eller finns det andra orsaker?

Nja.. Delvis så men..
Fungerar ju såhär:

Mr Scott: vi har en idé på en funktion på våra cyklar. Kan ni hjälpa oss med det?
Mr Fox: självklart kan vi lösa den funktionen, till en kostnad såklart.
Mr Scott: hur stor kostnad då?
Mr Fox: xxxxx $$$$
Mr Scott: kan vi kapa den kostnaden på nåt sätt?
Mr Fox: ja, om vi själva är dom enda som får göra servicen inhouse. Då blir kostnaden XX $
Mr Scott: deal.

En grov generalisering men på det stora hela rätt spot on.

Så funkade det också med Specialized Brain som Kneecap skriver om. Bara att Specialized valde en liten annan lösning på problemet.
När det gäller Fox Brain så kan man antingen köra utbytesservice eller så kan man skicka sin egen dämpare till antingen Specialized eller Fox och få den servad.

Hur ska EU ta tag i det tänkte du?

Alla tillverkare av någon sort kör ju det upplägget...

Bergsmannen sa:
Plush sa:
Hur ska EU ta tag i det tänkte du?

Alla tillverkare av någon sort kör ju det upplägget...
Jag tänkte mest på att EU inte brukar gilla monopol. Alltså på servicen.

Fast det är ju Scotts "fel" att man använder samma OEM modell som gör att du kan köpa en 65" LCD tv för samma reallönekostnad som en 14tums svart vit tv kostade i 70-talets mitt.
Scott väljer att slippa en del av utvecklingskostnader och köper en komponent med en på förhand avtalad servicemodell av FOX.
Du som konsument väljer att acceptera denna modell när du köper en scott med denna dämpare.

Vad EU skulle ha med detta att göra övergår mitt förstånd.

Jag spånar bara lite. Tänker mest att jag går in köper en cykel. Men när det är dags för service så kan jag inte själv välja var jag kan serva dämparen utan är låst till ett ställe. Kan vara ute och "cykla" i den här frågan. När det gäller bilar så har väl EU sagt du ska kunna serva din bil på olika verkstäder. Tänker lite i dom banorna, men som sagt jag är ingen expert utan bara funderar.

Bergsmannen sa:
Jag spånar bara lite. Tänker mest att jag går in köper en cykel. Men när det är dags för service så kan jag inte själv välja var jag kan serva dämparen utan är låst till ett ställe. Kan vara ute och "cykla" i den här frågan. När det gäller bilar så har väl EU sagt du ska kunna serva din bil på olika verkstäder. Tänker lite i dom banorna, men som sagt jag är ingen expert utan bara funderar.

Fast skillnaden är att biltillverkarna band villkoren med garantin till sina verkstäder. Fox/scott säljer ju inte ens delarna till andra. Vilket står dem fritt. Apple säljer ju heller inte sina reservdelar till icke auktoriserade verkstäder, ja du kan laga deras mobiler på andra ställen, men garantin gäller ju inte eftersom du inte använder original delar. Biltillverkarna säljer ju sina delar till andra verkstäder eftersom det finns en eftermarknad efter garanti tiden. Skulle möjligen vara annorlunda om scott sålde delarna men sa att ”Nejnej inte under de första 5 åren”.

Ja det gäller att planera in sin service.
Går säkert bra för entusiasterna men Scott är ju största motionärsmärket(?) Och dom är inte lika förstående.

I ena tråden vägrar lbs ta emot dämpare. I andra förväntas vi gråta blod och stödköpa när det går dåligt.

jonte987 sa:
I ena tråden vägrar lbs ta emot dämpare. I andra förväntas vi gråta blod och stödköpa när det går dåligt.

?

Som vanligt gäller detta: en persons gnäll på internet är kanske 1 missnöjd av... 100-500 personer.
De som gnäller hörs, så är det alltid.

Tillbaka
Topp