Hjälp med drev önskas.

Hjälp med drev önskas.
Hej.
Jag har köpt en sliten beggad hoj. Ser det som en chans att lära mig meka lite. Köpt ny kedja och kassett då dessa var slitna. Men så till dreven... Bör jag byta dessa också? Och isåfall, vill någon länka till dem/det jag bör köpa isåfall? Billigast möjligt men utan att tumma för mkt på kvalitet. (Vevlagret verkar inte slitet).
Med hopp om svar!

Bilagor

• 20190615_135722.jpg
    20190615_135722.jpg
    212 KB · Besök: 209
  • 20190615_140344.jpg
    20190615_140344.jpg
    241.5 KB · Besök: 146
Hjälp med drev önskas.
Tycker de ser hajfeniga ut. Alltså byt.

Mät bcd, googla så finner du bra skisser hur man mäter. Köp därefter i för dig lagom storlek.

Hjälp med drev önskas.
Ser ut att vara 5500, 130 bcd och 53/39 gissar jag. Om du förutom nya klingor även behöver ett nytt octalink-vevlager så överväg att istället köpa ett komplett nytt vevparti för ht2-vevlager.

Hjälp med drev önskas.
d_anders sa:
Ser ut att vara 5500, 130 bcd och 53/39 gissar jag. Om du förutom nya klingor även behöver ett nytt octalink-vevlager så överväg att istället köpa ett komplett nytt vevparti för ht2-vevlager.

Vevlagret verkade bra enligt ts. Octalink kan ju vara helt odödliga :p

Men klingor kan vara såpass dyrt att det ibland lönar sig att köpa vev.

Hjälp med drev önskas.
Tusen tack för snabba svar!
Men det känns helt omöjligt att avgöra om det är 128 eller 130... Hur vet man?
Och nästa fråga: spelar det någon roll om dreven är anpassade efter 10-delat fast jag har 9-delat?

Bilagor

• 20190615_144614.jpg
    20190615_144614.jpg
    181.1 KB · Besök: 192
  • Screenshot_2019-06-15-14-45-19.png
    Screenshot_2019-06-15-14-45-19.png
    21.8 KB · Besök: 93
Hjälp med drev önskas.
maja_reichenberg sa:
Tusen tack för snabba svar!
Men det känns helt omöjligt att avgöra om det är 128 eller 130... Hur vet man?
Och nästa fråga: spelar det någon roll om dreven är anpassade efter 10-delat fast jag har 9-delat?

Torde vara bcd130. Det är en vanlig storlek. 128 har jag aldrig sett...
10delat fungerar likabra.

Hjälp med drev önskas.
Oj, missade infon om vevlagret.

Kan sätta ganska mycket pengar på att det där är shimano 5500 130 bcd. Köp ringar för dubbelt vevparti, inte trippelt.

Senast ändrad:
Hjälp med drev önskas.
Om målet är billigtbilligt kan du vända på stora drevet istället - det kommer växla sämre men funka bra i övrigt.

Hjälp med drev önskas.
Hjälp med drev önskas.
Förtydligande. Du mäter från centrum på vevpartiet till centrum på klingbulten och multiplicerar med två för att få bultcirkeldiametern (BCD).

Hjälp med drev önskas.
allvarligt. kan ni verkligen rekommendera maja att byta dessa nästan oslitna framkransar? håller med att bildvinkeln (?) fick det att se lite tveksamt ut först, men på senaste bilden ser det verkligen ok ut!

Hjälp med drev önskas.
kais01 sa:
allvarligt. kan ni verkligen rekommendera maja att byta dessa nästan oslitna framkransar? håller med att bildvinkeln (?) fick det att se lite tveksamt ut först, men på senaste bilden ser det verkligen ok ut!

Den stora hade jag definitivt skiftat.

Hjälp med drev önskas.
marr sa:
maja_reichenberg sa:

Med tanke på att de skiljer en tia i pris, så hade ja valt stronglight från cykelkraft.

Ja. Jo. Men inget annat jag vill ha från Cykelkraft. Så inklusive frakt kostar det 80 pix mer. Och jag är student med mycket tid och lite pengar... Annars hade jag köpt en annan hoj :)

Senast ändrad:
Hjälp med drev önskas.
maja, bara för att ge dig en uppfattning om vilka marginaler du har, här en bild på ett mtb framdrev som jag körde till the bitter end. byttes direkt när kedja hoppat summa en gång. kvällsdrickat kommer att hamna i vrångstrupen hos de andra skribenterna här, men en så här sargad krans är alltså fullt möjlig att cykla runt med.

om du inte har grus som bränner i fickorna skulle jag tycka att du utan olägenhet till en början kan använda gamla framkransarna, och jag gissar i rätt många år.

bak är det däremot mycket känsligare, och det var klokt av dig att byta kassetten, kommer att spara dig en hel del besvär.

Bilagor

• 0BF456CF-76B5-4C44-A55B-7579B62649CC.jpeg
    0BF456CF-76B5-4C44-A55B-7579B62649CC.jpeg
    344.5 KB · Besök: 148
Hjälp med drev önskas.
jofa, det har ju slitits pga bash-funktionen när jag kört på lilla klingan, men även körts hårt och länge med kedja.

Hjälp med drev önskas.
Det är ju konstigt att alla tänder saknas på samma ställe. Det var inte bara som så att du hade chainringen monterad och oftast stod med samma fot bak och slog i drevet på samma ställe hela tiden. Sedan aldrig använde storklingan och långt senare försökte använda den och det inte gick? Det ser helt otroligt ut att det ska ha gått och cykla på det där.

Hjälp med drev önskas.
Hjälp med drev önskas.
Jag trodde? Jag skulle aldrig vara så dum att jag körde med något så dåligt, så länge bara.
Det är ingen tävling det här, man vinner inget på att köra runt med skräp som är slut sen länge.
Jag föredrar ha min cykel fullt funktionsduglig. Inte nån jävla misärhoj som knappt fungerar ibland ens. Alltså byter jag saker när de är slitna, inte slut.

Hjälp med drev önskas.
maja_reichenberg sa:
maja_reichenberg sa:
Är detta ett sämre alternativ än det förra länkade från Cykelkraft ( https://www.cykelkraft.se/framdrev-cykel-stronglight-50t-5-bult-130mm-racer )?
Se länk: https://www.cykelgear.se/reservdela...silver-o130?:6f5dc7b9a7bf3577a186cb7808d83e8f

På stronglight står det att det är en liten sko vid vevarmen (som på mitt gamla). Har detta någon betydelse om det eventuellt inte är en sån på den från cykelgear?

Njä, den är fin att ha om man tappar kedjan utåt. Så skiten inte kilar fast mellan vev och klinga iofs.

Hjälp med drev önskas.
kör väl 60/40 lilla/stora. på stora klingan transportsträckor, någon enstaka grusväg och högfartsstigar där jag t ex försöker hänga på kamraten som gjort cv på strax över tre timmar. så rätt seriös påfrestning ändå.

har inget tålamod med grejor som inte fungerar, så bytte när det blev dags. vilket var mycket mycket senare än man kunde tro. det var ändå intressant att det kunde funka så där länge:)

den har förstås levt på de taggar som är mer intakta och inte slagit i stenar och stockar. visar iaf att en fult sliten framklinga inte är hela världen.

har singelklinga utan styrare på ett par andra hojar, och där är det mycket känsligare, kedjan hoppar lätt av på största och minsta bakväxlarna.

Hjälp med drev önskas.
ja jofa, den har varit igenom fyra-fem kedjor, så visst trampslitage finns, även om basheffekten kan vara större. om det nu spelar roll.

majas framkransar uppvisar varken bash eller mer än sparsamt slitage, så jag ställer alltså åter ifråga om det nödvändiga att ta av studentlånet för att byta dessa med stor säkerhet fullt dugliga framkransar.

det är väl troligen inte pbp hon skall ut på. blir det mot förmodan problem är det väl bara att byta.

Hjälp med drev önskas.
maja_reichenberg sa:
...men väl 60 mil norska fjäll (förhoppningsvis).

Tack för svar om "lill-skon".

inför en såpass lång resa skulle även jag byta. den nya bilden var mer belysande. man är väl inte sämre än man kan ändra sig:)

men vilken kassett har du köpt? i norska fjäll kommer du att uppskatta att ha en lätt lägstaväxel, det största drevet bak. hur många tänder har det drevet?

Hjälp med drev önskas.
men vilken kassett har du köpt? i norska fjäll kommer du att uppskatta att ha en lätt lägstaväxel, det största drevet bak. hur många tänder har det drevet?[/quote]

SRAM 11-32. Det blir nog lagom. Särskilt med 50 fram.

Tillbaka
Topp