Hjälp med drev önskas.

Hjälp med drev önskas.
maja_reichenberg sa:
men vilken kassett har du köpt? i norska fjäll kommer du att uppskatta att ha en lätt lägstaväxel, det största drevet bak. hur många tänder har det drevet?

SRAM 11-32. Det blir nog lagom. Särskilt med 50 fram.[/quote]

Klarar din bakväxel en 32t kassett? Vad är det för modell?
I övrigt låter det som en vettig plan :)

Hjälp med drev önskas.
marr sa:
maja_reichenberg sa:
kais01 sa:
men vilken kassett har du köpt? i norska fjäll kommer du att uppskatta att ha en lätt lägstaväxel, det största drevet bak. hur många tänder har det drevet?

SRAM 11-32. Det blir nog lagom. Särskilt med 50 fram.

Är nog tveksamt, tyvärr. Även på moderna bakväxlar måste man väl upp på GS (medium cage) för att klara en 11-32. Om bakväxeln är av samma generation som vevpartiet så fanns väl bara short cage, och då är nog typ 12-27 det största den klarar. Kanske det går att få en 28:a att funka.

Senast ändrad:
Hjälp med drev önskas.
ooms sa:
marr sa:
maja_reichenberg sa:
kais01 sa:

SRAM 11-32. Det blir nog lagom. Särskilt med 50 fram.

Är nog tveksamt. Även på moderna bakväxlar måste man väl upp på GS (medium cage) för att klara en 11-32. Om bakväxeln är av samma generation som vevpartiet så fanns väl bara short cage, och då är nog typ 12-27 det största den klarar. Kanske det går att få en 28:a att funka.

Kan ju vara någon bastard med mtb växel? Men lite tveksam.

Hjälp med drev önskas.
Oj oj. Tackar för ifrågasättandet! Tror ni att det kan funka med 32 t? (Bara förutsatte då jag tidigare gjort det på en 105:a av årsmodell 2014).

Bilagor

• 20190616_080931.jpg
    20190616_080931.jpg
    189.9 KB · Besök: 57
  • 20190616_080953.jpg
    20190616_080953.jpg
    199.2 KB · Besök: 62
Hjälp med drev önskas.
vi vet ju inte vilken cage som verkligen sitter på din växel, de säljs löst och jag har t ex bytt min från short till long på både min campa landsvägshoj och dura ace brompton.

en bild på växeln från sidan underlättar.

angående framväxeln kan en lösning vara att köpa en 110-vev komplett med 34-50. brukar finnas på ebay för hyggliga priser. detta kan också komma att kräva längre cage, men dessa säljs alltså som tillbehör.

Hjälp med drev önskas.
kais01 sa:
vi vet ju inte vilken cage som verkligen sitter på din växel, de säljs löst och jag har t ex bytt min från short till long på både min campa landsvägshoj och dura ace brompton.

en bild på växeln från sidan underlättar.

angående framväxeln kan en lösning vara att köpa en 110-vev komplett med 34-50. brukar finnas på ebay för hyggliga priser. detta kan också komma att kräva längre cage, men dessa säljs alltså som tillbehör.

Ganska säker på att det är en short isåfall. Ingenting är bytt på hojen sen den köptes ny 2004.

Hjälp med drev önskas.
maja_reichenberg sa:
Jag har inte testat själv, på mitt 9-delade Ultegra 6500 har jag bara kört Shimano 12-25 samt SRAM 12-26 kassetter, vilket har fungerat bra. Men läser man forumlänkarna jag postade ovan så verkar det gå att få 28 att funka, nån hävdar t.o.m. 30 men då blir det mer kinkigt. Total capacity verkar vara 29 om du har en SS-cage, och en 11-28 ger ju 17. Med 53-39 kvar blir ju det då lite för mycket (17+14=31), men byter du till 50 på stora fram blir ju skillnaden där 11 och totalt 28. Så det borde kunna funka. Men då har du fortfarande "bara" 39-28 som lättaste växel, vilket kanske är tungt i norska berg.

Jag tror det billigaste är att försöka hitta en beggad 9-delad mtb-bakväxel (lägg in en annons på K&S, folk borde ha i lådorna, jag tycker du borde kunna få en sån för 50-100kr), då kan du ju köra med 11-32 kassetten.

Hjälp med drev önskas.
ooms sa:
maja_reichenberg sa:
Jag har inte testat själv, på mitt 9-delade Ultegra 6500 har jag bara kört Shimano 12-25 samt SRAM 12-26 kassetter, vilket har fungerat bra. Men läser man forumlänkarna jag postade ovan så verkar det gå att få 28 att funka, nån hävdar t.o.m. 30 men då blir det mer kinkigt. Total capacity verkar vara 29 om du har en SS-cage, och en 11-28 ger ju 17. Med 53-39 kvar blir ju det då lite för mycket (17+14=31), men byter du till 50 på stora fram blir ju skillnaden där 11 och totalt 28. Så det borde kunna funka. Men då har du fortfarande "bara" 39-28 som lättaste växel, vilket kanske är tungt i norska berg.

Jag tror det billigaste är att försöka hitta en beggad 9-delad mtb-bakväxel (lägg in en annons på K&S, folk borde ha i lådorna, jag tycker du borde kunna få en sån för 50-100kr), då kan du ju köra med 11-32 kassetten.

Sora R3000 GS tar det direkt och är billig samt navive 9-delad. En väldigt prisvärd växel som dock inte fungerar med 12-25 kassett.

Hjälp med drev önskas.
oavsett vilken metod man väljer; större spridning på antingen kassett eller framkransar; är det nog värt lite uppoffring för ts att få till lättare växlar i norska fjällpass.

båda metoderna kräver long cage. det smidigaste och troligen billigaste vore att behålla existerande växelsystem med sin matchning av vajerdrag per växel, men de facto bara byta cagen. klarar inte växelsystemet att hantera stora bakdrev är det sannolikt tekniskt enklast och billigast att byta till ett 34/50 framparti.

en faktor som också talar för det är att framkransarna ändå skall bytas;)

Hjälp med drev önskas.
Tack för alla svar.
Jag har kört ett gäng norska fjällpass med 39-28 tidigare. Så jag är medveten om vad jag ger mig in på. Inte optimalt men ändå helt okej.
Tack igen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp