Hjälp med för mjuk dämpare.

MonoMTB

Ny medlem
Hejsan jag är en glad amatör som nyligen (11/6) köpte en Specialized Rockhopper SL Expert 2010.

Trivs ypperligt med hojen förutom att jag har problem med framgaffeln som jag tycker är för mjuk fast jag har preload på max. Gaffeln heter RockShox Recon SLite. Det händer liksom ingenting hur jag än skruvar på den. Har förstått att jag förmodligen har för mjuk fjäder..

Finns det nåt sätt jag kan justera den eller måste jag köpa styvare fjäder? Isåfall undrar jag vart man hittar såna? Har letat men inte lyckats hitta någonting.. :( Och är själva processen när man byter fjädern nånting en amatör klarar av?

Skulle vara väldigt tacksam om man får hjälp med denna fråga. Jag väger runt 100kg (ska neråt!) och gaffeln slår i botten vid lite grövre rötter och sten. Känns inge vidare faktiskt..

/mvh MonoMTB

Om det du har köpt den i butik så tycker jag att de borde ha frågat. Men har du en fjäder med max belastning som ändå rör sig för mycket är det inte så mycket att göra än att byta fjädern. Dock tycker jag att butik kanske borde ta det som goodwill, eller i alla fall sponsra bytet.

En fjäder tror jag kostar 3-400 kr.
De som sitter i från början brukar vara avsedda för personer runt 75-80 kg.
Jag tycker butiken skall stå för bytet av fjäder för de borde sett att du väger lite mer än så.
Gå tillbaks och prata lite snällt med dem.

Lycka till.
Luzen

Tack för svaren!

Jag köpte cykeln på TCM i Tyresö. Hade bara hört gott om dom! Provcyklade på plats men det va tyvärr ingenting jag tänkte på då.. Är som sagt amatör och vet inte mycket om såna grejer :/

Det va först i skogen när vi körde lite stig med rötter och sten jag märkte hur mjuk den är. Ett par kompisar med större erfarenhet än mig testade och tyckte samma sak, för mjuk..

Ska ringa imorgon och höra med dom. Problemet är bara att jag har 13mil att köra för att komma dit..

Fortsättning följer.

mvh MonoMTB

Hej igen!

Har försökt att nå dom i butiken per telefon sen klockan 10. Kommer bara till en telefonsvarare där det rabblas upp öppettider. Kan man inte nå TCM via telefon längre? Ska maila dom när jag kommer hem från jobbet.

Är det nån som vet vart man kan hitta fjädrar till min gaffel så att jag kan titta efter priser osv under tiden jag väntar på svar från butiken.

/mvh MonoMTB

mkallstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Här verkar den gå att beställa (men finns inte i lager):
> http://www.hibike.com/shop/product/padb09d0fe034b59b054c23bbf17fbe94/Rock-Shox-Recon.html

Kontrollera noggrannt vilken fjäder du behöver. Från och med modellåret 2010 (tror jag) är Recon-gaffeln är uppdaterad och då passar inte fjädrarna från tidigare modeller. De som hibike (inte) har i lager är till gamla modellen.

Det finns naturligtvis olika fjäderhårdheter (från jätteskitmjuk till jätteskithård) och om jag inte minns fel är det olika fjädrar beroende på slaglängden (80, 100 eller 120mm). Misstänker att det är samma fjäderenhet som används i Tora-gaffeln.

Borde väl gå att mäta upp nuvarande fjäder och sedan beställa en efter eget tycke och smak. Då kan man ju få en progressiv fjäder som man vill ha den. Fast det är ju andra sidan inte så lätt att veta som nybörjare.

RockShoxs fjädrar kanske är progressiva oxå iofs.

/Fredrik

Tillbaka
Topp