Hjälp med FOX-service

Ziltoid

Aktiv medlem
Hjälp med FOX-service
Jag behöver hjälp med serviceunderlag.

Har sökt men hittar inte korrekta instruktioner... tror jag...

Har en Scott Spark 950 2019 som jagtänker serva fram/bakdämpare på. Har mekat bilar, servat mc-dämpare och sådant förr, men vill ändå ha underlag vid första servicearna till cykeln eftersom allt i min inbillning är smått och ömtåligt... :)

Ex. har bakdämparen en 4-digit code: DTCK som kan matas in här https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=findbycode

Men av vad jag kan läsa ut känner jag mig inte säker på att jag hittar korrekta service-instruktioner.

Vet någon här vilka instruktioner jag skall följa för fram/bakdämparna? Behöver veta vilka servicedelar jag måste köpa så jag inte blir stående utan att kunna cykla i väntan på nya delar....

Hjälp med FOX-service
Har du en Scott så är chansen att du har en Nude dämpare och då är du rökt. Du kommer ha väldigt svårt att få tag på delar och ännu svårare att få tag på info om ifp höjd, ifp tryck samt om du behöver nått specialverktyg, den är under lincens mellan Fox & Scott och det håller Fox/BikeToyz ruskigt hårt på. Gaffeln är lättare dock för det är ingen licensierad Scott/Fox produkt. På den finns info å delar att få tag på på nätet. Lycka till. ?

Hjälp med FOX-service
För ytterbensservice och sleeve service så är det inga problem för dig, men internservice på bakdämparen blir knivigare som X-Race skrivit.

En sleeve service på din bakdämpare är som vilken annan Fox Float som helst, och använder sig av samma kit.
Gaffeln är det inga konstigheter med, leta fram din modell under service procedures på Ridefox.

Hjälp med FOX-service
För ytterbensservice och sleeve service så är det inga problem för dig, men internservice på bakdämparen blir knivigare som X-Race skrivit.

En sleeve service på din bakdämpare är som vilken annan Fox Float som helst, och använder sig av samma kit.
Gaffeln är det inga konstigheter med, leta fram din modell under service procedures på Ridefox.
Har du en Scott så är chansen att du har en Nude dämpare och då är du rökt. Du kommer ha väldigt svårt att få tag på delar och ännu svårare att få tag på info om ifp höjd, ifp tryck samt om du behöver nått specialverktyg, den är under lincens mellan Fox & Scott och det håller Fox/BikeToyz ruskigt hårt på. Gaffeln är lättare dock för det är ingen licensierad Scott/Fox produkt. På den finns info å delar att få tag på på nätet. Lycka till. ?

Vet någon av er exakt vart jag borde titta för att få till rätt oljemängder och spacers?

Fram har jag ju:
Enligt Scott - Fox 32 FLOAT RYTHM GRIP3 120mm
Enligt Fox - 2019 Rythm Series 32 FLOAT 29 120 GRIP

I oljetabellen nedan skall man ha olika mängder olja i FLOAT eller RYTHM.... min gaffel kan ju inte vara två olika gafflar samtidigt.... :-)

Annotation 2020-08-26 114603.jpg

Samma sak gäller volume spacers. Det är olika spacers till FLOAT och RYTHM... (se https://www.ridefox.com/fox17/help....withairvolumespacers(floatandrhythmforksonly))

Jag är jättetacksam för hjälpen!

Bilagor

• Annotation 2020-08-26 114841.jpg
    Annotation 2020-08-26 114841.jpg
    65.8 KB · Besök: 138
Hjälp med FOX-service
Jag skulle titta på de rader där det står RHYTHM, eftersom RHYTHM indikerar lite billigare design än en standard FLOAT.

Spacers kan man prova sig fram, ta ur en i taget tills du använder större delen av slaglängden vid en normal tur. Sätt i fler spacers om du ska cykla något värre än normalt, så du inte bottnar och riskerar förstöra något i gaffeln.

Edit: Du ska ha spacers för RHYTHM. Jag missförtod nog din fråga när jag skrev om antal spacers ovan, men låter det stå kvar.

Edit: Stavning av RHYTHM + tog bort felaktig text angående spacer (såg att det är andra typer av spacers för en del rhythm-varianter).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp