Hjälp med frågor om ändrad geometri - XC -> Trail

Antoma

Medlem
Hej!
Jag har en Merida Big.Nine 200 2021 som kategoriseras som XC/Trail enligt merida själva.
Jag tycker det är en fantastisk entry level mtb och fick den för en bra peng, men vill ju såklart uppgradera nu när jag fastnat.

Jag har lite kortare armar än snittet och har en XL ram. Så mer upprätt geometri hade varit positivt för min kropp.

Det jag funderar på att göra är följande:
- Öka slaglängd från 100mm-120mm. (alt. köpa ny framgaffel med 51mm offset (och 120mm slaglängd) ist för 46mm som sitter idag.
- Kortare styrstam från 100mm till 50/60/70mm? Känns för lång idag.
- Bredare styre till 760mm, runt 9 grader och 15-20mm rise
- Nya däck, är inne på 2x vittoria syerra 2.4

Min fråga till kunniga personer, vilket jag inte är. Det är hur geometrin påverkas av detta, dvs om det skulle va negativt för cykeln? Förstår att det mesta är personligt, men vill inte sabba en annars helt ok geometri idag. Tänker primärt på gaffellängd, offset och att korta ner styrstam.

Tack på förhand gänget!

Senast ändrad:
Den har ganska brant(70 grader) gaffelvinkel. Kortare stam kan göra den något mer nervös. Hade det varit min cykel skulle jag inte kasta allt för mycket pengar på dyra uppgraderingar som t.ex. gaffel. Köp ett par stammar/styren begagnat eller billiga nya och experimentera. Det är ju bara att byta tillbaka om det blir skit.

Den har ganska brant(70 grader) gaffelvinkel. Kortare stam kan göra den något mer nervös. Hade det varit min cykel skulle jag inte kasta allt för mycket pengar på dyra uppgraderingar som t.ex. gaffel. Köp ett par stammar/styren begagnat eller billiga nya och experimentera. Det är ju bara att byta tillbaka om det blir skit.
Tack, uppskattar feedback!

Vad hade du förslagsvis landat på för längd på styrstam, största frågan för mig just nu.

Det här är en bra kompis när man går i styrflyttartankar:
(jag hade börjat med en billig uppvinklad stam att testa med innan man börjar titta på att byta styre...)

typ

Men mata in värden i kalkylatorn ovan så du vet vad du får...
Tack det uppskattas. Kollar in kalkylatorn!

Kollade initialt på 6 grader upp, utan kunskap om något. Mest för styrstam som sitter på har samma vinkel

Tack det uppskattas. Kollar in kalkylatorn!

Kollade initialt på 6 grader upp, utan kunskap om något. Mest för styrstam som sitter på har samma vinkel
Sitter den uppåt då? Annars är ju steg 1A att bara vända på den :-)
Glöm inte mata in rätt gaffelvinkel i kalkylatorn heller...

Jag hade börjat med att byta till kortare stam och ett styre med lite rise. Rätt blygsam investering och du borde ju märka med en gång om det går åt rätt håll.

Jag hade börjat med att byta till kortare stam och ett styre med lite rise. Rätt blygsam investering och du borde ju märka med en gång om det går åt rätt håll.
Ännu billigare med bara en kraftigt vinklad stam...Sen när man hittat rätt kan man börja räkna på vad man vill byta till om man inte står ut med utseendet...

Det är jag med på!
Tänkte försöka kombinera bredare styre med kortare styrstam för att nå resultatet. Dum idé?
Hej!
Hade samma cykel i storlek XL (Big Nine). Trivdes inte med kortare styrstam (blev 60mm i mitt fall). Det gick bra att köra Big Nine med original delarna på stigar osv. Gjorde en del uppgraderingar, men till slut uppgraderade jag själva cykeln och har nu en Merida Big Trail 600 som jag är så nöjd med - rekommenderar framför allt dropper post (hisspinne) så skönt att få sadeln ur vägen när man behöver det.
Men som du ser på bilderna går det att ha sjukt roligt med Big Nine också! Sjukt kul cykel!

Bilagor

• Big Nine.jpeg
    Big Nine.jpeg
    966.7 KB · Besök: 104
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    76 KB · Besök: 104
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    151.7 KB · Besök: 119
  • image4.jpeg
    image4.jpeg