Hjälp med frihjulsbody!

Valhalla

Ny medlem
Hjälp med frihjulsbody!
Hej!
Jag har en mtb med "fh-rm30" (altus) nav i bak och frihjulsbodyn behöver bytas ut. Öppnade den idag och i de invändiga "kuggarna" var det en massa jack efter klackarna som vid några tillfällen släppt när man som minst anade det (måste ha kommit in skit där på något sätt!).

Nu till min fråga: Kan jag köpa någon annan (givetvis något bättre) frihjulsbody av märket shimano? Har de något standardgränssnitt mellan nav och body eller passar endast altus på altus och inte t.ex alivio eller deore?

Jag vet att många av er ryser vid blotta tanken på att folk faktiskt cyklar omkring med altusgrejer (har i alla fall alivioväxlar, de är väl marginellt bättre), men nu är det så att jag har extremt ont om pengar i minst ett år framöver så jag får glatt köpa en ny frihjulsbody för ett par 100-lappar... Det är för övrigt den enda delen som krånglar på den cykeln, resten fungerar tillfredsställande.

Men som sagt, deorebodyn ser ju i alla fall ut att passa, eftersom den ser likadan ut som altusbodyn... Kanske t.o.m samma splines om man har tur? Någon som kan bekräfta?

Hjälp med frihjulsbody!
Vad jag läst mig till så ska alla bodys passa alla nav. De försök jag har gjort bekräftar det.

Bodyn för 7-delade är smalare än de för 8/9-delade, så köper du en Deore-body kommer du vara tvungen att ha en distans innanför den gamla kassetten för att det ska funka.

En annan sak du måste göra är att ta bort distanser på bodysidan motsvarande den extra bredden på den nya bodyn. Avståndet mellan låsmuttrarna (som ligger mot dropouten) ska vara 135 millimeter. Helst ska du ta hela ökningen på bodysidan för att inte behöva centrera om hjulet, men om det inte går får man ta från andra sidan. I så fall bör man centrera om hjulet om man ska vara noggrann, annars kan man alltid skita i det och hoppas på det bästa.

Hjälp med frihjulsbody!
http://www.poison-bikes.de/shopart/12_HR_Alivio.htm

Ok, det är kanske inte till nån hjälp eftersom det är dyrare än bodyn men kanske värt att tänka på ändå?
Men i övrigt håller jag med föregående skribent. Allt passar. Hur Shimano lyckats göra hela 53 st varianter på en cylinder med låsklack är för mig en gåta!

[edit]: Rättelse, förtydligande, whatever.. En 8/9-delad body passar givetvis inte på ett hjul byggt för 7-delat men tvärtom funkar m.h.a en distansring.

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp med frihjulsbody!
Några få bodys är annorlunda, men de är ofta lite dyrare bodys till xtr eller specialnav.

Nu fattade jag inte exakt vad som var paj på den gamla, men om du får tag på en ny body och den inte passar kanske det går att byta innanmätet på bodysarna. Typ klackarna och kulorna från den nya i det gamla skalet?

Hjälp med frihjulsbody!
Här är en länk till en sprängskiss så får ni se hur splinesen sitter. Var och frågade i en cykelaffär efter en likadan body och de tyckte det såg skumt ut och spekulerade i om det kunde vara "piratgrejer" och inte äkta shimano. Vanligtvis brukar det ju tydligen vara ett hål som går in en bit i bodyn, med invändiga splines, men min har utvändiga som ni kan se.

http://www.paul-lange.de/produkte/shimano/support/explosionszeichungen_archiv/FH/FH_RM30_8S_05.pdf
Verkar som om det är "äkta vara" ändå.

Men jag funderade lite här om dagen. Kanske är det så att man kan ta och köpa en shimanobody (t.ex deore), ta isär den, plocka av kåpan och sedan montera fast den på min. Det borde ju vara samma mått? Man tycker att de ju borde köra med någon form av modulisering i produktionen och inte göra alla bodys alldeles fullständigt olika inombords. Någon som har erfarenhet av detta? Och vad kostar en vanlig "plain vanilla" deore body, om man skulle vilja testa?

Hjälp med frihjulsbody!
knappt 200:- + 45 frakt från cyclecomponents, men då undrar man om inte ett nytt (budget-)hjul kommer vara mer attraktivt en en chansning
ett deorebaknav ligger ju precis över 200:-, med skiv-varianten på runt 300... (som början på en pengasugande uppgraderingsspiral)

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp med frihjulsbody!
Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter ju rätt bra! Men vad kostar det att
> få hjulet ekrat och så? Jag varken kan eller
> vågar ekra hjulet själv...

brukar gå på 200-300 för jobbet :( (och jag vet inte hur pigga handlare är på att återanvända delar)
det sägs att handbyggda hjul oftast håller bättre än "serietillverkade" men prismässigt så är kompletta hjul billigare än att låta LBS bygga dom från delar

Hjälp med frihjulsbody!
Så om jag köper ett deorenav för ca 270 kr inkl frakt och någon gör jobbet för ca 300 så landar ju priset på ~600 kr (= Acceptabelt!)

Men hur vet jag om min kuggkassett passar? Det är en aliviokassett. De yttre splinesen ser i alla fall likadana ut på deorebodyn som på min.

Hjälp med frihjulsbody!
Efter en koll på sprängskissen du länkar till så visar det sig att du uppenbarligen har stött på ett undantag. Deore-bodyn passar inte. Innanmätena skiljer så man kan inte vara säker på att de passar rakt av.

Otur.

Tillbaka
Topp