Hjälp med hjulstorlek / byte av däck

Mackanjo

Medlem
Hallå!

Ny här på forumet och skulle vilja ha hjälp av er för att reda ut vilka däck som passar på befintlig fälg, alternativt få köpa nya fälgar och däck.

Jag har en gammal Scott Speedster 20 2015:

Jag skulle vilja slänga på nya däck på denna, så breda de går att få för att klara lite grusvägar och inte perfekt asfalt. Tjejen ska få den här cykeln så vi kan cykla vid stugan och där är de en del grusvägar som man vill komma över. Vi snackar inte skogsstig utan grusbilvägar. Behöver inte va nå värsting heller.

Om jag läser specen rätt så ska de vara 20mm innermått på fälgen och 24mm yttermått. De bör man väl kunna få dit ett 30-622 däck på? Men nu ser de ut som på min cykel att jag har 622-17 på fälgen. Jag köpte cykeln begagnad och han har säkert bytt hjul/däck.

Tacksam om någon kan reda ut och förklara hur man ska läsa dessa storlekar och gärna tipsa om nå däck som skulle kunna passa.

Bifogar bilder på hojen

Bilagor

• IMG_7805.jpeg
    IMG_7805.jpeg
    750.6 KB · Besök: 85
  • IMG_7804.jpeg
    IMG_7804.jpeg
    684.1 KB · Besök: 66
  • IMG_7806.jpeg
    IMG_7806.jpeg
    525.5 KB · Besök: 65
Innermåttet på fälgen är 17 mm.
Se till så att bromsarna klarar av däckstorleken. Även ramen skall kunna svälja så mycket som 30 mm.
Det är ändå ganska så brett för en fälgbromsad hoj från 2015.

Innermåttet på fälgen är 17 mm.
Se till så att bromsarna klarar av däckstorleken. Även ramen skall kunna svälja så mycket som 30 mm.
Det är ändå ganska så brett för en fälgbromsad hoj från 2015.
Tack för svar. Vad skulle vara max däcksstorlek för 17mm då? Finns de någon tabell eller liknande man kan kolla? Eller är det trial & error som man får gå på? Tänkte om det är fysiskt möjligt att få på ett 30mm däck på den fälgen, så får man prova om det funkar i framgaffeln och bromsarna.

Be o låna ett par däck med 30 vid, blir nog trångt bak. Annars 28 borde passa.
Vad har du nu(25-27)?

Tack för svar. Vad skulle vara max däcksstorlek för 17mm då? Finns de någon tabell eller liknande man kan kolla? Eller är det trial & error som man får gå på? Tänkte om det är fysiskt möjligt att få på ett 30mm däck på den fälgen, så får man prova om det funkar i framgaffeln och bromsarna.
Både 30 och 32 mm passar fint på 17 mm-fälg, det handlar om bromsarna och ramen/gaffeln klarar av bredden/höjden som blir med den däckdimensionen.
Gör som @Guson skriver, se om du kan låna ett däck för en provmontering.

Det behöver du inte bekymra dig om - det går att köra jättebreda däck även om fälgen är smal. Vid 30 mm på en landsvägscykel behöver du inte fundera på den saken för denna cykeln (det är sidostabilitet alternativt aeroegenskaper som gör att du vill ha en bredare fälg).

Det är ramen och bromsarna som sätter begränsningarna som weldion skriver. Bromsarna brukar man kunna ta sig förbi genom att släppa ur luften när man tar av hjulet, men om däcken inte går fritt i ramen är det värre.

Edit: mitt inlägg är mest fluff givet tidigare svar!

Stort tack alla för svaren och förklaringar! Att låna något däck var ju en bra idé ? Nu har de klarnat lite mer vad som gäller.

Inga problem med 30 till 32 på den fälgen som sagt. Du behöver kolla lite bredd i ramen vad som får plats. Mät bredden på nuvarande med skjutmått, sen kolla hur mycket plats det finns mellan däck och ram i gaffeln, och bak vid sadelstagen och kedjestagen. Kolla också hur framväxeln rör sig och mät där, vissa av dom där med utstickande spak som vajern drar kan komma rätt nära däcket.

Shimanos fälgbromsar lär ta 28mm i vanligt öppet läge, men dubbelkolla själv. Har haft 32mm bak på en räcer men då fick jag släppa lite luft för att ta i och ur. Inga problem det, men vart en del slitage på oket pga smuts o grus o grejjer för det hamnade så nära däcket.

Sedan så visar originalspecarna, som du länkade till, på antal ekrar fram respektive bak.
  • Hjul Syncros Race 27 Aero Profile 20 Front / 24 Rear

Tillbaka
Topp