Hjälp med knakade ljud på en mtb

smnf98

Medlem
Hej!

Är ny här på forumet och ville gärna ha eran expertis inom ämnet då jag inte är speciellt kunnig inom cykeldelar/underhåll men gillar verkligen att vara ute och cykla.

Jag har en äldre mountainbike, en Trek 6300, den rullar på bra eftersom den varit på service och även byt ut fram/bakdäck. Någon vecka sedan var jag med om en olycka som gjorde att jag flög över styret, cykeln verkade komma sig ur situationen med minimala skador.

Men på senaste tiden så har det kommit ett konstigt knak som jag trodde var från Vevlagret/pedalerna, så jag drog ner till Biltema och köpte Litiumfett för att fetta in pedalerna, men detta gjorde ingenting och jag försökte då ta mina gamla pedaler och utföra samma procedur men det hjälpte även inte heller.

Jag vill såklart ta en titt på vevlagret men då jag ej har rätta verktygen för just detta så har jag valt och skippa det för tillfället. Skulle ni kunna rekommendera något som gör att detta knakande försvinner?

Med vänlig hälsning, Simon.

Testa att ta ut sadelstolpen, göra rent och fetta in lätt. Nästan alltid det som låter för mig.

Försök att isolera så mycket olika komponenter som möjligt så kanske du kan hitta problemet.

Provade att ta ut sadelstolpen och cykla utan, det är något som knakar lite ändå, men du hade rätt med att det är sadelstolpen som håller på och gör det mesta gnisslande ljudet.

Tillbaka
Topp