Hjälp med köp av ekrar...

Det är förmodligen exakt samma stål i DT som noname. Jag har ett hjul med blandade ekrar och kan inte se skillnad på dem om jag inte kollar på loggan. Det var ingen skillnad på dem när jag byggde hjulet heller.

Okey.. Bara det att jag litar hellre på DT ekrar som är av ett bra märke, som för mig innebär kvalité. Iaf på vissa grejer.

DT eller något annat som jag känner igen inom cykelväg lär det bli. Noname är säkert Mycket billigare,men ändå. slänger hellre ut ett par :- extra för märkes grejer.

Räkna med att de tar extra bra betalt för att bygga hjulen åt dig, eftersom du inte köpte delarna hos dom. :-)

/Leo

Jo,men jag tror ändå att jag sparar en slant.. Köper ringarna på onsdag för 400:-. Båda för de priset. Ganska bra för doubletrack tycker jag. Knappt använda heller,och jag tror absolut inte dom e skev. Ska kika o se på dom när jag väl kommer till han :)

EDIT: Om ja skaffa randra ekrar så är det väl samma längd som gäller va? Bara att tjockleken måste vara samma. 2.6 eller vad vi nu sa..

Senast redigerad av en moderator:
Ok, det är begagnade fälgar? Ta och kolla nog så det inte finns några "flatspots" på fälgarna. Med det menas att fälgen är "tillplattad" i höjdled, en liten ovalisering alltså. Ofta kan det vara svår att se på en fälg som man har lös i handen, inte ens lacken är skadad, har själv en Sun Singletrackfälg som har en sådan tillplattning och man får leta riktigt noga för att hitta den. Den kom till av en hård landning i en trappa. Därefter gick inte ekrarna i bakhjulet att spänna jämnt längre, vilket resulterade i ett bakhjul med sämre hållfasthet.

Känn efter runt hela fälgkanten med handen, runt hela. Lägg sedan fälgarna på en helt plan yta, mot golvet eller ett bord, och försök se om fälgen är skev i sidled också. Lycka till med köpet!

/Leo

EDIT: Ekertjockleken är 2.0 på DT Champion.

Hehe,, Ska göra så. Tack för tipset. Tvivlar inte på deemaxflickan,men man kan juu alltid kolla ändå. Dock så är ju double track lite styvare har jag hört än single track,och det förstår jag om man jämför bilder där dom har kapat fälgen för att se hur tjock den är osv.

Men jag ska kolla :) Hoppas jag blir nöjd iaf. Har tröttnat på 26" nu,och när man rullar Dp20 så kan man knappt göra ett smack utan att fälgen blir skev. Skulle hoppar över ett hål i marken och landa lite snett och det blev skevt så det tog i ramen :) men men. Lite OT men iaf :P

Tillbaka
Topp