Hjälp med köp av ekrar...

Score

Medlem
Hejsan.

Nu är det så att jag ska köpa 24". Har hittat fälgringarna och naven,men nu behöver ja hjälp med att fixa ekrar till dessa.

Har varit inne på http://www.dtswiss.com/spokescalc/Calculator.aspx och kikat,men naven finns inte med i listan. Så det som behövs göras är att skriva in mått på de saker som de frågas efter. Dock så har jag inte kunskapen om detta. JAg kan inte tyda schemat som jag har på fram navet.

SÅ nu undrar jag om det finns nån snäll själ som kan hjälpa mig.

Här är framnavets schema (Halo SpinDoctor): http://www.halorims.com/HaloNew/Images/spindocfronttech.jpg

Har tråkigt nog inte hittat nåt schema på baknavet som är en DMR Revolver Rear Single Speed Disc QR som finns här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?modelID=6245

De ekrar som ska användas är DT Swiss Champion.
Om ni behöver mer info som kan behövas så hör av dig så får vi se vad jag kan göra.

Om det finns nån som kan hjälpa mig så kan ni skriva här i tråden eller skicka PM.

fälgens erto finns suddigt utskriven i bilden på sunrims hemsida. Flänsavstånden från framnavet kan du räkna fram ur figuren (även om det var en dålig figur).

Baknavets specar har jag glömt hur jag fick tag på, men prova att mejla DMR.

Det bakhjulet kommer bli tokfett. =)

Tack för svar. Men jag vet fortfarande inte var allt ska stå. Jag har svårt att tyda bilden och sen veta var måtten ska skrivas in.

Vad är ERTO för nåt?

Sry,men är verkligen inte elit på hjul :)

Det är inte ERTRO du behöver veta utan ERD (effective rim diameter).
Pitch circle diameter är diametern c-c ekerhålen på flänsen
Flange distance är avståndet centrum på axeln (inte navet) till centrum på flänsen.
Ekerhålsdia brukar jag sätta till 2mm
No. of intersections är antal ekerkors (0 för radialekrat)

När jag inte har fälgen i min hand brukar jag googla så här: "ERD (fälgens beteckning)". Det brukar alltid finnas någon webbhandlare som angett ERD-måttet på sin sida om nu inte fälgtillverkaren gjort det.

//Martin

http://www.cykelforum.se

Okey tacksam för svaren jag fått. Men tyvärr så behöver jag hjälp att få fram pitch circle o alla andra mått eftersom jag blir tokförvirrad av navschemat jag tittar på. Jag fick av en kompis reda på igår att Flange diameter skulle vara runt 65 eller nåt. JAg vet inte var man ser det på bilden och hur man räknar ut det. Han förklarade men,jag förstår inte vad han menar. Var visserligen trött då också,men jag har tittat idag och förstår inte mycket iaf. Jag blir förvirrad av alla nummer och streck som är på bilden,så jag vet inte vad jag letar efter. ÄR som sagt HELT grön på den här fronten. Visste inte att det var så krångligt att beställa ekrar :)

Okey. Men jag förstår fortfarande inte bilden jag har på navet. Jag ser bara en massa siffror som blandas med linjer och streck :P

Har skickat mail till dmr nu,så vi får se vad dom kan svara om baknavet.

HAr fått måtten på bakhjulet nu. Kan nån hjälpa mig med fram? Ritning och det som behövs finns i första inlägget.

Bakhjulet:

Diameter of spoke hole = 2.6
PCD LHS = 58
PCD RHS = 58
CENTRE-FLANGE LHS = 39
CENTRE-FLANGE RHS = 39

Jag tänkte köpa allt sen lämna in så det blir klart snabbt.. Nu är det ju bara framhjulet kvar.. Om det finns nån snäll själ som kan hjälpa mig vore jag tacksam.. Borde inte vara svårt för den som ser måtten på bilden. Tyvärr gör inte jag det.

Och den butik ja tänkt lämna in till har så otroligt höga priser på allt,så allt kommer typ kosta massor..

Måste man veta det? När jag väljer Sun double track 24" i listan så kommer det upp mått i rutan under. När jag sen försöker skriva in ERD så ändras allt helt plötsligt till USER DEFINED.

Här är iaf ERD(vikt?)= 544.31g .. Det står att det är för bakfälgen,men det borde väl inte spela nån roll.. Båda är ju ändå lika stora och väger väl lika mkt..

Score skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste man veta det? När jag väljer Sun double
> track 24" i listan så kommer det upp mått i
> rutan under. När jag sen försöker skriva in ERD
> så ändras allt helt plötsligt till USER
> DEFINED.
>
> Här är iaf ERD(vikt?)= 544.31g .. Det står att
> det är för bakfälgen,men det borde väl inte
> spela nån roll.. Båda är ju ändå lika stora
> och väger väl lika mkt..

Och vad är det för mått som kommer upp i rutan under?

Score skrev:
-------------------------------------------------------
> Får fram 479mm...
Då har du hittat ERD.
Hur många ekerkors har du tänkt dig?

/G

Du,det vette17.. Jag har ingen aning om hur många jag ska ha. När jag lämnar in allt så gör dom väl som en vanlig fälg bara? Eller måste man veta hur många för att få fram längden?

Gå in på <http://www.dtswiss.com/spokescalc/Welcome.aspx> och kolla vad det är för indata du behöver för att få ut ekerlängderna.

/G

Allså. Det är inte mitt fel att jag är helt grön på det här området. Jag gissar på att du nån gång undrat hur det här fungerat oxo.

Tråkigt att jag inte förstår,men jag skrev här för att kunna få hjälp,men blir tillsagd att kolla på en sida där jag inte ens vet vad jag ska kolla efter.

Har själv gått igenom det där "plocka fram komponenter till mina första hjul" scenariot..

Antalet korsande ekrar har betydande längd för ekrarna.
4-kors eller 3-kors är väl det som majoriteten håller sig till.

Ekrar kostar inte många kronor styck och jag hade bett min LBS räkna ut längd och köpa dessa där i samband med att jag ändå bad dem bygga ihop hjulen.

Alternativet är att du sätter dig och läser igenom allt vad du kan hitta under "läsvärt" angånde hjulbyggen. Även om du inte tänkt rikta och montera hjulet så behöver du nästan ha den kunskapen för att kunna välja lämplig komponeneter och allmänt fatta vad du håller på med.
(Leo's hjulbyggar guide är grym så börja där.)
Vill du fuska lite så sätt igång och sök på 4-kors respektive 3-kors så du hänger med på den skillnaden iallafall.

Sedan så kommer man ännu längre genom att söka i forumet efter dtswiss och spocalc.

Har man bara hittat databladen där alla mått står så finns det alltid vänliga själar på Happy som hjälper till.. men att inte veta hur många kors man ska ha på sina hjul och samtidigt i samma mening begära hjälp för att räkna ut ekerlängder går inte ihop.
Det är ungefär som att gå in i en lampaffär och be någon hjälpa dig välja glödlampa till din lampa i fönstret därhemma. Dast du har ingen aning om vilken storlek på sockel du skall ha.
Inte så lätt att rekommendera en lampa när man inte ens har grundförutsättningarna klara för sig.

* OMG sicken dålig liknelse.. men jag orkar inte komma på något bättre :) *

Okey. Tack. Sry för att jag inte vet nåt,men nu har jag kolalt och det ska vara 3-kors.

Så långt vet jag. Nåt mer som behövs vetas för att bli klar så ja kan beställa? :)

Går man på angivna mått ovan med 2,6 mm , 58 mm och 39 mm v-h mått och ERD mått från en Sun katalog så får jag fram 231 mm med 32 håls fälgar och 3 kors.
Med 36 ekrat blir det 227 mm längd.
Med 4 kors och 32-håls fälgar blir det 242 mm och med 4-kors och 36 ekrar blir det 237 mm med vårt ekerprogram.
Det låter lite kort på ekrarna men fälgen har ju en relativt hög profil , ofta gör det inget om man tar ekrar som är någon mm längre än vad beräkningen visar dock.

Okey Tack. Så när jag beställer ekrar nudå så ska det vara 231mm? Nu är det nipplarna kvar.. Vet inte var dom finns på crc,men de kanske går att få tag på billigt i sverige :) Frågan är vad jag ska välja. På dtswiss calculatorn så finns det ganska många att välja bland. Vet dock att jag ska ha mässingsnippel.

Tack för svaret ovan..

Mvh Johan H

EDIT: Det gäller väl bakfälgen det här?

Senast redigerad av en moderator:
Nipplar får man alltid med när man köper ekrar, så det behöver du inte lägga extra krut på för att få. :-)

Framnavet ser ut att ha diameter 58mm. Flänsdistans höger/vänster 24/37mm. Sedan är frågan om du har 32 eller 36 ekrar på fälgen och navet? Så här blir ekerlängden fram med 3-kors:

32 ekrat: 230mm på vänster sida och 232mm på höger sida, men du kan köra med 230 på båda sidorna om du vill.
36 ekrat: 226mm på vänster sida och 228mm på höger sida, men du kan köra med 228 på båda sidorna om du vill.

/Leo

EDIT: Klart! :-)

Enl. bilden på framnavet så bör du ha 231 / 232 m på vänster / höger om du har 32 ekerhål.
Har du 36 ekerhål så bör det vara 227 / 229 mm. Det här gäller ERD 479 mm .

Det jag skrev innan på baknavet med ERD 479 mm är med redigerade mått 3 Kors 32 H = 233 mm och med 36 H så är längden 229 mm.

De här längderna är inget jag kan garantera utan bara längder jag får fram i vårt ekerprogram med grundval på de uppgifter man kan läsa ut ovan.

Okey.. Ska jag göra så att jag väljer Leos ekrar eller siverts? Jag vill ju helst ha samma storlek på framfälgen. Har ingen lust att köpa 2 set med ekrar för en fälg. Känner mer för att köra med Leos då jag isåfall väljer 230mm ,eller ska jag välja siverts och ha 231mm på båda?

Hoppas det fungerar. Jag har iaf fått veta att Lite längre ekrar för inte så mkt. så om 230 skulle vara bra,så kanske man kan välja 231mm för säkerhets skull,eller det kanske blir för mycket?

Tackar så Hjärtligt mkt för svaren jag fått. Återstår typ bara att få rätt val av de två ovannämda.

Tack på förhand!

Mvh Johan H

Saken är den att ekrarna säljs vanligtvis i längder med 2mm differenser, så antingen 230 eller 232. 231 finns men säljs inte överallt. I det första fallet avrundade jag neråt då skillnaden var mindre åt det hållet, i det andra uppåt av samma anledning.

/Leo

Okey. Så DÅ tycker Jag själv att 230mm skulle vara den bästa. Om någon inte hålle rmed säg snälla så jag kan köpa antingen mindre eller större.

Du har fortfarande inte sagt hur många ekrar det är på fälgen/navet? Är det 32st så kan du ta 230mm, är det 36st så ta 228mm. Enkelt va? :-)

/Leo

Jaså? Har för mig att jag sagt nånstans hur många hål det är.. MEn 32 är det iaf,så då blir det 230mm. :) Tack för hjälpen. :)

Ja, det brukar jag rekommendera oftast, även Sheldon Brown säger ju det. Uppåt alltså. Senaste gången jag byggde hjul så tog jag och avrundade ner istället, funkade lika bra det. Bygger mina hjul med såpass hög ekerspänning att ekergängan sticker upp genom nippeln ändå. Båda sätten är bra. :-)

/Leo

Okej.. bara jag inte får problem med att de är för långa och måste köpa nya..

Edit.. Okey..Hur göra nudå? Avrunda UPP eller NER?

Jag skulle tagit 230mm i det här fallet, men jag bygger mina hjul som sagt med hög ekerspänning. Hur dina hjul kommer att byggas vet jag ju inte så...

/Leo

Okej, jag kommer ändå lämna in hjulen på cykelverkstad så dom får spänna dom och vad jag vet så brukar de spänna någorlunda hårt, så jag tar 230mm.

Kolla annars med cykelverkstaden som ska bygga dina hjul om de har både 230mm och 232mm hemma i lager, så slipper du köpa det nu. Det skiljer inte mycket i pris på 32st ekrar här och på nätet.

/Leo

Oki, jag går först ner till de och kollar om de har eller om de kan ta hem ekrar i den storleken men om det kostar mer än på nätet så tar jag ju lätt och beställer från crc.

Tillbaka
Topp