Hjälp med köpa ny cykel

Hjälp med köpa ny cykel
Jag är ute efter och köpa en ny cykel som klarar och cykla på alla olika underlag samt cykla långa sträckor tips cyklar. Jag har kollat runt lite själv och undrat om mountainbike är bra cykel för just det ?

Sen till min andra fråga vilken butik i Stockholm har bra cyklar för rimliga priser ?

Mvh
Jonas

Hjälp med köpa ny cykel
En helstel eller hardtail mountainbike funkar säkert till det. Tänk på att mountainbikes i första hand är byggda för att cykla på stigar i skogen.

Ska du cykla långa sträckor på grus eller asfalt hade jag hellre valt en CX, gravel eller liknande.

Rimliga priser är svårt. Alla har olika definitioner. Vad har du för budget?

Men med tanke på att du inte riktigt vet vad du är ute efter så skulle jag föreslå att gå till en LBS (local bike shop) och få hjälp med beslutet.

Börja med Cykelcity på Folkungagatan (hög budget och ambitonsnivå) eller typ Sportson (alternativ med lägre budget och lägre ambitionsnivå, ingen egen erfarenhet dock). Sen gillar jag personligen ATR på Åsögatan för mer city/pendlarcyklar.

Lycka till

Hjälp med köpa ny cykel
En helstel eller hardtail mountainbike funkar säkert till det. Tänk på att mountainbikes i första hand är byggda för att cykla på stigar i skogen.

Ska du cykla långa sträckor på grus eller asfalt hade jag hellre valt en CX, gravel eller liknande.

Rimliga priser är svårt. Alla har olika definitioner. Vad har du för budget?

Men med tanke på att du inte riktigt vet vad du är ute efter så skulle jag föreslå att gå till en LBS (local bike shop) och få hjälp med beslutet.

Börja med Cykelcity på Folkungagatan (hög budget och ambitonsnivå) eller typ Sportson (alternativ med lägre budget och lägre ambitionsnivå, ingen egen erfarenhet dock). Sen gillar jag personligen ATR på Åsögatan för mer city/pendlarcyklar.

Lycka till

Min tanke är väll lite som så att cykla på alla olika underlag asfalt , grus , skogsstigar och så vidare.

Har tittat runt lite på olika cyklar och har fastnat för just mountainbikes hel dämpade cyklar sjukt snygga där av så frågade jag.

Just såna cyklar du nämnde är bra men tycker inte dom är snygga ?

Hjälp med köpa ny cykel
Ja, en mountainbike med fjädrande gaffel behöver du mest för trixiga stigar i skogen etc, annars skulle jag undvika det. Oftast har cyklar som inte är dyra ganska dåliga fjädrande gafflar också samt att det leder till en något tyngre cykel. Sedan är det också skillnad på stigar och stigar... Tänk också på att en mountainbike utrustad med kraftigare däck rullar trögare på asfalt. Om du vill ha en någorlunda bra heldämpad cykel går prislappen upp ytterligare (samt underhåll, tex av dämpare). Möjligen kan tex Decathlon ha någon modell som är tillräckligt bra utan att kosta skjortan.

Val mellan cx, gravel och någon form av hybrid är klart klurigare dock, kan ju vara högst personligt. Kan nog inte ge råd angående dessa val men eftersom du skriver "långa sträckor" kan en cx eller gravel vara bättre. Beror lite på vad du menar med långa sträckor dock. Man får ju en något mera aerodynamisk ställning på en cykel med bockstyre och aerodynamik har en stor betydelse på upplevelsen under cykling. Sedan kan det finnas folk som ogillar bockstyre men de flesta vänjer sig väl. Personligen föredrar jag tex en cykel med vanligt styre för pendling men en cykel med bockstyre för träning, väldigt många här har dock bockstyre för båda ändamålen.

Tex Decathlon och XXL har bra priser. Cykelcity tycker jag går bort helt om man inte redan är en någorlunda seriös cyklist, overkill kan jag tycka, annars riskerar du gå därifrån med ett överdrivet djupt hål i plånboken. ;-) En jättebra butik dock med kompetent personal. Cykloteket har väl en något bredare framtoning och är bra också.

Senast ändrad:
Hjälp med köpa ny cykel
Jag är ute efter och köpa en ny cykel som klarar och cykla på alla olika underlag samt cykla långa sträckor tips cyklar. Jag har kollat runt lite själv och undrat om mountainbike är bra cykel för just det ?

Sen till min andra fråga vilken butik i Stockholm har bra cyklar för rimliga priser ?

Mvh
Jonas
"Alla olika underlag": heldämpad MTB – eller fatbike, om "alla" underlag inkluderar snö och sand. "Långa sträckor" = gravel, CX (alla med bockstyre) om det handlar om flera mil på väg. Handlar det om flera mil i skog så MTB.

Kanske kan hjälpa att tänka så här: vill du ha en traktor (fatbike eller trail-MTB), SUV (XC-MTB), vanlig bil (gravel/CX) eller sportbil (landsväg)? Drivmedlet är din energi, skillnaden i fart och ansträngning stor.

Hjälp med köpa ny cykel
Min tanke är väll lite som så att cykla på alla olika underlag asfalt , grus , skogsstigar och så vidare.

Har tittat runt lite på olika cyklar och har fastnat för just mountainbikes hel dämpade cyklar sjukt snygga där av så frågade jag.

Just såna cyklar du nämnde är bra men tycker inte dom är snygga ?

Det är inte särskilt ”snyggt” (för att inte nämna opraktiskt) att cykla på en FS mtb på asfalt och grus annat än i undantagsfall. Men det är bara min högst personliga åsikt.. ?

Tillbaka
Topp