Ja, en mountainbike med fjädrande gaffel behöver du mest för trixiga stigar i skogen etc, annars skulle jag undvika det. Oftast har cyklar som inte är dyra ganska dåliga fjädrande gafflar också samt att det leder till en något tyngre cykel. Sedan är det också skillnad på stigar och stigar... Tänk också på att en mountainbike utrustad med kraftigare däck rullar trögare på asfalt. Om du vill ha en någorlunda bra heldämpad cykel går prislappen upp ytterligare (samt underhåll, tex av dämpare). Möjligen kan tex Decathlon ha någon modell som är tillräckligt bra utan att kosta skjortan.
Val mellan cx, gravel och någon form av hybrid är klart klurigare dock, kan ju vara högst personligt. Kan nog inte ge råd angående dessa val men eftersom du skriver "långa sträckor" kan en cx eller gravel vara bättre. Beror lite på vad du menar med långa sträckor dock. Man får ju en något mera aerodynamisk ställning på en cykel med bockstyre och aerodynamik har en stor betydelse på upplevelsen under cykling. Sedan kan det finnas folk som ogillar bockstyre men de flesta vänjer sig väl. Personligen föredrar jag tex en cykel med vanligt styre för pendling men en cykel med bockstyre för träning, väldigt många här har dock bockstyre för båda ändamålen.
Tex Decathlon och XXL har bra priser. Cykelcity tycker jag går bort helt om man inte redan är en någorlunda seriös cyklist, overkill kan jag tycka, annars riskerar du gå därifrån med ett överdrivet djupt hål i plånboken. ;-) En jättebra butik dock med kompetent personal. Cykloteket har väl en något bredare framtoning och är bra också.