Hjälp med längd på styrstam (Kina-ram) och sadelstolpe offset

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Tjena,
Försöker spika vilken längd jag ska ha på styrstam/styre på hoj som beställs från Kina.

Har idag en Triban RC 520 i size L använder 130 mm stam.
Vid min bikefit hade jag 110 mm och skulle upp till 135 mm för att få "rätt" utsträckning.

Det hade resulterat i 385 mm reach + 135 mm styrstam + 75 mm reach på styre = 595 mm
Ram jag tittar på är 402 mm reach + XX Styrstam + 77 mm reach på styre = 479 + X mm. -> ca 16 mm.

Jag lyckas inte jobba med något geometriverktyg för att få in samma mått som från min bikefit i en ram.

Är det 120 mm eller 110 mm styrstam som gäller?
Ram är +17 mm reach och jag skulle förlängas +25 mm på senaste bikefit på gamla hojen med 110 mm.
Ram 17 mm + 10 mm extra på styrstam = 27 mm.

Ytterst tacksam om någon duktig kanske kan få in måtten i ett verktyg men all form av input uppskattas!

Dumpar lite geometri data:

Tilltänkt hoj:

Bikefit från ART-V.
bikefit.png

Datablad på nuvarande hoj:
road-bike-triban-rc-520-disc-brake-blue.png

Senast ändrad:
Reach avser "stående" position då det går rakt upp från vevlagret.
Förutsatt att du inte tänker ståcykla hela tiden blir det lite tokigt att utgå från reach bara.
Behöver du en 135mm styrstam så hade jag funderat på en större ram, om du inte är proffs och vill sitta superslammed.

Stack på nya cykeln är 20 mm lägre. Så med stammen på samma höjd blir effektiva reach 6 mm kortare. Sen vet jag inte med vilken vinkel på stammen och distanser under stammen bikefit har gjorts. En 25 mm lägre stam med -7 grad vinkel behövs monteras 4 mm lägre för att ger samma höjd på styret. Det skulle ger 5 isf 6 mm mer effektiva reach. Det skulle betyda 120 mm stam.

Förutsatt att du inte tänker ståcykla hela tiden blir det lite tokigt att utgå från reach bara.
Behöver du en 135mm styrstam så hade jag funderat på en större ram, om du inte är proffs och vill sitta superslammed.
Det är därför jag ska köpa ny cykel! Därav, hela tråden! :)
Jag lyckas inte mata in geometri i något verktyg och få till måtten, verktygen gillar att ändra mått på sånt som är fixed (t ex ramen ändras när bikefit-värden matas in).
Stack på nya cykeln är 20 mm lägre. Så med stammen på samma höjd blir effektiva reach 6 mm kortare. Sen vet jag inte med vilken vinkel på stammen och distanser under stammen bikefit har gjorts. En 25 mm lägre stam med -7 grad vinkel behövs monteras 4 mm lägre för att ger samma höjd på styret. Det skulle ger 5 isf 6 mm mer effektiva reach. Det skulle betyda 120 mm stam.
Okej, ny cykel har -10°, gammal styrstam var -7°.

Låter iaf som att 120 mm stam kommer bli bra även om jag inte är helt med på tankegången.

Senast ändrad:
Okej, ny cykel har -10°, gammal styrstam var -7°.

Låter iaf som att 120 mm stam kommer bli bra även om jag inte är helt med på tankegången.

Tankegången är enkelt. Gaffelröret lutar bakåt. Reach mäts vid ovansidan styrlagret. Stack är 20 mm lägre på nya cykel. Då behöver du har stammen 20 mm högre upp från styrlagret jämfört med nuvarande cykel (stämmer ganska precis, för att "stack" av stammen själva blir samma vid -10 grad). Så reach vid höjden av stammen/styret blir 6 mm kortare.

Tankegången är enkelt. Gaffelröret lutar bakåt. Reach mäts vid ovansidan styrlagret. Stack är 20 mm lägre på nya cykel. Då behöver du har stammen 20 mm högre upp från styrlagret jämfört med nuvarande cykel (stämmer ganska precis, för att "stack" av stammen själva blir samma vid -10 grad). Så reach vid höjden av stammen/styret blir 6 mm kortare.
Då låter ju 120 mm bättre än 110 mm om jag ska uppnå uppskattade mått på bikefit.

Nu: 385 mm reach + 135 mm styrstam + 75 mm reach på styre = 595 mm
Ny ram med lägre stack: 402 mm reach + XX Styrstam + 77 mm styre - 6 mm stackkompensation = 473 + X mm. -> X = 122 mm

Alltså det är ju bara trigonometri? Typ:

Total stack:
ramens stack
+ cos(ramens styrvinkel + stammens vinkel) * stammens längd
+ sin(ramens styrvinkel + stammens vinkel) * (styrlager distanser + stammens klämma / 2)
+ styrets stack

Total reach:
ramens reach
+ sin(ramens styrvinkel + stammens vinkel) * stammens längd
− cos(ramens styrvinkel + stammens vinkel) * (styrlager distanser + stammens klämma / 2)
+ styrets reach

Senast ändrad:

Tjena!

Samma vinkel på sadelröret så då kan man utgå från reach.

Tjena!

Seat-tube angle 73.5° gamla cykeln vs 73° ny ram men tänker mig att avstånd mellan sadel och styre är det viktiga här (Inte reach i sig)?

Har som sagt ett mått på 709/795 mm men får inte in detta på något meningsfullt sätt i ett geometriverktyg för bikefit.

+1
Men även om sadelrörets vinkel skulle skilja är reach mkt mer användbart än alternativen
Man vill ju ändå ha sadeln i samma position i förhållande till vevpartiet, åtminstone så länge det är likn cyklar som vi jmf.
Sadelrörets vinkel påverkar därför inte upplevd reach när man sitter på cykeln, däremot har det stor betydelse för vilken sadelstolpe som behövs för att man skall kunna få den sittställning man vill ha.

Den här har jag postat tidigare
Your top tube length is irrelevant
och
jimmythefly-bikegeo.gif

Men inte enbart reach utan även stack är viktigt, de flesta tillverkare rekommenderar max 2cm distanser under styrtappen, särskilt med lätta gafflar med kolfiberstyrrör.

Tror jag fick till det och det verkar som att det helt klart ska vara 120 mm stam enligt bild från Bike-stats.de
bike-stats.de.png

Jag tror jag har 20 mm offset sadelstolpe idag, och iom det är lite lägre vinkel på sadelposten (-0.5°) vs tidigare så misstänker jag att jag måste ha non-offset sadelstolpe idag?

Bild på nuvarande sadelstolpe och sadelplacering verkar vara "maxad".
P_20240924_185655.jpg

Sin(0.5°) * 775 mm (sadelhöjd) = 6.7 mm. Dvs sadelklämman flyttas bakåt nästan 7 mm?

Senast ändrad:
Jag har räknat på papper (stenålders) och är övertygad om att sadelklämman kommer flyttas bakåt ca 6.5 mm, får bli en Zero offset om det ska funka!

Jag tror att du har lite överdriven tilltro till precisionen i en bike fit.

Vad annars ska en (vad jag antar) relativt nybiten cyklist utgå ifrån? Det är väl svinbra att TS har gått till en fitter och sedan ställer bra frågor här!?

@DavidtheDoom Bike stats.de är det bästa verktyget för den här typen av övningar. Blir nog kalas det där!

Hm kanske lät lite negativt. Det jag menar är om du har testat fram och tillbaka en massa och kommit fram till att just de angivna måtten känns bäst så kör på det. Om du däremot mest vill ha de för att bikefiten kom fram till det så nja.

Bra utgångspunkt tror jag för att köpa, så nära man kan komma, rätt grejer från början. Sen ska man inte vara rädd för att testa sig fram allteftersom.

Jag läser lite mellan raderna att du ska ha en integrerad stam-styr-kombo? Annars är ju en väldigt enkel och mycket beprövad lösning att köpa flera längder (och vinklar?) på stam för att prova sig fram till:
- Antingen de mått bikefitten gav dig.
- Eller det som känns bra och effektivt.

Reach är ett lite yxigt mått eftersom det inte tar hänsyn till sånt som är ovanför kronrörets överkant (dvs styrlagrets överdel, distanser et cetera) vilket som nämnt faktiskt påverkar räckvidden i ett förhållande på ungefär 1:3. En låg ram blir med det enligt räckviddsmåttet ”längre” än en hög, även om kron-/styrrör är i linje med varandra.

Fast med dagens helintregreade styr/stam alla vajrar och bromsledningar ner i stammen har man bara en chans när man beställer.. blir det fel längd på stammen är det lättare att vaska den beställningen och köpa en ny ram ;)
Så gäller man tänker efter före ..

Jag tror att jag säkerligen kan variera rätt mycket mot bike fit måtten, men knä-vevlager-sadel är viktigt för mig att naila iom jag har haft rätt mycket knäproblem (varför jag var hos bike fitter).
Vad annars ska en (vad jag antar) relativt nybiten cyklist utgå ifrån? Det är väl svinbra att TS har gått till en fitter och sedan ställer bra frågor här!?

@DavidtheDoom Bike stats.de är det bästa verktyget för den här typen av övningar. Blir nog kalas det där!
Jag har ju 20000 km på en annan något för liten cykel och har upplevt cykeln som liten. Visst, går att cykla många många mil på lite knasiga inställningar. Har försökt göra positionen "större" men har då inte dragit fram sadel tillräckligt vilket då har resulterat i knäsmärtor.

Med nuvarande bikefit mått så slipper jag knäproblemen. Men då måste jag kunna få fram knät lagom mycket över vevlagret.

Jag har gjort lite manuella trigonometriska beräkningar och är trygg i att måtten matchar de jag kör runt på idag, trots förändringar i vinklar på stam/sadelstolpe.

BIke-stats tycker jag ser närmast identisk ut även om verktyget främst är visuellt än mått-baserat när man väl jämför ramarna.

Får bli en build-logg eller galleri eller något när hojen anlänt och byggts. Är en Kina-ram + komplett hjulpar. Köper samma sadel som jag har idag fast med krökta sidor och tanken är att det blir 105 Di2. Prislappen verkar segla in på 32-38k.

Det låter som att du har koll! Jag har också knäproblem och vill definitivt ha sadeln i (för mig) rätt läge i höjdled och längsled. Dock stämmer inte mina preferenser överdrivet väl överens med allmänna riktlinjer (troligen just beroende på mina gamla skador).

Tillbaka
Topp